کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

​​​​​​​همکاری سه وزارت‌خانه اطلاعات، ارتباطات و نیرو برای شناسایی ماینرها

19 مرداد 1398 ساعت 21:04

سه وزارتخانه اطلاعات، ارتباطات و نیرو برای شناسایی استخراج‌کنندگان غیرمجاز ارز دیحیتال با هم همکاری می‌کنند.



آی‌‌تی‌من- آیین‌نامه استخراج رمزارزها اخیرا در هیات دولت تصویب و ابلاغ شد تا از این پس امکان دریافت مجوز استخراج در کشورمان فراهم شود. اما نرخ تعیین شده برق برای این صنعت، که مطابق با تعرفه برق صادراتی است، با انتقاد فعالان این حوزه مواجه شد و آنها معتقد بودند این نرخ سبب گسترش فساد و تلاش برای استفاده از برق صنایع در جهت استخراج بیت‌کوین خواهد شد.

هم‌زمان گفته می‌شود تلاش برای شناسایی استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارزهای دیجیتال افزایش یافته و در این راه سه وزارتخانه اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیرو با هم همکاری می‌کنند.

در این رابطه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، در گفت‌وگو با تسنیم،  با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه ماینینگ از سوی معاون اول رییس جمهور گفت: وزارتخانه‌های ارتباطات و اطلاعات نسبت به شناسایی و اعلام مراکز استخراج رمزارزها با وزارت نیرو همکاری می‌کنند.

حسین طلوعیان افزود: هیات وزیران آیین نامه فرآیند ماینینگ رمز ارز‌ها را تصویب و معاون اول رییس جمهور آن را ابلاغ کرد.

به گفته وی، مطابق این آئین نامه، استفاده از رمزارز‌ها صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان افزود: استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارز‌ها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، صلاحیت صدور مجوز یادشده را به سازمان‌های مناطق مربوط حسب مورد واگذار کند.

وی ادامه داد: استقرار واحد‌های استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارز‌ها (ماینینگ) شامل محدودیت محدوده 120 کیلومتری شهر تهران، 50 کیلومتری شهر اصفهان و 30 کیلومتری مراکز سایر استان‌ها نیست.

بنا به اظهار طلوعیان، بر طبق این آیین‌نامه، سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات برچسب انرژی و استاندارد‌های کیفیت توان الکترونیکی و استاندارد‌های فناورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات فرآورده‌های پردازش رمزنگاری‌شده رمزارز‌ها (ماینینگ) را تدوین و ابلاغ کند.

وی گفت: تامین برق متقاضیان استخراج رمزارز‌ها صرفا با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می‌گیرد و تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارز‌ها (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌شود، محاسبه و اعمال خواهد شد.

طلوعیان گفت: تعرفه سوخت گاز مورد نیاز متقاضیان استفاده‌کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو، با قیمت هفتاد درصد متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما است و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین مصرف برق و گاز برای استخراج رمزارز‌ها (ماینینگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است و وزارتخانه‌های نیرو و نفت (حسب مورد) ساعت و زمان اوج مصرف در طی سال را تعیین و ابلاغ و از طریق شرکت‌های تابع و وابسته با نصب کنتور هوشمند نسبت به کنترل مصرف در این ساعات اقدام می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: استفاده از انشعاب برق و گاز جهت استخراج رمزارز‌ها (ماینینگ) صرفا با ارایه مجوز‌های تعیین‌شده در این تصویب‌نامه مجاز بوده و هر گونه استفاده از انشعاب برق و گاز مصرف خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف برای استخراج رمزارز‌ها (ماینینگ) ممنوع است.
طلوعیان گفت: وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند از طریق شرکت‌های تابعه و وابسته نسبت به شناسایی، قطع و جمع‌آوری انشعابات فاقد مجوز اقدام و مطابق قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب و برق، تلفن، فاضلاب و گاز عمل نمایند.

وی گفت: متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارز‌ها (ماینینگ) در صورت استفاده از منابع تجدیدپذیر و پاک تابع قوانین و مقررات مربوط و ضوابط وزارت نیرو هستند.

طلوعیان ادامه داد: وزارتخانه‌های اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاعات و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نسبت به شناسایی و اعلام مراکز استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارز‌ها (ماینینگ) با وزارت نیرو همکاری می‌کنند.

وی گفت: مراکز استخراج رمزارزها، به عنوان واحد تولیدی صنعتی شناخته‌شده و مشمول مقررات مالیاتی بوده و در صورتی که محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را بر اساس ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

 


کد مطلب: 272619

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272619/همکاری-سه-وزارت-خانه-اطلاعات-ارتباطات-نیرو-شناسایی-ماینرها

ITMen
  https://www.itmen.ir