۱
۰

هم غذا افتضاح است و ...

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۸

Shemirani@

این روزها کانال های تلگرامی تخصصی فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که عضو چندتایی از آن ها هستم به خوبی گویای وضعیتی است که این لطیفه را وصف حال آنها کرده است، یعنی هم اوضاعشان خراب است و هم از قضا خیلی کم هم به ایشان توجه می شود. 

البته که منظور از نیاز به توجه به وضعیت فعالان این صنعت، از جنس توجهات جدیدا رایج، یعنی همان معرکه گیری های چند ساعته توییتری نیست. اکثر این شرکت ها و مدیرانشان بعد از سال ها کار می دانند که از جاروجنجال های توییتری و تلگرامی و سخنرانی و همایش ها و غیره چیزی در نمی آید. کما این که به قول معروف می گویند اگر خود افلاطون هم امروز زنده و عضو توییتر بود، هیچی نمی شد!

اما در دل این به ظاهر سرگردانی ها و هیاهو، نمی توان منکر برخی اقدامات و گام های هماهنگ شد. چندی پیش معاون حقوقی رییس جمهوری مصوبه ای را ابلاغ کرد که به موجب آن شکایت از استارت آپ ها و کسب وکارهای اینترنتی ممنوع شد تا کسی نتواند حتی برای چند ساعت مخل درآمدزایی آنها شود. 

مهر و امضای مصوبه دولت خشک نشده بود که دادستان کل کشور نیز بخشنامه ای به قضات ابلاغ کرد که به موجب آن شکایت از تاکسی های اینترنتی در سراسر کشور ممنوع شد. 

به این موارد اضافه کنید مسابقه گسترده ای که برای انواع حمایت ها، وام ها، تسهیلات، معافیت ها، دیدارها، بخشنامه ها و ... که از سوی دستگاه های دولتی و غیردولتی کشور، مشمول کسب وکارهای اینترنتی و استارت آپ هایی می شود که برخی از آنها هنوز قانون روشنی برای فعالیتشان نیز ندارند.

بعضی از این کسب وکارهای اینترنتی که گاه 5 سال نیز سابقه فعالیت ندارند، در این مدت آنقدر با مسوولان کشور در رده ها و حوزه های مختلف دید و بازدید داشته و دارند که مدیران شرکت ها، اصناف و اتحادیه های مرتبط با شرکت های حوزه فاوا در 30 سال گذشته و در مجموع آنقدر با مسوولان دیدار نداشته اند.

غرض از نقل این مطلب نقد به مسوولان در توقف سبقت گرفتن از یکدیگر برای حمایت و دیدار با فعالان استارت آپی و رفع مشکلات ایشان نیست، به هر حال حتما دلایل، مصالح و منافعی وجود دارد، که چنین است. حرف اینجاست که اگر سابقه، تعداد و مجموع شاغلان و گردش بازار شرکت های حوزه ICT که روزهای سختی را سپری می کنند را در یک کفه ترازو گذاشته و در طرف دیگر نیز شرکت های نوپای استارت آپی و اینترنتی که بعضا ابهامات و نقدهایی نیز به آمار، حجم بازار و خروجی آنها وجود دارد را در کفه دیگر ترازو بگذاریم، این عدم توازن در توجهات و حمایت ها بسیار مشهود می شود و می شود لطیفه ابتدای این مطلب و حال و روز شرکت های حوزه فاوا. 

 
مولف : علی شمیرانی
کد مطلب : ۲۷۱۰۷۹
نظرات شما
محمدرضا جباری
Iran, Islamic Republic of
بسیار ممنون. حرف درستیه به نظرم ما دچار یک عدم توازن شدید در توسعه صنعت فاوا هستیم.
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما