۰

هواوی و دشواری‌های سیستم‌عامل اختصاصی‌اش

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۷
هواوی و دشواری‌های سیستم‌عامل اختصاصی‌اش

آی‌تی‌من- اگرچه محدودیت‌های گوگل قرار نیست گوشی‌های هواوی را به طور کامل با تحریم مواجه کند، اما قرار گرفتن این شرکت در لیست سیاه می‌تواند به این معنی باشد که این گوشی‌ها دیگر آپدیت‌های اندروید را دریافت نخواهند کرد و این مساله می‌تواند آینده هواوی را به مخاطره بیندازد. زیرا اندروید نه تنها زیرساخت اصلی تمامی گوشی‌های اندرویدی است، بلکه به همراه آن، فروشگاه نرم‌افزار گوگل پلی استور هم عرضه می‌شود و بدون آن، دسترسی به اپلیکیشن‌هایی مثل جیمیل، یوتیوب و گوگل مپس به همراه نرم‌افزارهای شخص ثالث مبتنی بر اندروید مشکل خواهد بود.

اما هواوی برای آمادگی در برابر آینده بدون اندروید، اعلام کرده که در حال توسعه سیستم‌عاملی اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند است.

اسم رمز این سیستم عامل «Project Z» عنوان شده، اما پیش‌تر شایعه شده بود که  سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمندی که هواوی از مدتی پیش در حال ساخت آن است، هونگ‌منگ او‌اس (HongMeng OS) نامیده می‌شود.

اما Project Z یا هونگ‌منگ که از آن به عنوان راه‌حل جایگزین هواوی برای اندروید نام برده می‌شود، پروژه جدیدی نیست و از سال 2012 تا کنون، به مدت 7 سال است که در دست توسعه است.

البته توسعه و ایجاد یک سیستم عامل، به تنهایی مشکل هواوی را حل نخواهد کرد.

وانگ چنگ‌‌لو، رییس بخش مهندسی نرم‌افزارهای تجاری هواوی در سپتامبر سال 2018 دراین باره گفته بود: ساخت سیستم عامل به خودی خود کار دشواری نیست، اما پشتیبانی اکوسیستم و اپ‌ها مشکل‌ترین مانعی است که بر سر راه سیستم عامل ساخت هواوی قرار دارد.

واقعیت این است که پلتفرم‌های موبایل نیازمند یک اکوسیستم کامل به ویژه در ارتباط با اپ‌های موجود هستند و کمبود اپلیکیشن به معنی مرگ هر پلتفرم جدیدی در دنیای موبایل است. درست مثل مشکلی که پلتفرم ویندوز موبایل مایکروسافت همواره با آن مواجه بوده است.

در واقع مایکروسافت با یک چرخه کشنده درباره ویندوز موبایل مواجه است؛ از طرقی گوشی‌های ویندوزفون کم‌ترین سهم بازار را دارند، بنابراین سازندگان اپ نیز ترجیح می‌دهند وقت و پول خود را صرف ساخت نرم‌افزار برای این گوشی‌ها نکنند. از سوی دیگر، از آنجا که اپ‌های محبوب با سرعت مناسب برای پلتفرم ویندوز موبایل عرضه نمی‌شود، کسی تمایل به خرید گوشی‌های ویندوزفون ندارد و سهم بازار این گوشی‌ها اندک باقی مانده است.

سامسونگ هم در این بازار بخت خود را آزموده است. این شرکت در سال 2015 پلتفرم اختصاصی خود را با نام تایزن معرفی کرد. اما گوشی‌های تایزن هم هرگز محبوب نشدند و این دقیقا اتفاقی است که به احتمال زیاد در انتظار سیستم عامل هواوی خواهد بود.

در چین شاید ماجرا کمی متفاوت باشد. از آنجا که پلی استور در چین مسدود است، دسترسی چینی‌ها به اپ‌های اندروید از راه‌های دیگری فراهم می‌شود. بنابراین چینی‌ها با این شرایط آشنا هستند. اما مصرف‌کنندگان گوشی‌های هواوی در سایر نقاط جهان قطعا با محدودیت گوگل دچار مشکل می‌شوند و این مساله برای هواوی که هم اکنون در جایگاه دوم یا سوم از نظر سهم بازار جهانی است، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر برخی  گزارش‌ها حاکی است که احتمالا هواوی گوشی‌های خود را بر پایه  یک نسخه ابتدایی و خام از اندروید به همواره رابط کاربری EMUI  هواوی عرضه خواهد کرد. این ترفند می‌تواند محدودیت‌های گوگل را به ویژه در چین از دید کاربران خارج کند. اما بدون پشتیبانی فعال گوگل برای ویژگی‌های جدید، روزآمدسازی‌ها و نسخه‌های تازه اندروید، هواوی همچنان از  سوی مصرف کنندگانی که علاقه‌مند به آخرین فناوری‌ها و ویژگی‌های روی گوشی خود هستند، تحت فشار خواهد بود.

و اما گوشی تاشوی Mate X چه می‌شود؟ به نظر می‌رسد که ساخت این گوشی به شدت به پشتیبانی گوگل و کمک به هواوی در ساخت نسخه مناسب اندروید برای این گوشی وابسته است و حالا که هواوی باید به داشته‌های خود متکی باشد، باید منتظر ماند و دید چه رویکردی برای عرضه این گوشی پیشرفته در پیش خواهد گرفت.


 
مترجم : ایمان بیک
مرجع : Business Insider
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۰۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما