۰
میلیاردرها و میلیونرهای اوبر را بشناسید

سهامداران اصلی اوبر چه کسانی هستند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۱
سهامداران اصلی اوبر چه کسانی هستند
 
سافت‌بانک: 9.3 میلیارد دلار
شرکت ژاپنی سافت‌بانک چندی پیش 16 درصد سهام اوبر را به مبلغ هر سهم 33 دلار از سایر سهامداران خریداری کرد.

ماسایوشی سان، مدیرعامل میلیاردر سافت‌بانک برای خریداری این سهام برای شرکت‌ سرمایه‌گذاری‌اش با نام The SoftBank Vision Fund با انتقاداتی مواجه شده بود؛ اما حالا امیدوار است که نشان دهد معامله خوبی را رقم زده است.

صندوق سرمایه‌گذاری سافت‌بانک در روز عرضه اولیه، نزدیک به 5.5 میلیون سهم خود را به رقمی درحدود 45 دلار به ازای هر سهم فروخت و هم اکنون حدود 217 میلیون سهم، معادل 13 درصد سهام اوبر را در اختیار دارد که با قیمت هر سهم 43 دلار نزدیک به 9.3 میلیارد دلار می‌شود.

 ماسایوشی سان

بنچمارک کپیتال: 6.2 میلیارد دلار
شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه Benchmark Capital از طریق بیل گورلی (Bill Gurley)  که جزو شرکای این شرکت است، در سال 2011 دور اول جذب سرمایه را برای اوبر به مبلغ 11 میلیون دلار انجام داد و خودش نیز در دورهای بعدی، در این استارتاپ سرمایه گذاری کرد. سرمایه گذاری 12 میلیون دلاری بنچمارک کپیتال با رشد ارزش سهام این شرکت به 7 میلیارد دلار رسید.

بنچمارک بعدا 14.5 درصد سهامش را به سافت بانک فروخت و هم اکنون بیش از 144 میلیون سهم یا 8 درصد کل سهام اوبر را در اختیار دارد.

گورلی یکی از نخستین مشاوران تراویس کالانیک، بنیان‌گذار اوبر بود و بعدها، خود او در برکناری کالانیک از مدیریت عاملی اوبر نقش ایفا کرد. پس از آن گورلی هم از هیات مدیره شرکت کنار رفت و جای خود را به مت کوهلر داد که همچنان در هیات مدیره اوبر حضور دارد.

بنچمارک در روز عرضه اولیه، 5.8 میلیون سهم خود را به قیمت هر سهم 45 دلار (در مجموع حدود 259 میلیون دلار) فروخت و هم اکنون با محاسبه قیمت هر سهم 43 دلار، حدود 6.2 میلیارد دلار سهام اوبر را در اختیار دارد.
 
بیل گورلی
 
تراویس کالانیک: 5 میلیارد دلار
ماجرای ظهور و سقوط کالانیک در صدر مدیریت اوبر را تقریبا همه می‌دانند. این بنیان‌گذار اوبر در سال 2017 از سمت مدیرعاملی اوبر کنار رفت و همان زمان، 30 درصد از سهامش را بهم به مبلغ 1.4 میلیارد دلار به سافت‌بانک فروخت. کالانیک همچنان بزرگ‌ترین سهامدار خقیقی اوبر است و نزدیک به 114 میلیون سهم این شرکت را در اختیار دارد که حدود 7 درصد کل سهام است. او در روز عرضه اولیه 3.7 میلیون سهمش را به قیمت هر سهم 45 دلار (در مجموع حدود 168 میلیون دلار) فروخت. با محاسبه قیمت هر سهم 43 دلار او هم اکنون 5 میلیارد دلار سهام در اوبر دارد.


 تراویس کالانیک

گرت کمپ: 3.5 میلیارد دلار
گرت کمپ (Garrett Camp) در واقع ایده‌پرداز و بنیان‌گذار اصلی اوبر است. او اپلیکیشنی برای درخواست لیموزین طراحی کرد. دوستش، تراویس کالانیک از این ایده خودشش آمد و در شرکت نوپای او سرمایه‌گذای کرد و بعدها دومین مدیرعامل آن شد.

کمپ که استارتاپ StumbleUpon را هم راه‌اندازی کرده، همواره در هیات مدیره اوبر بوده و مدتی هم رییس هیات مدیره این شرکت بوده است.

 گرت کمپ

کمپ دومین سهامدار حقیقی بزرگ اوبر است که 78 میلیون سهم، معادل 5 درصد کل سهام اوبر را در اختیار دارد. او در روز عرضه اولیه 3 میلیون سهمش را به قیمت هر سهم 45 دلار (در مجموع 140 میلیون دلار) فروخت و با فرض قیمت هر سهم 43 دلار، ارزش سهام او در اوبر هم اکنون نزدیک به 3.5 میلیارد دلار است.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی: 3.1 میلیارد دلار
صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی در سال 2016  مبلغ 3.5 میلیارد دلار در اوبر سرمایه‌گذاری کرد و یاسر الرومیان، مدیرعاملش را به هیات مدیره اوبر فرستاد.

رییس این صندوق سرمایه‌گذاری شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است که نامش با قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی گره خورده و البته یکی از اعضای «تیمB » معروف محمدجواد ظریف است. این صندوق سرمایه‌گذاری در سال 1970 میلادی تاسیس شده و در سال‌های اخیر نقش مهمی از چرخش اقتصاد عربستان از نفت به یک اقتصاد متنوع ایفا کرده است.

 محمد بن سلمان

این صندوق نزدیک به 73 میلیون سهم اوبر را در اختیار دارد که با محاسبه قیمت هر سهم 43 دلار نزدیک به 3.1 میلیارد دلار برآورد می‌شود. صندوق عربستانی در روز عرضه اولیه، هیچ سهمی را به فروش نرساند.

رایان گریوز: 1.4 میلیارد دلار
پیوستن رایان گریوز (Ryan Graves) به اوبر داستان جالبی دارد. کالانیک در همان روزهای اول در توییتی نوشت که به دنبال یک مدیرمحصول کارآفرین با مزایا و سهام عالی است. گریوز به این توییت جواب داد و ایمیلش را زیر توییت گذاشت. کالانیک با او تماس گرفت و به این ترتیب گریوز اولین کارمند اوبر شد. او به رشد سریع اوبر کمک فراوانی کرد و نخستین مدیرعامل اوبر بود البته پس از مدت کوتاهی خود کالانیک جای او را گرفت. گریوز در هیات مدیره اوبر باقی ماند. او که حدود 32 میلیون سهم یا 2 درصد کل سهام اوبر را در اختیار دارد، در روز IPO حدود 1.3 میلیون سهمش را به مبلغ 59 میلیون دلار فروخت. باقی مانده سهام او با فرض قیمت هر سهم 43 دلار  نزدیک به 1.4 میلیارد دلار می‌ارزد.


 رایان گریوز

توان فم: 231 میلیون دلار
توان فم (Thuan Pham) مدیر ارشد فناروری اوبر است که کالانیک او را از VMware به اوبر کشاند. فم که اصالتا ویتنامی است، کودکی سختی در کمپ‌های پناهندگان داشته و به عنوان پناهنده سیاسی به آمریکا آمده است. او در دوره مدیریت کالانیک و در زمان افشاگری‌های سوزان فاولر درباره رفتارهای نامناسب جنسی در اوبر، مدیر بخش مهندسی شرکت بود. اما پس از استعفای کالانیک و با بررسی‌هایی که انجام شد، مشخص شد که فم ارتباطی با این رسوایی‌ها نداشته و بی خبر بوده است. به این ترتیب او به عنوان یک مدیر ارشد در اوبر باقی ماند.

 توان فم

فم نزدیک به 5.4 میلیون سهم اوبر را در اختیار دارد که با قیمت 43 دلاری هر سهم، ارزش آن معادل 231 میلیون دلار برآورد می‌شود.



دارا خسروشاهی: 8.4 میلیون دلار
دارا خسروشاهی که هم اکنون مدیرعامل اوبر است، استخدام شد تا این شرکت را در دریای توفان زده رسوایی‌های دوره کالانیک به ساحل امن هدایت کند و زمینه عرضه سهام این شرکت در بورس را نیز فراهم سازد. او هم  اکنون نزدیک به دو سال است که در این سمت قرار دارد. هیات مدیره از او خواست که ارزش بازار اوبر را به 120 میلیارد دلار برساند که 1.75 میلیون سهم نیز سهام در صورت تامین این هدف به او اهدا می‌شد. اما عرضه اولیه سهام، اوبر را به این هدف نزدیک نکرد. بنابراین او فعلا فقط 196 هزار سهم به ارزش 8.4 میلیون دلار در دست دارد.


 دارا خسروشاهی

ران شوگر: 5.6 میلیون دلار
ران شوگر (Ron Sugar) از ژوییه 2018 تا کنون رییس هیات مدیره اوبر است. او پیش‌تر، مدیراجرایی شرکت Northrop Grumman بوده که از غول‌های صنعت هوافضای دفاعی است.

ران شوگر

شوگر 131 هزار سهم اوبر را دارد و در جریان IPO هم سهامی واگذار نکرد تا ارزش دارایی‌اش در اوبر به 5.6 میلیون دلار برسد.
 

جان تین: 5.6 میلیون دلار
جان تین (John Thain) از 2017 تا کنون عضو هیات مدیره اوبر و پیش از آن مدیر اجرایی گروه CIT بوده است. او همچنین آخرین مدیر اجرایی شرکت مریل لینچ پیش از ادغام در بانک آمریکا بود. او نیز 130 هزار سهم اوبر را در دست دارد که با قیمت 43 دلاری هر سهم حدود 5.6 میلیون دلار می‌شود.

 جان تین

بارنی هارفورد: 4.5 میلیون دلار
بارنی هارفورد (Barney Harford) مدیر ارشد عملیات اوبر است که خسروشاهی او را استخدام کرده و 105 هزار و 211 سهم مشروط شرکت را دارد که قرار است تا پایان ماه مه به سهام تبدیل شود. به این ترتیب دارایی او حدود 4.5 میلیون دلار خواهد بود.


 بارنی هارفورد

و بیش از 160 نفر دیگر
اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که اوبر در سال‌هایی که به عنوان یک شرکت خصوصی فعالیت کرده، توانسته 20 میلیارد دلار از 162 سرمایه‌گذار مختلف جذب کند و چندین و چند سرمایه گذار دیگر با سهام کمتر از 5 درصد (یعنی پایین‌تر از حداقل سهامی که افشای نام آنها را الزامی می‌کند) سهامدار این شرکت هستند.

 
مرجع : Business Insider
کد مطلب : ۲۷۱۹۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما