۰
رگولاتوری و صمت توسعه فناوری را مختل کرده‌اند

انتقاد شدید اعضای کمیسیون نصر تهران از سازمان تنظیم مقررات و وزارت صنعت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۳
اعتراض کمیسیون شبکه نصر تهران به رگولاتوری و وزارت صمت
اعتراض کمیسیون شبکه نصر تهران به رگولاتوری و وزارت صمت
 
آی‌تی‌من- در این نشست خبری که با حضور آزاد معروفی، احسان زرین‎بخش، مجید کریمی و مهدی نگینی و در غیاب مسولان رگولاتوری و وزارت صمت برگزار شد، آزاد معروفی رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: چند سال است که در تعامل با رگولاتوری عمل می‌کنیم اما مشکلات مربوط به واردات بیش از دو سال طول کشیده است. مشکلات مربوط به ثبت سفاری، موجب افول در اقتصاد دیجیتال می‌شود، توسعه‌ زیرساخت‌ها را کند می‌کند، به بیکاری دامن می‌زند و موجب دامن زدن به اقتصاد پنهان خاکستری و قاچاق می‌شود.

معروفی اظهار کرد: فناوری روزبه‌روز در حال تغییر است و توسعه هم نیازمند تجهیزات است. بنابراین امیدواریم تحریم‌های داخلی شکسته شود و در آن صورت است که استارتاپ‌ها راه می‌افتند و دولت الکترونیکی ایجاد می‌شود. در غیر این صورت توسعه زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات که مورد نیاز تمامی صنایع است، متوقف خواهد شد.

احسان زرین‌بخش، دبیر کمیسیون شبکه نصر تهران نیز در این نشست گفت: به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات استارتاپ‌ها توانستند از سه مانع مقاومت در برابر تغییر، مدیران دولتی و تحریم‌ها عبور کنند. اما سازمان تنظیم مقررات هم این مشلاکت را دارد و ما بر خلاف استارتاپ‌ها نتوانسته‌ایم بر این مشکلات فایق شویم.

وی با اشاره به قانون تایید نمونه تجهیزات فناوری اطلاعات در سازمان تنظیم مقررات گفت: این قانون امسال وارد سال دوازهم اجرای خود می‌شود و کهنه بودن این قانون معضلات زیادی را به وجود
آورده است. رگولاتوری ناخواسته به قاچاق کالا، ورود کالای بی‌کیفیت، مشکل سرمایه در گردش و عدم پرداخت عوارض گمرکی دامن زده و کارآفرین‌ها با این قانون به مشکل برمی‌خورند.

دبیر کمیسیون شبکه سازمان نصر با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات حتی اجازه نداد پیشنهاد بخش خصوصی در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح شود، افزود: فناوری اطلاعات، اطلاعات به‌روز را برای تصمیمات اقتصادی در اختیار مدیران ارشد می‌گذارد، بنابراین اگر IT را از کشور حذف کنیم، مثل ماشینی هستیم که در تاریکی پیش می‌رویم.

زرین‌بخش گفت: یکی از اعتراضاتی که داریم، مربوط به آزمایشگاه‌های تست تجهیزات فناوری اطلاعات است. تست برخی از تجهیزات واردشده در این آزمایشگاه‌های قدیمی واقعاً امکان‌پذیر نیست؛ درحالی که بخش خصوصی می‌تواند از عهده‌ آن برآید. ما تجهیزاتی وارد می‌کنیم که تحریم است و باعث ورود فناوری به کشور می‌شود؛ بنابراین انتظار داریم سازمان‌ها و مجموعه‌ها، خودتحریمی را به ما تحمیل نکنند.

وی با اشاره به اعمال محدودیت برای واردات کالاهای فناوری اطلاعات افزود: برای واردات کالا محدودیت دلاری در نظر می‌گیرند یا می‌گویند باید کالایی وارد شود که قبلا هم وارد شده است؛ درحالی که سرعت رشد محصولات فناوری بسیار بالاست و اگر بخواهیم کالایی وارد کنیم که قبلا وارد شده، هیچ‌گاه نمی‌توانیم تجهیزات نسل پنجم را وارد کشور کنیم.

ارتباط دادن مشکلات با تحریم، ناصحیح است
مجید کریمی، عضو کمیسیون شبکه نیز در این نشست با بیان این‌که همه مردم
در ایران با مشکلات ناشی از تحریم و روابط بین‌الملل روبه‌رو هستند، گفت: ارتباط دادن مشکلات با تحریم‌ها، ناصحیح است. مشکلات ما منشاء داخلی دارد و نوک پیکان انتقادات ما متوجه دو سازمان تنظیم مقررات و وزارت صمت است.

وی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات علاقه به خدمت‌رسانی در حوزه‌هایی دارد که برای خودش مشخص کرده است. در شروع به کار این سازمان، حوزه‌اش صرفاً تاییدیه برای واردات تجهیزات رادیویی بود، بعدها تجهیزات کابلی و کالاهای دیگر نیز به آن اضافه شد. در حال حاضر هم تمام تعرفه‌های کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات چه در ثبت سفارش و چه خروج از گمرک نیازمند اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات است؛ فرآیندی که چند روز و بعضا چند هفته زمان‌ می‌برد.

این عضو کمیسیون شبکه نصر تهران با بیان این‌که مشخص‌ترین اثر عملکرد سازمان تنظیم مقررات در ۱۵ سال گذشته تقویت بازار خاکستری واردات بوده است، گفت: در نتیجه، فعالان اصلی این حوزه را یا وادار به کاهش فعالیت و ترک بازار کرده و یا آن‌ها را به سمت بازارهای خاکستری تشویق کرده است و نتیجه همین می‌شود که قیمت تمام‌شده کالا افزایش پیدا کند.

کریمی با اشاره به وزارت صمت به عنوان دیگر مانع واردات تجهیزات کالاهای آی‌تی اظهار کرد: نه در حوزه فناوری اطلاعات، بلکه در حوزه‌های دیگر نیز شاهدیم که وزارت صمت به بهانه و حمایت از تولید داخل، در نظم بازار و واردات کالاها اختلال ایجاد کرده که نتیجه مثبتی را به دنبال نداشته است. در حوزه فناوری اطلاعات یا تعرفه‌های بی‌منطق
وضع می‌شود و یا به بهانه حمایت از مجموعه‌هایی که ادعای تولید داخلی دارند، واردات در مقطعی ممنوع می‌شود.

وی با بیان این‌که حمایت از تولید داخل باید منطقی باشد، گفت: اگر می‌خواهیم مجموعه‌ای را که مدعی تولید داخل است، حمایت کنیم، می‌توانیم با اقداماتی مانند ارائه معافیت‌های مالیاتی یا تعرفه‌های ترجیحی برای واردات این کار را انجام دهیم، درحالی که تنها اثر تصمیم‌های کنونی، افزایش قیمت حباب گوگونه برای کالاهایی است که ورودشان را ممنوع کرده‌ایم و ضررش را مصرف‌کننده می‌بیند.

تجهیزات IT در توسعه نقش کلیدی دارد
در ادامه این نشست مهدی نگینی، عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: هر جا داده‌ای وجود دارد و قرار است ثبت، نگه‌داری و پردازش شود، پای فناوری اطلاعات در میان است. بنابراین تامین تجهیزات فناوری اطلاعات نقش کلیدی و اساسی دارد. اما در این مدت ما از نظر قیمت، زمان تامین تجهیزات، امنیت و کیفیت آن به حالت مخاطره‌آمیزی افتاده‌ایم و درگیری‌های فراوانی داریم.

وی افزود: مقررات و قوانین ناکارآمد در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در روند تایید نمونه و روند ثبت سفارش در وزارت صمت باعث شده ورود کالا از مبادی غیررسمی، رسمیت پیدا کند و این ورود غیرمتعارف هم قیمت تجهیزات را افزایش داده و هم زمان، امنیت و کیفیت را به خیر انداخته است. با توجه به این‌که همواره اظهار می‌شود سیاست‌های کلی نشان از حمایت از کسب‌وکارها دارد، بنابراین امیدواریم اختلالات ایجادشده حل شود.


 
کد مطلب : ۲۷۲۴۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما