کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشکیل کنسرسیومی از غول‌های فناوری برای نظارت

رمز ارز فیس‌بوک به مرحله عرضه نزدیک شد

26 خرداد 1398 ساعت 19:20

فیس‌بوک ابتدا فهرست دوستان‌تان را در خود داشت؛ بعد عکس‌های شما و سپس خاطرات و روزنوشت‌های شما را دربرگرفت و حالا، در آخرین تلاشش برای وارد شدن هرچه‌ بیشتر به زندگی روزانه مردم، می‌خواهد وارد کیف پول شما شود.


 
آی‌تی‌من- پیش‌بینی‌ها حاکی است که غول شبکه‌های اجتماعی، فردا (سه‌شنبه) رمز‌ارز اختصاصی خود را رسما عرضه کند؛ رمز‌ارزی که فعلا نام‌های مختلفی از جمله گلوبال‌کوین و لیبرا برای آن استفاده می‌شود. البته، بر خلاف سایر رمز‌ارزهای بازار، ارز دیجیتال فیس‌بوک بر پایه روح آزاد رمزارزها و بدون پشتیبان‌های متداول و نظارت معمول مقامات منتشر نخواهد شد؛ بلکه این ارز مجازی با پیشتیبانی بیش از  12 شرکت بزرگ، از پی‌پل گرفته تا اوبر و ویزا و مسترکارت، کار خود را آغاز خواهد کرد.

همچنین در شرایطی که رمزارزها در یک دهه گذشته، نمایی از یک سیستم مالی بی در و پیکر را به نمایش گذاشته‌اند و تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر را به سوی خود جلب کرده‌اند؛ گزارش‌ها حاکی است که رمزارز جدید فیس‌بوک  از سوی گروهی از شرکت‌ها تحت نظارت قرار خواهد داشت که هر کدام نزدیک به 10 میلیون دلار در یک کمیسیون به همین منظور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اعضای این کنسرسیوم به عنوان گره‌های شبکه رمزارز عمل می‌کنند و تایید نقل و انتقالات این ارز به عهده آنها خواهد بود.

گزارش‌ها حاکی است که وب‌سایت رزرو هتل Booking.com و شرکت Stripe که در زمینه فناوری پرداخت فعالیت می‌کند نیز به جمع کنسرسیوم ناظر بر ارز دیجیتال فیس‌بوک پیوسته‌اند.
گزارش دیگری حاکی است که فیس‌بوک قصد دارد در حدود یکصد سازمان را به عنوان گره، در این شبکه وارد کند که به این ترتیب قدرت تک تک سازمان‌ها در کنترل روی این ارز دیجیتال کاهش می‌یابد.

همچنین مدیر پروژه بلاک‌چین فیس‌بوک، دیوید مارکوس است که پیش‌تر مسوول کسب‌وکار پیام رسان Facebook Messenger بود.

یکی دیگر از نشانه‌های تفاوت ارز فیس‌بوک با سایر رمزارزها این واقعیت است که تعدادی از ارزهای دولتی را به عنوان پشتیبان خواهد داشت و به این ترتیب از نوسان شدید قیمت آن جلوگیری خواهد شد. این در حالی است که نوسان و عدم ثبات از مشخصه‌های سایر رمزارزها  به ویژه بیت‌کوین است؛ رمز ارزی که در زمان عرضه چند سنت قیمت داشت؛ اما در سال 2017 تا 20 هزار دلار هم پیش رفت و بعد با افت شدید مواجه شد و حالا دوباره به مرز ده هزار دلار نزدیک شده است.

پروژه فیس‌بوک برای راه‌اندازی ارز اختصاصی‌اش نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه در برداشته و نزدیک به یک سال است که در حال توسعه است. این رمزارز نزدیک به 1.4 میلیارد کاربر ماهانه این شبکه اجتماعی را قادر می‌سازد که دلار و سایر ارزهای بین‌المللی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنند. این ارز را می‌توان  برای خرید هر چیزی از اینترنت و در سایر فروشگاه‌ها استفاده کرد یا بدون داشتن حساب بانکی، به نقل و انتقال پول پرداخت.

فیس‌بوک همچنین قصد دارد از این رمز‌ارز بابت تشویق کاربران به فعالیت‌هایی از جمله مشاهده تبلیغات و محتواهای مرتبط با خرید آنلاین استفاده کند و از این طریق سیستمی مشابه باشگاه‌های وفاداری بپردازد.

البته در زمینه ورود فیس‌بوک به بازار رمز‌ارزها، نگرانی‌هایی هم وجود دارد؛ عمدتا به دلیل سابقه خراب این شبکه اجتماعی در محافظت از اطلاعات خصوصی کاربران.
 
 


کد مطلب: 272227

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272227/رمز-ارز-فیس-بوک-مرحله-عرضه-نزدیک

ITMen
  https://www.itmen.ir