۰
جنگ توییتری جو بایدن با آمازون

شرکت‌های بزرگ فناوری چرا مالیات‌شان را نمی‌پردازند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۱
شرکت‌های بزرگ فناوری چرا مالیات‌شان را نمی‌پردازند

آی‌تی‌من- آمازون با انتشار توییتی اعلام کرد: ما از سال 2016 تا کنون 2.6 میلیارد دلار مالیات بر شرکت (Corporate Tax) پرداخته‌ایم  و ریال به ریال بدهی‌مان را می‌پردازیم.

این واکنش در پی آن رخ داد که جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در جریان کارزار تبلیغاتی‌اش در آیوا از آمازون و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری به دلیل پرداخت نکردن مالیات حقه انتقاد کرده بود.

البته پس از این توییت آمازون، بایدن اعلام کرد که من دشمنی با آمازون ندارم، اما آنها هم باید مقداری مالیات بپردازند.

وی در توییتی که روز پنج‌شنبه گذشته منتشر کرد، نوشت: من با آمازون دشمنی ندارم؛ اما هیچ شرکتی که میلیاردها دلار سود دارد، نباید مالیاتی با ضرایب پایین‌تر از آتش‌نشان‌ها و معلمان بپردازد. ما باید برای کار ارزش قایل باشیم، نه فقط برای ثروت.

وی در توییتر خود، گزارشی را هم از نیویورک‌تایمز بازنشر کرده است. این گزارش حاکی است که شرکت‌های سودآوری همچون آمازون، مالیات شرکتی در حد صفر دلار می‌پردازند.

در این گزارش، نموداری هم منتشر شده که نشان می‌دهد آمازون با درآمد چند میلیارد دلاری، علاوه بر اینکه مالیات شرکتی نمی‌پردازد، بلکه مشوق مالیاتی هم دریافت می‌کند که می‌تواند در سال‌های آینده، از این تخفیف در مالیات‌های احتمالی‌اش استفاده کند.

بیزینس اینسایدر نیز چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که آمازون، امسال برای دومین سال پیاپی مالیات بردرآمد نخواهد پرداخت؛ این درحالی است که ارزش بازار این شرکت در ماه سپتامبر 2018 به بیش از هزار میلیارد دلار رسید.

این گزارش می‌افزاید: دونالد ترامپ اگرچه در از این بابت از آمازون انتقاد کرده؛ اما عملا ضریب مالیات شرکتی را کاهش داده و شرایط را برای شرکت‌های بزرگ ساده‌تر کرده است.

آمازون در توییت خود نوشته است: قوانین مالیاتی مصوب کنگره با هدف تشویق شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در اقتصاد آمریکا تدوین شده است. ما نیز از سال 2011 تا کنون 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و 300 هزار شغل  نیز در آمریکا ایجاد کرده‌ایم. به نظر می‌رسد که شکایت بایدن از قوانین مالیاتی است، نه از آمازون.

البته جو بایدن تنها سیاستمداری نیست که درباره مالیات و سایر مسایل از آمازون انتقاد کرده است. دو سناتور دیگر یعنی برنی سندرز و الیزابت وارن نیز که هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 هستند در گذشته آمازون را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند.

از جمله در ماه آوریل گذشته، الیزابت وارن در یک سخنرانی، آمازون را متهم کرد که از داده‌هایی که از خریداران و فروشندگان جمع‌آوری می‌کند، برای ساخت محصولات خود سوءاستفاده می‌کند که این کار به گفته وارن، رقابت را از بین می‌برد.

سال گذشته دونالد ترامپ نیز با انتشار چند توییت از آمازون به دلیل پرداخت نکردن مالیات انتقاد کرده بود.

 
مرجع : Business Insider
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۲۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما