۰
رییس سازمان پدافند غیرعامل:

عملیات جنگی سایبری سال گذشته علیه ایران انجام نشد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۲
سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل
سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل

آی‌تی‌من- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ که در قطر برگزار شد اعلام کرد که سال گذشته 33 میلیون حمله سایبری با موفقیت دفع شد.

برخی کارشناسان معتقد بودند برای رسیدن به عدد 33 میلیون، باید هرنوع اتفاقی که ممکن است احتمال حمله سایبری آن برود را ثبت کرد و در نهایت بسیاری از این موارد شاید به حمله اصلا منجر نشود.

رییس پدافند غیرعامل که سازمانش وظیفه حراست از زیرساخت‌های حساس کشور دربرابر حملات سایبری را دارد، درباره آمار و ارقام وزیر ارتباطات توضیح داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، غلامرضا جلالی در حاشیه همایش ملی پدافند شیمیایی که در پردیس مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: تعریف حمله متفاوت است؛ وزارت ارتباطات بنا بر تعریف SOC هر نوع تلاش برای نفوذ و رخنه به سیستم‌ها را یک نوع حمله سایبری می‌داند اما آن برداشتی که از واژه حمله به عنوان حمله جنگی می شود، این سطح نیست.

جلالی افزود: در واقع SOC به صورت اتوماتیک این نوع رخنه‌ها را پاسخ می‌دهد که برخی می‌توانند تلاش برای نفوذ و برخی دیگر دستکاری اطلاعات و ورود باشد. منشاء این آماری که وزیر ارتباطات ارائه داده، خود وزارت است که طبق این تعریف دور از ذهن نیست.

رییس پدافند غیرعامل با بیان اینکه حملات سایبری در سه سطح دسته‌بندی می‌شوند، گفت: حملات سایبری در سه سطح توصیف می‌شوند؛ نخست سطح کم ارزش و بی‌اهمیت، دوم سطح متوسط و سوم سطح عالی که حمله جنگی سایبری را فقط در سطح عالی اتفاق می‌افتد که می‌تواند منجر به از کار انداختن زیرساخت و توقف علیه کارکرد و یا انهدام زیر ساخت شود، نظیر آنچه در حادثه نطنز رخ داد. اما در تعریف وزارت ارتباطات هر نوع تلاش برای ورود به سیستم، یک نوع حمله سایبری محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در سال گذشته به طور عمده حمله از جنس عملیات جنگی سایبری بر علیه کشور نداشتیم و سیستم‌های دفاعی ما هر گونه تلاش برای ورود به سیستم را کاملا کنترل کرده‌اند. نمونه بارز آن ادعای آمریکا در پاسخ به مهار پهپاد بدون سرنشین است که با تلاشی که در داخل کشور انجام دادیم، هیچ اثری از این حمله دیده نشد. منطور از اثر، اثر تخریبی است که کاملا مهار و مدیریت شد.

براساس این گزارش سه شنبه هفته گذشته جلسه وزرای کنفرانس امنیتی مونیخ، با موضوع امنیت سایبری به ریاست «ولف ایشینگر» رییس کنفرانس و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان برگزار شد. و وزیر ارتباطات کشورمان در این جلسه گفت: ایران به عنوان یکی از قربانیان حملات سایبری، پوشش دفاعی خود در برابر این حملات از طریق سامانه "دژفا" ارتقا داده است براین اساس توانسته ۳۳ میلیون حمله سایبری در یک سال گذشته را دفع کند.
 
کد مطلب : ۲۷۳۰۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما