۰
پاسخ نایب رییس شرکت زیرساخت به ادعای نماینده مجلس درباره محاصره شبکه ملی اطلاعات با تجهیزات خارجی

70 درصد تجهیزات غیرفعال و 15 درصد تجهیزات فعال شبکه ملی اطلاعات بومی است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۲
پاسخ سجاد بنابی، نایب رییس شرکت زیرساخت به ادعای حمیده زرآبادی، نماینده مردم تهران
پاسخ سجاد بنابی، نایب رییس شرکت زیرساخت به ادعای حمیده زرآبادی، نماینده مردم تهران

آی‌تی‌من- حمیده زرآبادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را باید یکی از جدی‌ترین منتقدان وزارت ارتباطات (و احتمالا تنها منتقد فنی در مجلس) دانست. او در یادداشتی که اوایل این هفته به صورت عمومی منتشر کرد، مدعی شد شبکه ملی اطلاعات در محاصره تجهیزات خارجی قرار دارد.

زرآبادی در این یادداشت نوشت: «با این توصیف وزارت ارتباطات در حالی مدعی است که ۸۰ درصد از تکالیف مربوط به الزامات فنی شبکه ملی اطلاعات به سرانجام رسیده است که فارغ از میزان ادعایی پیشرفت در پیاده‌سازی سایر الزامات، صرف وجود این حجم از تجهیزات خارجی در شبکه ملی اطلاعات نگرانی‌های جدی را در رابطه با رعایت الزامات آن به وجود آورده است... به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات و دستگاه‌های زیرمجموعه آن، در زمینه ارتقاء امنیت تجهیزات مورد استفاده در شبکه و همچنین برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از توان بومی صنعت تجهیزات مخابراتی کشور در شبکه ملی اطلاعات به‌سختی بتوانند نمره قابل قبولی بگیرند. ضمن آنکه برای بررسی صحت این ادعا کافی است وزارت ارتباطات به جای طرح موضوع خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید تجهیزات ثابت شبکه، گزارشی از نسبت استفاده از تولیدات داخلی به تولیدات خارجی در حوزه‌های مختلف شبکه منتشر کند. از سوی دیگر ضروری است شورای عالی فضای مجازی به شکلی جدی‌تر مصوبات مرتبط با جایگزینی و بومی‌سازی تجهیزات راهبردی شبکه ملی اطلاعات را ابلاغ و پیگیری کند».
 
پاسخ زیرساخت به زرآبادی
سجاد بنابی نایب رییس شرکت ارتباطات زیرساخت امروز درباره میزان استفاده از تجهیزات داخلی در شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: در تجهیزات غیرفعال شبکه ملی اطلاعات از 70 درصد توان داخلی و در تجهیزات فعال این شبکه از 15 درصد توان بومی استفاده شده است.

سجاد بنابی درباره استفاده از توان بومی در تجهیزات زیرساختی شبکه ملی اطلاعات گفت: استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در لایه های مختلف شبکه ارتباطات زیرساخت شامل چند قسمت می شود که در برخی از قسمت ها با توجه به ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور، از تجهیزات بومی استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه برخی تجهیزات زیرساختی اکثر مواد اولیه در تمام شبکه‌های زیرساختی دنیا از سمت چند شرکت معدود خارجی تأمین می‌شود، اضافه کرد: اما در حوزه تجهیزاتی مانند تار، کابل و فیبر نوری و نیز تجهیزات لایه انتقال از تجهیزات داخلی در کشور استفاده شده است.

بنابی تصریح کرد: در حوزه پردازش تار نوری برای فیبر دریایی و فیبر خشکی از تجهیزات یک شرکت داخلی در شبکه ملی اطلاعات استفاده کرده‌ایم.

نایب رییس شرکت ارتباطات زیر ساخت با بیان این که در لایه تجهیزات انتقال شبکه نیز یک تولید کننده داخلی وجود دارد، افزود: مهم‌ترین مشتری این تولید کننده شرکت زیرساخت و شرکت مخابرات هستند و ظرفیت تولید این مجموعه که حداکثر حدود 10 درصد نیاز شبکه ملی اطلاعات را پاسخگو است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ما برای لایه انتقال زیرساخت شبکه ملی اطلاعات کل ظرفیت این شرکت تولیدی را خریداری می‌کنیم. علاوه بر این هر تولید کننده‌ای که مدعی است در حوزه تجهیزات شبکه زیرساخت، تولید داخلی دارد در صورتی که آن را به ما اعلام کند، تست‌های فنی روی این تجهیزات انجام می‌گیرد و در صورت تایید در شبکه ملی اطلاعات قابل استفاده خواهد بود.

بنابی با اشاره به تجهیزات سخت افزاری مانند کارت انتقال، مدیریت شبکه و تجهیزات نوری DWDM که در کشور بومی سازی شده‌اند گفت: در این زمینه از ظرفیت ایجادشده چند مجموعه وابسته به دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر استفاده می‌کنیم.

نایب رییس شرکت ارتباطات زیر ساخت درباره استفاده از تجهیزات داخلی در لایه دیتای شبکه ملی اطلاعات که شامل تجهیزاتی مانند روتر و سوئیچ می شود، نیز گفت: هیچ محصول بومی با ظرفیت قابل استفاده در شبکه ملی اطلاعات تاکنون به ما ارائه نشده است. از این رو ما در شرکت ارتباطات زیر ساخت با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات، پروژه‌های تحقیقاتی تعریف کردیم تا بومی‌سازی در این حوزه شکل گیرد. به این معنی که شرکت هزینه تحقیقات شرکت‌هایی که تمایل به ورود به این حوزه را دارند پرداخت می‌کند تا شاهد بومی سازی در خصوص تجهیزات سخت افزاری لایه دیتا باشیم.

 
کد مطلب : ۲۷۲۶۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما