۰
فیس‌بوک در مسیر انقلاب مالی جهانی

سپیدنامه «لیبرا» منتشر شد

فیس‌بوک ویژگی‌های رمزارز لیبرا را تشریح کرد
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۶
سپیدنامه «لیبرا» منتشر شد
 
آی‌تی‌من- فیس‌بوک روش برقراری ارتباط ما را تغییر داد و حالا می‌خواهد نگاه نزدیک به 2.38 میلیارد کاربرش را درباره رمز‌ارزها تغییر دهد.

این شبکه اجتماعی، روز سه‌شنبه از ارز دیجیتال خود با نام لیبرا (Libra) پرداه برداری و جزییات پروژه‌ای را که ماه‌ها ذره ذره به بیرون درز داده‌ بود، رسما تایید کرد. همچنین سپیدنامه این رمز‌ارز نیز منتشر شده و در این آدرس قابل مطالعه است.

لیبرا که از سوی یک نهاد راهبری نظارت و با ارزهای بین‌المللی و دارایی‌های مالی پایدار پشتیبانی می‌شود، قرار است که در نیم‌سال اول سال 2020 رسما عرضه شود.

در طول سال‌ها، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا امکان خرید محصولات از فروشگاه‌ها، انتقال پول و فروش کالاها و البسه دست دوم را برای کاربران فراهم کرده بود و حالا با لیبرا، فیس‌بوک تمامی این امور را در قالب ارزی جدید تشویق و تسهیل می‌کند.

لیبرا  ابزاری معرفی می‌شود که برای افرادی که دسترسی به پلتفرم‌های معمول بانکی ندارند، راهگشا خواهد بود. با 2.4 میلیارد انسانی که هر ماه از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، لیبرا می‌تواند یک تغییر بزرگ در بازار مالی به وجود بیاورد؛ اما از سویی، رسوایی‌های پی‌درپی فیس‌بوک در زمینه نقض حریم خصوصی کاربران، آینده این رمز ارز را تهدید می‌کند.

این ارز دیجیتال همچنین می‌تواند سودآوری فیس‌بوک را تضمین کند و افزایش دهد. تحلیلگران می‌گویند در حالی که فیس‌بوک با روند کند شدن رشد مواجه است، لیبرا می‌تواند بسیار برای این شرکت پول‌ساز باشد.

در همین رابطه:
پاسخ به ده سوال درباره لیبرا

فناوری نقل و انتقال لیبرا نیز که کالیبرا نام دارد، به صورت یک اپ‌ مستقل، همچون واتس‌اپ و مسنجر فیس‌بوک، در سال 2020 عرضه خواهد شد. این فناوری به مصرف‌کنندگان اجازه ارسال پول به همدیگر و پرداخت هزینه خرید کالاها و خدمات را بر پایه رمزارز فیس‌بوک می‌دهد.

بر اساس مفاد سپیدنامه لیبرا، این رمزارز برپایه یک بلاک‌چین امن، پایدار و اندازه‌پذیر به نام Libra Blockchain ایجاد شده و با ذخیره دارایی‌هایی پشتیبانی می‌شود که به آن ارزشی پایدار می‌دهد. همچنین این رمز‌ارز از سوی یک انجمن مستقل با نام Libra Association راهبری می‌شود که وظیفه توسعه اکوسیستم این رمزارز را به عهده دارد. نرم‌افزار که برپایه آن بلاک‌چین لیبرا بنا شده، کدباز است.

فیس‌بوک درباره انجمن لیبرا نیز توضیح داده است: این انجمن مستقل و غیر انتفاعی است و مقر آن در ژنو سوییس خواهد بود. هدف این انجمن هماهنگی و ارایه چارچوب راهبری شبکه است.

اعضای انجمن لیبرا نیز از نظر جغرافیایی و کسب‌وکار، متنوع انتخاب شده‌اند و در آن از کسب‌وکارهای موفق در زمینه‌های مختلف تا سازمان‌های چندملیتی و موسسات غیرانتفاعی و دانشگاهی دیده می‌شوند. فیس‌بوک مدعی است که این انجمن مستقل از دولت‌ها و خود فیس‌بوک عمل خواهد کرد.

اعضای اولیه این انجمن به تفکیک به این شرح‌هستند:

حوزه پرداخت: مسترکارت، پی‌پل، PayU، Stripe و ویزا
بخش فناوری و بازارگاه: Booking.com، eBay، فیس‌بوک/ کالیبرا، Fartech، لیفت، Mercadopago، اسپاتیفایس و اوبر
بخش ارتباطات: گروه ودافون و lliad
بخش بلاک‌چین: آنکوراژ، بیسون، تریلز، کوین‌بیس و Xapo
بخش سرمایه‌گذاری جسورانه: Andreessen Horowitz، Breakthrough Initiatives، Ribbit Capital، Thrive Capital و  Union Square Ventures
سازمان‌های چندملیتی، غیرانتفاعی و موسسات دانشگاهی: Creative Destruction Lab، Kiva، Mercy Corps و Women’s World Banking

هرکدام از این شرکت‌ها و موسسات برای پیوستن به انجمن لیبرا، حداقل ده میلیون دلار به این انجمن اهدا کرده‌اند. فیس بوک اظهار امیدواری کرده که در نیمه اول سال 2020 تعداد اعضای این انجمن به یکصد عضو برسد و به این ترتیب سرمایه آن در حدود یک میلیارد دلار خواهد بود.


نمایی از اعضای انجمن لیبرا

اما در حالی که فیس‌بوک در میان پرونده‌های متعدد از نقض حریم خصوصی گیر کرده، ورود این شرکت  به بازار فناوری‌های مالی می‌تواند فشارهای جدیدی را از سوی  نهادهای قانون‌‌گذار و حامیان حریم خصوصی به این شرکت وارد کند. فیس‌بوک هم اکنون با جریمه‌ احتمالی 5 میلیارد دلاری از سوی کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به دلیل رسوایی کمبریج آنالیتیکا مواجه است. مقامات آمریکایی و انگلیسی نیز درباره ورود این شرکت به بازار مالی ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار پاسخگویی مارک زاکربرگ درباره سوالات مرتبط با حریم خصوصی و قوانین مالی شده‌اند.

فیس‌بوک همچنین یک زیرمجموعه جدید به نام کالیبرا (Calibra) ایجاد کرده که وظیفه‌اش ایجاد نرم‌افزارهای و خدمات مالی برپایه بلاک‌چین لیبرا است.

لیبرا بر اساس آنچه که فیس‌بوک اعلام کرده، با رمز‌ارزهایی مانند بیت‌کوین یک فرق اساسی دارد و آن اینکه این ارز دیجیتال به منظور جلوگیری از تغییرات قیمت شدید، به پشتوانه چندین ارز بین‌المللی ارایه خواهد شد.

تفاوت دیگر لیبرا با بیت‌کوین، میزان گستردگی دسترسی افراد به آن است. بیت‌کوین حدود 10 سال است که عرضه شده و تعداد معدودی از افراد از آن استفاده می‌کنند. اما لیبرا از همان ابتدا، برای میلیاردها انسان در دسترس است. فیس‌بوک در سپیدنامه این رمزارز ماموریت آن را چنین ذکر کرده است: «ماموریت لیبرا، ایجاد یک ارز جهانی ساده و زیرساخت مالی است که به توانمندسازی میلیاردها انسان منجر می‌شود.»
 
کد مطلب : ۲۷۲۲۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما