۰

وزرای فناوری اطلاعات ایران و چین در پکن دیدار کردند

آذری جهرمی: تهدیدات مشترک نیازمند راه حل های مشترک است
تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۴
آذری جهرمی در دیدار با وزیر صنعت و فناوری چین
آذری جهرمی در دیدار با وزیر صنعت و فناوری چین

آی‌تی‌من- به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این دیدار که در فضایی صمیمانه برگزار شد، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین با ذکر سابقه روابط دوستانه ایران و چین، به گفتگوهای مثبت و سازنده اخیر میان روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در بیشکک اشاره کرد و گفت: همانطور که رییس جمهور چین اعلام کرده است، عزم پکن برای حفظ و توسعه روابط راهبردی دو کشور راسخ است.

به گفته میائو وِی، هر دو کشور ایران و چین با فشارهای آمریکا مواجه هستند اما استکبار و تحریم های یکجانبه چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه اقتصادی در دنیای امروز پذیرفتنی نیست و قطعاً با شکست مواجه می شود. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز در این دیدار ضمن اشاره به چند هزار سال روابط تاریخی ایران و چین گفت: علاوه بر سابقه دوستی تاریخی، در دوره اخیر اشتراکات سیاسی نیز ایران و چین را به یکدیگر نزدیک ساخته است.

وی با ابراز خرسندی از شرکت در اجلاس تابستانه مجمع جهانی اقتصاد در دالیان، سخنان نخست وزیر چین در این اجلاس در خصوص روند اصلاحات اقتصادی در چین را حائز اهمیت دانست و گفت این سیاست ها روش هوشمندانه ای برای مقابله چین با تحریم های آمریکا است.

آذری جهرمی با اشاره به سخنان وزیر چین در مورد فشارهای آمریکا علیه شرکت‌های بزرگ چینی حوزه فناوری اطلاعات همچون ZTE و هوآوی، گفت: ما متوجه دلیل فشارهای آمریکا بر چین هستیم؛ بدیهی است که آمریکا که از دستیابی چین به فناوری های پیشرفته ای که در گذشته انحصار آنها را در دست داشت به شدت ناخرسند است.

وی افزود: آمریکا استعمارگری نوینی را در حوزه فناوری اطلاعات در دوره انقلاب صنعتی چهارم آغاز کرده است و در تلاش است تا انحصار فناوری های استراتژیک نوظهور همچون هوش مصنوعی را در اختیار خود داشته باشد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: ما با تهدیدات مشترکی مواجه هستیم بنابراین راه حل های مشترکی را باید به وجود آوریم. 

در ادامه وزرای فناوری اطلاعات دو کشور ظرفیت ها و زمینه های همکاری های دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند و مقرر شد در اسرع وقت کارگروه ویژه ای ذیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برای پیگیری همکاری های دو کشور در حوزه ICT تشکیل شود. وزیر صنعت چین همچنین اعلام کرد که هیات ویژه ای را از طرف آن وزارتخانه برای شرکت در نمایشگاه الکامپ به ایران اعزام می کند.
 
کد مطلب : ۲۷۲۳۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما