۰

آیفون 11 پرو مخفیانه اطلاعات موقعیت مکانی کاربر را جمع‌آوری می‌کند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۶
آیفون 11 پرو مخفیانه اطلاعات موقعیت مکانی کاربر را جمع‌آوری می‌کند
آیفون 11 پرو مخفیانه اطلاعات موقعیت مکانی کاربر را جمع‌آوری می‌کند

آی‌تی‌من- به گزارش مرکز ماهر به نقل از بتا نیوز، کربس در آنچه به عنوان یک «نقض احتمالی حریم خصوصی» توصیف شده است، دریافته که گوشی آیفون 11 پرو (iPhone 11 Pro) حتی هنگامیکه خدمات، تنظیمات و سرویس‌ها توسط کاربر به گونه‌ای تعیین شده باشند که هرگز اطلاعات موقعیت مکانی (Location) را درخواست نکنند (غیرفعال شده‌اند)، اما سیستم به‌صورت خودکار این اطلاعات مکانی را رصد می‌کند. حتی نماد پیکان مربوط به موقعیت مکانی را می‌توان در مواقعی به طور اتفاقی و کاملا غیرمنتظره روی نمایشگر رویت کرد. شگفت‌انگیزتر آنکه اپل می‌گوید که این کار آگاهانه و با طراحی از قبل بوده است در حالیکه چنین موردی به نظر می‌رسد با سیاست های حفظ حریم خصوصی کاربران در تناقضی آشکار قرار دارد.

کربس در جریان تحقیقات خود دریافت که او تنها نیست و شکایات بسیاری از کاربران آیفون در تالارهای گفتگوی اپل وجود دارد و آن‌ها هم تقریباً همین مساله را بیان می‌کنند. وی اینطور توضیح می‌دهد: «یکی از کنجکاوانه‌ترین رفتارهای جدید آیفون 11 پرو شرکت اپل این است که به طور متناوب به جستجوی موقعیت مکانی کاربر می‌پردازد، حتی وقتی تنظیماتی که این امر را امکان‌پذیر می‌سازد، غیرفعال شده باشد.»

Krebs این مسئله را در قالب یک ویدیو هم به شکل گسترده‌ای در اینترنت منتشر کرده است. و در این ویدیو نشان داده شده است که چگونه با وجود غیرفعال کردن  درخواست داده‌ها و اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی توسط سرویس‌‌‌های مختلف، در تنظیمات سیستم، آیفون 11 پرو همچنان سعی در تعیین موقعیت مکانی دارد!

شرکت اپل در پاسخ به این مساله گفته است، این موضوع، یک نقص یا ایراد نیست:
ما در این مساله، هیچ نشانه‌ای مبنی بر وقوع پیامدهای امنیتی نمی‌بینیم. طبیعی است که ظاهر شدن آیکن موقعیت مکانی در نوار وضعیت مربوط به سرویس‌هایی است که «خدمات موقعیت مکانی» برای آنها فعال است. و برای برخی سرویس‌های سیستمی،هیچ کلیدی برای غیرفعال کردن گزینه موقعیت مکانی در تنظیمات پیش‌بینی نشده است.

اپل به پیگیری‌های Krebs در مورد سوالات و ابهامات موجود در این مساله، پاسخ بیشتری نداده است. و بر همین اساس درحال حاضر بعید به‌نظر می‌رسد در این مورد، شاهد تغییر رویکردی از طرف اپل باشیم.
 
کد مطلب : ۲۷۳۱۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما