۰

فراخوان فرابورس برای اعطای مجوز کرادفاندینگ

تاریخ انتشار
شنبه ۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۴
فراخوان فرابورس برای اعطای مجوز کرادفاندینگ
 
آی‌تی‌من- در این فراخوان که خطاب به کلیه نهادهای مالی و متقاضیات عاملیت تامین مالی جمعی منتشر شده، آمده است:

«در سال‌های اخیر رشد فین‌تک‌ها، مدل‌های ارایه خدمات مالی را دگرگون کرده و روش‌های نوینی برای تامین منابع از عموم در بستر اینترنت به وجود آورده است. یکی از روش‌های نوین تامین مالی نوین پروژه‌ها و کسب‌کارها، تامین مالی جمعی(crowd funding) است که این روزها مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. در ایران نیز ظهور سکوهای تامین مالی جمعی، به عنوان زیرساخت جذب سرمایه کسب و کارهای داخلی، می‌تواند نوید بخش توسعه فضای کارآفرینی و نواوری به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی-راهبردی کشور باشد.

بر همین اساس، در خصوص فعالیت سکوهای تامین مالی جمعی در ایران، مطابق تفاهم‌نامه بین وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری، دستورالعمل تامین مالی جمعی در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مصوب و کارگروه ارزیابی برای پیشبرد امور تشکیل شد.

در این راستا جلسات کارگروه ارزیابی در خصوص موضوعاتی مانند حداقل الزامات قرارداد بین ارکان، نحوه ارایه گزارشات دوره‌ای، کارمزد خدمات، نحوه ارزیابی طرح‌ها، چارجوب فرایندها و نحوه رسیدگی به درخواست‌ها، اعتبارسنجی متقاضیان اخذ مجوز فعالیت و نحوه مشارکت تامین کنندگان برگزار شد و مصوباتی از قبیل موارد ذیل در پی داشت:

1. حداقل الزامات مدل کسب و کار عامل
2. نحوه ارایه گزارشات دوره‌ای توسط متقاضی
3. حداقل سرمایه ثبتی متقاضیان عاملیت تامین مالی جمعی باید 500 میلیون ریال باشد.

در حال حاضر مطابق ابلاغیه یکم بهمن 1397 سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص شرایط نهادهای مالی مجاز به فعالیت در زمینه تامین مالی جمعی، نهادهای مالی می‌توانند درخواست خود را برای بررسی احراز شرایط و تغییر اساسنامه برای فعالیت در این حوزه به سازمان بورس و اوراق بهادار ارایه کنند.

بدین وسیله به اطلاع می‌رساند متقاضیات دریافت موافقت اصولی فعالیت تامین مالی جمعی می‌توانند جهت دریافت مجوز، درخواست خود را به همراه مداک و مستندات مربوطه از جمله اطلاعات ثبتی شرکت، سهامداران، مشخصات و سوابق تحصیلی و شغلی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل و مدل کسب و کار، در سامانه cf.ifb.ir ثبت نمایند».

در پیوست‌های این فراخوان، سرفرصل‌های مدل کسب و کار عاملی تامین مالی جمعی معرفی شده است که شامل مواردی چون تشریح حوزه فعالیت، بازار هدف، استراتژی‌های مربوط به روش ارزیابی طرح‌ها، اطلاع‌رسانی، بازاریابی و مشاوره، روش درآمدزایی، مزیت رقابتی، شرکای کلیدی، عوامل ریسک و نحوه مدیریت تضاد منافع است.

همچنین نهادهای مالی مجاز به فعالیت در زمینه تامین مالی جمعی معرفی شده‌اند که شامل شرکت‌های تامین سرمایه، کارگزاری و شرکت‌هایی است که موضوع فعالیت اصلی آنها سبدگردانی یا مشاور سرمایه‌گذاری است.

 
کد مطلب : ۲۷۲۳۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما