۰

 نخستین واکسن آنفلوانزا با هوش مصنوعی ساخته شد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۶
ساخت واکسن آنفلوانزا با کمک هوش مصنوعی
ساخت واکسن آنفلوانزا با کمک هوش مصنوعی
 
آی‌تی‌من- محققان دانشگاه فلیندرز استرالیا، موفق به طراحی یک واکسن آنفلوانزا با عناصر افزوده شده‌اند. آنها این واکسن را توربو شارژ شده (turbo-charged) توصیف می‌کنند که می‌تواند با تحریک سیستم ایمنی بدن انسان، آن را به تولید آنتی‌بادی بیش از حد معمول در برابر ویروس آنفلوانزا وادار کنند.

نیکولای پتروفسکی، استاد دانشگاه فلیندرز و مسوول تیم تحقیقاتی ساخت این واکسن گفت: تا آنجا که من می‌دانم، این نخستین واکسن آنفلوانزاست که با استفاده از هوش مصنوعی توسعه داده شده و به مرحله آزمایش روی انسان رسیده است.

وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی، ضمن تسریع فرایند کشف واکسن، هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد و موجب تولید واکسن‌های کارآمدتر می‌شود.

به گفته پتروفسکی، در شرکت‌های بزرگ تولید واکسن همچون GSK معمولا هزاران نفر، هفته‌ها و ماه‌ها روی چند میلیون ترکیب کار می‌کنند و ساخت یک واکسن در حدود 5 سال  طول می‌کشد و این فرایند صدها میلیون دلار هزینه می‌برد. اما وی و تیم کوچک محققانش با کمک هوش مصنوعی، در حدود 2 سال برای ساخت این واکسن وقت صرف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، اوایل سال جاری میلادی، سازمان جهانی بهداشت هشدار داده بود که برای پیش‌گیری، شناسایی، کنترل و درمان آنفلوانزاهای فصلی و واگیردار نیاز عاجلی به ابزارهای پیشرفته‌تر وجود دارد.

از سوی دیگر، واکسن‌های ارایه شده کنونی برای آنفلوانزاهای فصلی معمولا موجب پیشگیری کامل نمی‌شود. برای مثال واکسن استفاده شده برای آنفلوانزای فصلی 2018-2017 در بریتانیا، فقط روی افراد بالای 65 سال فقط ده درصد و در میان تمامی گروه‌های سنی به طور متوسی 15 درصد کارایی داشت.

محققان استرالیایی برای ساخت این واکسن، یک برنامه کامپیوتری به نام Sam ابداع کردند و به آن یاد دادند که واکسن‌هایی را که در مواجهه با آنفلوانزا موفق بوده‌اند را از واکسن‌های ناکارآمد تشخیص بدهد. آنان سپس برنامه هوش مصنوعی دیگری نوشتند که میلیاردها ترکیب را آزمایش می‌کرد و در نهایت به ده ترکیب بهینه رسید. به این ترتیب دانشندمان به جای آزمایش میلیون‌ها ترکیب، فقط روی همین ده ترکیب نهایی کار کردند و آنها را روی خون انسان آزمایش کردند.

به گفته پتروفسکی، این ترکیب‌ها مرحله آزمایش حیوانی را پشت سرگذاشته و هم اکنون برای وارد مرحله آزمایش روی انسان شده‌اند.

هوش مصنوعی با استفاده از شبکه‌های عصبی، قادر به شبیه‌سازی کارکرد مغز انسان است، اما در عین حال قادر به دریافت و پردازش اطلاعاتی بسیار بیشتر از مغز انسان است.

انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار در آمریکا، این تحقیق را حمایت مالی کرده و هم اکنون قصد دارد این واکسن را روی 240 داوطلب آزمایش کند.

پتروفسکی می‌گوید که در 20 سال آینده، هوش مصنوعی به طور روتین در فرایند ساخت داروها به کار گرفته خواهد شد.

 
مترجم : ایمان بیک
مرجع : تلگراف
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۳۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما