کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جهت اصلاح قوانین قضایی کشور

سامانه الکترونیکی تنقیح راه می‌افتد

20 مهر 1398 ساعت 19:21

قوه قضاییه در جهت استفاده از نظرات و پیشنهادات صاحب‌نظران در جهت اصلاح و پیرایش قوانین قضایی، سامانه الکترونیکی تنقیح را طراحی و راه‌اندازی می‌کند.



آی‌تی‌من- یکی از روش‌های مدرن تدوین و اصلاح قوانین در دنیا، دریافت نظرات مردم به شیوه جمع‌سپاری است. در این روش، پلت‌فرمی جهت دریافت پیشنهادات مردم طراحی شده و در نهایت نظرات آنها روی تصمیم قانون‌گذاران موثر خواهد بود.

نخستین بار در ایران وزارت ارتباطات سال گذشته از شیوه جمع‌سپاری برای تدوین لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی استفاده کرد. اما از این شیوه چندان استقبالی نشد تا در عمل استفاده از روش جمع‌سپاری در تدوین آن بی‌اثر شود.

هفته گذشته محمداسماعیل سعیدی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت که «ایجاد سامانه اخذ نظرات مردم در خصوص طرح ها و لوایح به تصویب قوانین بهتر کمک می‌کند زیرا نظرات مردم در بسیاری از مواقع راهگشا است» تا معلوم شود قوه مقننه نیز در فکر استفاده از روش جمع‌سپاری برای تدوین موثرتر قوانین است.

اما حالا به شکل عملیاتی و البته شبیه به روش جمع‌سپاری، رییس قوه قضاییه با صدور دستورالعملی، دستور راه‌اندازی سامانه دریافت نظرات و پیشنهادات در جهت تنقیح قوانین قضایی را داده است.
 
راه‌اندازی سامانه الکترونیکی تنقیح
دستورالعمل «تنقیح قوانین و مقررات قضایی» از سوی ابراهیم رییسی، رییس قوه ‌قضاییه ابلاغ شد.

در این راستا قرار است اداره کل تنقیح قوانین و مقررات در معاونت حقوقی قوه قضائیه تشکیل شده تا به آسیب شناسی و ارزیابی مستمر قوانین و مقررات پرداخته و موارد نیازمند وضع قوانین و مقررات یا بازنگری را شناسایی و اعلام کند.

براساس ماده پنج این دستورالعمل، به منظور بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در امر تنقیح و کسب نظرات و پیشنهاد‌های صاحبنظران در این زمینه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مکلف است با همکاری اداره کل نسبت به طراحی و راه اندازی سامانه الکترونیکی تنقیح اقدام کند.

اداره کل تنقیح مقررات همچنین می‌تواند به منظور دسترسی قضات و عموم جامعه به متن صحیح و منقح قوانین و مقررات معتبر و آرای وحدت رویه، نسبت به تهیه مجموعه‌های تنقیح شده موضوعی به صورت مکتوب یا الکترونیکی به همراه پیشینه تقنینی و اطلاعات مربوط به شناسنامه قانون، قوانین و مقررات مرتبط، آرای قضایی و نظرات تفسیری و مشورتی مرتبط با هر ماده و جدول تاریخی آرا و نظرات مشورتی اقدام کند.

همچنین اداره کل مکلف است با نظارت و ارزیابی مستمر قوانین و مقررات قضایی، نسبت به تنقیح موارد زیر اقدام کند:

الف – قوانین و مقررات مرتبط با جرایم و مجازات‌ها.

ب – قوانین و مقررات مربوط به آیین دادرسی مراجع قضایی.

پ – تمامی آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و سایر مصوبات مربوط به قوه قضائیه.

ت – سایر قوانین و مقررات که در اجرای تفاهم نامه بین قوای سه گانه، قوه قضائیه عهده دار انجام آن می‌شود.


 


کد مطلب: 272934

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272934/سامانه-الکترونیکی-تنقیح-راه-می-افتد

ITMen
  https://www.itmen.ir