کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رییس پلیس فتا:

مشکل کلاهبرداری در بستر دیوار و شیپور همچنان پابرجاست

کاظمی: اینگونه سایت‌ها همچنان امکان معرفی کاربر را ندارند

27 مهر 1398 ساعت 17:43

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه مشکلات سایت‌های دیوار و شیپور هنوز برطرف نشده، گفت: اینگونه سایت‌ها همچنان امکان معرفی کاربر را ندارند و مدیران این سایت‌ها در صورت ارائه شکایت توسط شهروندان، نمی‌توانند کاربران را معرفی کنند.



آی‌تی‌من- در حالی که به نظر می‌رسید با اتصال دیوار و شیپور به سامانه شاهکار، مشکل کلاهبرداری‌های ناشناس روی این دو پلتفرم پرطرفدار خرید و فروش کالا و خدمات به حداقل برسد، رییس پلیس فتا می‌گوید همچنان این مشکلات به قوت خود باقی است.

بحث گسترش دامنه کلاهبرداری‌ها روی دیوار و شیپور اواخر سال گذشته حسابی داغ بود و حتی پلیس فتا خواستار تعطیلی این دو سایت به خاطر حجم تخلفاتی شد که بر بستر آنها اتفاق می‌افتد.

در آن زمان سازمان فناوری اطلاعات برای حمایت از کسب و کارها به میدان آمد و اعلام کرد سامانه «شاهکار» برای احراز هویت کاربران در اختیار اپلیکیشن‌های کشور قرار می‌گیرد.  براین اساس قرار بود با ارائه مجوز سامانه «شاهکار» به اپلیکیشن‌ها و پیام رسان‌های بومی، این خدمات دهندگان بتوانند برای ارائه خدمت هویت کاربران را تایید کنند.

در اردیبهشت ماه جنجال بر سر تاثیر دلالان در افزایش قیمت خودرو و املاک از طریق درج قیمت‌های نامعقول در سایت‌های دیوار و شیپور، چالش دیگری پیش روی این دو کسب و کار قرار داد.

در آن زمان دیوار با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «با استفاده از سامانه‌ شاهکار، از این پس در دو دسته‌بندی خودرو و املاک، کد ملی درج‌‌کنندگان آگهی با کد ملی مالک شماره موبایلی که از طریق آن ثبت آگهی صورت گرفته، تطبیق داده خواهد شد... امیدواریم این راهکار بدون اخلال در فعالیت عموم کاربران، منجر به کوتاه شدن دست تبانی‌گرانی شود که با سیم‌کارت‌های بی‌هویت اقدام به درج آگهی غیر واقعی با هدف ایجاد التهاب در بازار و یا کلاهبرداری می‌کنند.»

این بیانیه نشان داد هرچند دیوار به سامانه شاهکار متصل شده اما  سواستفاده از سیم‌کارت‌های بدون هویت یا سیم‌کارت به اسم سایر افراد، سبب شده تا عملا احراز هویت کاربران دور بخورد.

در نهایت در شهریورماه نیز آمار 34 کسب و کار متصل به شاهکار اعلام شد که نام دیوار و شیپور در این فهرست دیده می‌شد.

با این حال رییس پلیس فتا همچنان می‌گوید مشکل کلاهبردرای با استفاده از بستر این دو سایت همچنان ادامه دارد. سرهنگ تورج کاظمی در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سوال که آیا سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور به موارد ذکر شده توسط پلیس فتا برای برطرف کردن مشکلات سایت‌های‌شان اقدام کرده‌اند یا خیر گفت: خیر، مشکلات سایت‌های دیوار و شیپور برطرف نشده و هنوز مشکلات عمده‌ای در این سایت‌ها وجود دارد.

رییس پلیس فتا تهران ادامه داد: اینگونه سایت‌ها همچنان امکان معرفی کاربر را ندارند و مدیران این سایت‌ها در صورت ارائه شکایت توسط شهروندان، نمی‌توانند کاربران را معرفی کنند و مشکلات این سایت‌ها پابرجا است.

به گفته این مقام انتظامی، کلاهبرداری از موضوعات داغی است که همچنان در این سایتها وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جرایم کلاهبرداری در اینگونه سایت‌ها به نسبت گذشته کاهش پیدا کرده یا خیر نیز گفت: یکی از مشکلات موجود این است که اینگونه پرونده‌ها به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود که پرونده از شورای حل اختلاف نیز به کلانتری‌ها ارسال شده لذا در حال حاضر آمار دقیقی وجود ندارد.

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا پلیس فتا تهران بزرگ به مدیران این سایت‌ها اخطاری در سال جاری داده است یا خیر، تصریح کرد: به دلیل عدم وجود آمارهای متمرکز مانند سال‌های گذشته، به موضوع زیاد ورود پیدا نکردیم، مشکلات این سایت‌ها را با دادستانی مطرح کرده و از دستگاه قضا خواستیم پلیس فتا را در این حوزه راهنمایی کرده تا تعیین‌تکلیف صورت گیرد.



 


کد مطلب: 272966

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272966/مشکل-کلاهبرداری-بستر-دیوار-شیپور-همچنان-پابرجاست

ITMen
  https://www.itmen.ir