۰
رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌ و پرورش:

میزان هوشمندی مدارس از اول مهر ارزیابی می‌شود

شرفی: وزارت ارتباطات مکلف به اتصال رایگان مدارس به شبکه ملی اطلاعات در روستاها و شهرهای کوچک است
تاریخ انتشار
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۹
مهدی شرفی، رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌ و پرورش
مهدی شرفی، رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌ و پرورش
 
آی‌تی‌من- مهدی شرفی تصمیم برای هوشمند سازی مدارس و اجرای طرح شبکه ملی مدارس را یکی از الزامات مرتبط با شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای که به‌تازگی با وزارت ارتباطات منعقدشده در راستای بسترسازی برای اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیز ما در حال استفاده از این شبکه هستیم و به ‌صورت هم‌زمان مدارس هم به شبکه ملی متصل هستند و هم از اینترنت استفاده می‌کنند، ادامه داد: بسیاری از سامانه‌ها و خدمات بر بستر شبکه ملی مدارس به‌صورت یکپارچه و متمرکز انجام می‌شود و دورترین روستاها و مدارس عشایری نیز از سامانه‌های مربوط به ثبت‌نام اینترنتی و دوره‌های ضمن خدمت استفاده می‌کنند.

شرفی گفت: اما وقتی بحث شبکه ملی اطلاعات مطرح می‌شود منظور این است که یک شبکه اختصاصی داشته باشیم تا بتواند ارتباط مستقیم با پهنای باند قوی برای تمامی مدارس فراهم کند تا حتی مدارس محروم که توان پرداخت شارژ ماهانه اینترنت را ندارند نیز به‌صورت رایگان بتوانند از این بستر استفاده کنند.

رییس فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش اضافه کرد: طبق ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات مکلف شده که این بستر را برای کل مدارس شهرهای زیر ٢٠ هزار خانوار، حاشیه شهرهای بزرگ و روستاها فراهم کند و این زیرساخت برای مناطق برخوردار هم استفاده می‌شود.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون ٨٠ درصد مدارس به شبکه ملی مدارس متصل هستند گفت: ٢٢ درصد کلاس‌های درس در کل کشور هوشمند هستند اما ما به دنبال تعریف استاندارد و شیوه‌نامه‌ای برای شاخص‌های هوشمندی مدارس هستیم.

شرفی با بیان این که در حال حاضر بسیاری از مدارس، دارای تابلوی هوشمند هستند اما تنها یک کلاس هوشمند دارند، گفت: صرف داشتن یک کلاس هوشمند، مدرسه هوشمند اطلاق نمی‌شود. چراکه مدرسه هوشمند در بالاترین سطح به مدرسه‌ای می‌گویند که بتواند کل فرآیندهای آموزشی و اداری برای تمام دانش‌آموزان را به‌صورت الکترونیکی فراهم کند.

وی در تعریف کلاس هوشمند نیز گفت: کلاس هوشمند کلاسی است که تجهیزات سخت‌افزاری مثل ویدئو پروژکتور، برد هوشمند و لپ‌تاپ داشته باشد که دانش آموزان بتوانند در زمان تحصیل یک سری محتوای الکترونیکی را ببینند و یک سری کارها را به‌صورت الکترونیکی انجام دهند.

رییس فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: ما در این شیوه‌نامه، یک چیزی شبیه نشان ستاره گذاشتیم و از اول مهرماه مدارس را ارزیابی می‌کنیم. به این معنی که اگر مدرسه‌ای مدعی شد که هوشمند است کارشناس ارزیاب مطابق استانداردها و شاخص‌های مدنظر این شیوه‌نامه، ارزیابی خواهد کرد که این مدرسه چند ستاره است.

شرفی با بیان این که درجه هوشمندی مدارس در دست تعیین استانداردهای لازم است، گفت: برای مثال مدرسه که در فرآیند ارزیابی نشان درجه یک را می‌گیرد یعنی تمام هوشمند است و یا اینکه درجه ۵ است، چون یک کلاس هوشمند دارد. در این ارزیابی تعداد محتوای الکترونیکی که این مدارس تولید می‌کنند نیز در درجه سطح‌بندی تأثیرگذار است.

وی گفت: به‌این‌ترتیب زمانی که خانواده‌ها می‌خواهند از مدرسه‌ای استفاده کنند اطلاع کاملی از سطح هوشمندی آن مدرسه خواهند داشت و اگر قرار باشد برای مدرسه‌ای غیردولتی یا هیات‌امنایی هزینه‌ای بابت هوشمندی پرداخت شود باید بر اساس درجه ارزیابی مدنظر باشد.

 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۲۵۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما