۰

چرا باید از گرداب اخبار رها شوید

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۱
 
Shemirani@
به عبارت دیگر هر کاری زمان و مکان خاص خود را داشت. حالا اما دوره زمانه برعکس شده و نسل جدید در هر زمان و مکانی با بمباران اخباری مواجه است که "تاجران توجه" آن را با اهداف مختلف و با هر ابزاری به سمت آنها سرازیر می کنند.

حالا از تمامی شبکه های اجتماعی گرفته تا کانال های تلگرامی، ما با سیل اخباری از جنس دوغ و دوشاب مواجه هستیم که به بسیاری از آنها کمی بعد مهر بطلان می خورد. درست مثل غذایی که بعد از صرف آن بفهمید، مسموم بوده!

دریافت اخبار از طریق گوشی هایی که در دستمان است تا حتی یخچال هایی که دارای صفحه نمایش هستند و به اینترنت متصل می شوند، اما نوعی عطش کاذب برای دانستن ایجاد کرده اند که به مثابه رفع عطش با آب شور است. 

بدن همه ما برای بقا به غذا نیاز دارد و ما این نیاز را عموما در سه وعده رفع می کنیم. حالا بیایید خبر را معادل غذا تلقی کنیم. به نظر شما اگر از صبح علی الطلوع تا لحظه خواب، مشغول خوردن (خواندن خبر فارغ از راست و دروغ آن) باشیم، چه بر سر خود می آوریم؟ طبعا اگر از چاقی نمیریم، انبوهی از بیماری های جسمی ما را از پای درخواهد آورد.

بد نیست بدانید «اضافه بار اطلاعات هم می تواند به راحتی کمبود آن، ما را ملول و خسته کند» و این شکل از ملال اصولا زمانی برای تفکر و هضم آنچه می خوانیم و می خوریم، باقی نمی گذارد و در نهایت ما را به اعتیاد برای کسب اطلاعات بیشتر می کشاند که در نهایت با توجه به فضای بی در و پیکر سایبری که هر کس می تواند هر مزخرفی را به اسم خبر به خورد ما بدهد، خستگی و پریشانی ذهنی حاصل می کند.

پس همانطور که هیچ کدام از ما عادت نداریم از صبح تا شب که از خانه خود بیرون می زنیم، از هر دوره گرد و دستفروشی با چشمان بسته و به هر بهایی، غذایی فاسد و بی کیفیت بخریم، در فضای کسب خبر و دانستن نیز باید اینگونه عمل کنیم تا دچار فراموشی، پریشانی، استرس و امراض ذهنی نشده و فرصت تعمق و اندیشیدن را پیدا کنیم.

لذا از همین امروز به خود رحم کرده و عادات خبری خود را اصلاح کنید، اخبار را از هر شخص، گروه، کانال و رسانه ای و در هر ساعت از روز دریافت نکنید، علی الخصوص در این فضای مکاره که "اخبار دروغ" همچون "غذای فاسد" در ابعاد گسترده و توسط گروه های هدفمند در حال پمپاژ به جامعه است. 

 
مولف : علی شمیرانی
کد مطلب : ۲۷۰۴۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما