کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با قرارداد میان تولیدکنندگان و اپراتورها

کاهش ارزبری 76 میلیون یورویی در صنعت مخابرات محقق می‌شود

ارزش قراردادها و تفاهم‌نامه‌های 26 شرکت با وزارت دفاع و اپراتورها 350 میلیارد تومان است

آی تی من (ITMEN) , 6 آذر 1398 ساعت 3:43

در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات، 26 شرکت تولید کننده صنعت برق، الکترونیک و مخابرات با اپراتورهای کشور قراردادهایی برای داخلی‌سازی و کاهش ارزبری 76 میلیون یورویی امضا کردند.



آی‌تی‌من- وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: چنانچه این وزارتخانه مطمئن شود تولید هر قطعه یا تجهیزات به اندازه نیاز کشور و با کیفیت مناسب وجود دارد، از واردات آن جلوگیری خواهد کرد.

رضا رحمانی افزود: ساخت داخل مورد تاکید است و این اقدام راهبرد اصلی برای حل مشکلات اساسی از جمله بیکاری و تورم محسوب می شود.

وی افزود: مدیریت بدون برنامه‌ریزی معنا ندارد و در نظر است تا سال ۱۴۰۰ ، به میزان ۱۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی را داخل‌سازی کنیم که ۵۰۰ میلیون دلار آن در حوزه برق الکترونیک و مخابرات است.

این مقام مسوول از سهم ۱.۴ میلیارد دلاری صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی در داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات تا سال ۱۴۰۰ خبر داد که تا امروز و در جریان برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل این رقم از مرز ۳۰۰ میلیون دلار داخلی سازی گذشته است.

وی بیان کرد: آنچه مهم است اینکه این نهضت امروز آغاز شده و در مرحله نخست به دنبال جلوگیری از واردات بوده و پس از آن صادرات محصولات پیگیری خواهد شد.

رحمانی به هفت محور اساسی مورد پیگیری این وزارتخانه برای امسال را یادآور شد و گفت: یکی از این محورها توسعه صادرات با اولویت ۱۵ کشور همسایه و دو برابر شدن صادرات به این کشورها تا سال ۱۴۰۰ است.

وزیر صنعت گفت: سال گذشته در مجموع ۲۴ میلیارد دلار به این کشورها صادرات انجام شد و در نظر داریم تا سال ۱۴۰۰ این رقم را به ۴۸ میلیارد دلار افزایش دهیم.

به گفته وی، دو درصد واردات این کشورها اکنون از ایران است که تا سال ۱۴۰۰ به چهار درصد افزایش خواهد یافت.

رحمانی همچنین به حضور خود در نمایشگاه اخیر واردات چین اشاره کرد و گفت: چینی‌ها در سال گذشته میلادی دو هزار میلیارد دلار واردات داشتند و به گفته اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین و انجمن بازرگانان ایرانی حاضر در کشور ، جمهوری اسلامی ایران  پتانسیل تامین ۷۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی‌ها را دارا است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به تکمیل سامانه «توان ایران» تا پایان ماه جاری اشاره کرد که در راستای قانون استفاده حداکثری از توان ساخت داخل ایجاد شده که یک نمایشگاه دائمی الکترونیکی بوده و نیازمندی‌ها و توانمندی‌های صنایع در آن دیده شده است.
 
توجه ویژه مخابرات به داخلی‌سازی
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در نشست تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات گفت: در دو سال گذشته با رویکرد تکیه بر نهضت تولید داخل، علاوه بر کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی، از فرصت‌های خلق ایده و تولید فناوری در داخل کشور حمایت‌های شایانی انجام شده است.

سید مجید صدری در این نشست که با حضور رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالان صنعت الکترونیک و مخابرات روز سه‌شنبه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با تشریح روندهای موثر مجموعه مخابرات در کاهش وابستگی به خارج گفت: در نتیجه این فعالیت‌ها در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تجهیزات انتقال با تکنولوژی WDM مورد نیاز این شرکت از تولیدکنندگان داخلی تهیه می‌شود.

وی از رویکرد راهبردی مخابرات در اجرای رونق تولید خبر داد و افزود: در پی ابلاغ شعار «رونق تولید» توسط مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری، تمرکز شرکت در بخش تامین کنندگان تجهیزات بر استفاده از تولیدات داخلی، انجام و به تمام حوزه‌های زیرمجموعه ابلاغ شده است.

صدری رعایت حداکثری استانداردهای لازم در بخش تجهیزات مخابراتی را یکی از ضروریات امر توسعه و ارائه خدمات عنوان کرد و افزود: شرکت مخابرات ایران به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ضمن استفاده از تولیدات آنان، تمامی تولیدکنندگان داخلی دانش محور را همواره به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و افزایش کیفیت تولیدات خود تشویق و آنان را حمایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران طی روندهای قانونی در انعقاد قراردادها و توجه به اصل حداکثر‌سازی کارآیی و بهره‌وری در تفاهم نامه‌های منعقد شده را به عنوان یکی از رویکردهای راهبردی شرکت اعلام کرد و افزود: اهمیت کلان قراردادهای منعقد شده با صنایع داخلی در زیرساخت صنعت ارتباطات کشور مانند خرید انواع مودم، کابل مسی مخابراتی، پروژه تجهیزات انتقال، نگهداری و پشتیبانی از توسعه سرویس‌های شارژینگ مخابراتی موجب رونق و رشد و شکوفایی قابل توجه در صنایع مخابراتی داخلی کشور شده است.
 
کاهش ارزبری 52 میلیون یورویی برای همراه اول
مدیرعامل شرکت همراه اول نیز گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره حامی ما بوده است.

حمید فرهنگ افزود: همراه اول در 3 سال پیاپی رتبه اول تولید داخل را در بین اپراتورهای کشور دارد.

وی ادامه داد: نمایشگاه داخلی دائمی فرصت‌های ساخت داخل و تعمیق داخلی سازی را در محل شرکت همراه اول داریم.

فرهنگ ادامه داد: قراردادهای منعقد شده امروز کاهش ارزبری ۵۲ میلیون یورویی برای همراه اول در پی دارد.
 
واردات مودم و باتری متوقف شد
کیوان گردان مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت نیز در این مراسم گفت: براساس همکاری اپراتورهای تلفن همراه و ثابت کشور از ابتدای مردادماه امسال، تعاملات لازم برای حرکت در مسیر خود اتکایی در این صنایع در دستورکارقرار گرفت که بازاری سه میلیارد دلاری در داخل کشور دارد و برگزاری این میز تخصصی کاهش ارز بری ۷۶ میلیون یورویی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بخشی از کالاهایی که در این میز قرار گرفته در گذشته وارد کشور می شد که اکنون واردات آنها قطع شده که از جمله آنها می‌توان به  مودم و باتری‌های صنعتی اشاره کرد.

گردان افزود: بخشی از قراردادهای امروز نیز برای افزایش خرید داخلی است که از جمله‌آنها کابل‌های نوری و مسی قابل اشاره است که پیشتر نیاز کشور به آنها از خارج تامین می‌شد.

این مقام مسوول اضافه کرد: سال ۹۶ بیش از ۶۶ میلون دلار مودم به کشور وارد شد که اکنون نیاز به آن به کمتر از ۱۲ میلیون دلار رسیده است.

گردان گفت: شرکت‌های صنایع مخابرات ایران، ایرانسل و وزارت دفاع 3 طرف قراردادهای این جلسه هستند.

 تاکید بر لزوم حمایت تعرفه‌ای از تولید کنندگان
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات گفت: در حمایت از تولید داخل راهبردهای مختلفی داریم که پیوست فناوری ذیل قانون حمایت حداکثری از ساخت داخل تعریف شده است.

ستار هاشمی افزود: رسیدن به کسب و کار پایدار برای ارایه محصولات کیفی را دنبال می‌کنیم و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این خصوص برنامه‌ریزی داریم و اداره کل همکاری‌ها و حمایت از تولید داخل را در معاونت فناوری وزارت ارتباطات تشکیل دادیم‌.

وی ادامه داد: راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی تایید نمونه و تحقیق و توسعه را برای حمایت از تولید داخل و ارایه ارزیابی‌های مناسب از تولید داخلی برنامه‌ریزی کردیم.

هاشمی گفت: تعامل خوبمان با بخش خصوصی منجر به تولید محصولاتی فناورانه و کاهش ارزبری شد، بحث تعمیق تکنولوژی را برای شناسایی شرکت‌های فعال در این حوزه و عمق فناورانه محصولات آنها دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: حمایت تعرفه‌ای از تولیدکنندگان را باید با هم‌افزایی حداکثری در دستور بازنگری قرار دهیم.
 
ارزش 350 میلیاردی قراردادها
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت نیز گفت: این مراسم همزمان با هفته بسیج و در راستای شعار نهضت ساخت داخل برگزار می‌شود.

مهدی صادقی نیارکی افزود: سیاست‌ها و اقدامات راهبردی در راستای تولید ملی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان بر این نکته که نظام بر تولید داخلی اهمیت می دهد، تاکید داشته اند و کلید حل مشکلات کشور را ترویج تولید داخلی عنوان فرموده‌اند.

وی ادامه داد: امسال در وزارت صمت ۷ برنامه راهبردی در دستور کار داریم که توسعه و تعمیق ساخت داخل با عنوان نهضت ساخت داخل از محوری‌ترین آنهاست.

صادقی نیارکی اضافه کرد: عمق بخشی به ساخت داخل با هدف تغییر از مونتاژ کاری به نوآوری در چارچوب تعمیق ساخت داخل دنبال می شود و تاکنون ۵ میز تخصصی در خودرو و موتور سیکلت و صنایع پتروشیمی برگزار شده است.

معاون امور صنایع گفت: میز تخصصی خودرو ۲۵۰ میلیون یورو و میز پتروشیمی ۶۰ میلیون یورو کاهش ارزبری را تاکنون اجرا کرده هست. در میز تخصصی امروز نیز ۲۶ شرکت تولید کننده حضور دارند و ۷۶ میلیون یورو کاهش ارزبری آن است.

وی افزود: ارزش قراردادهای امروز ۱۵۰ میلیارد تومان و با کاهش ارزبری ۶۲ میلیون یورویی است. ارزش تفاهم نامه‌ها نیز ۲۰۰ میلیارد تومان و با کاهش ارزبری ۱۴.۵ میلیون یورو است.
 
وعده صادرات با همکاری MTN
بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل نیز در این مراسم با اشاره به این که با حمایت‌های انجام شده در سال‌‎های اخیر، بخش عمده قطعات مورد نیاز در صنعت مخابرات ایران بومی‌سازی شده است بر پایبندی ایرانسل به توسعه تولید داخلی و بومی‌سازی تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به شراکت اپراتور بین‌المللی MTN در پروژه ایرانسل و حضور این اپراتور در کشورهای مختلف، گفت: تلاش داریم تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند از طریق MTN محصولات و خدمات خود را در کشورهای دیگر نیز عرضه کنند.

با تفاهم انجام شده، ایرانسل با شرکت‌های «اتصال صنعت میانه»، «صبا باتری»، «صنایع مخابرات ایران»، «فراز ارتباط»، «گرد الکتریک»، «نور بهینه گستر»، «نیان الکترونیک» و «صنایع قطعات الکترونیک ایران» در زمینه تولید مودم 4G، باتری ساکن مخابراتی، آنتن مخابراتی، ریپیتر رادیویی، آنتن FD تک باندی، دکل مخابراتی، میکرو داکت نوری و سیمکارت همکاری خواهد کرد.

 


کد مطلب: 273097

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273097/کاهش-ارزبری-76-میلیون-یورویی-صنعت-مخابرات-محقق-می-شود

ITMen
  https://www.itmen.ir