۰

بسته حمایتی صندوق نوآوری وشکوفایی ویژه شتاب دهنده‌ها تشریح شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۶
بسته حمایتی صندوق نوآوری وشکوفایی ویژه شتاب دهنده‌ها تشریح شد

سیاوش ملکی‌فر در نشست شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌های ویژه‌ای برای حمایت از شتاب دهنده‌ها دارد، گفت: بیشتر نگاه ما به شتاب دهنده‌ها به عنوان بازیگرانی است که جریان توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط فناور محور را تقویت می‌کنند.

وی با اشاره به حضورمدیران سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در این نشست، ابراز کرد: این سازمان به نیابت از شهرداری تهران برای حمایت از شتاب دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه شهر هوشمند و شهرهای آینده برنامه‌هایی دارد که امیدوارم با کمک و همکاری همدیگر بتوانیم کارهای خوبی در این حوزه انجام دهیم.

ملکی‌فر در ادامه با اشاره به سرفصل‌های برنامه حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از شتاب دهنده‌ها، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی به لحاظ قانونی برای حمایت از شتاب دهند‌ه ها محدودیت‌هایی دارد زیرا صرفا موظف است به شرکت‌های دانش بنیان خدمات ارایه کند اما اگر شتاب دهنده‌ها، دانش بنیان شوند این مسئله کاملا مقدور و ممکن است و دست ما نیز برای حمایت بازتر خواهد بود.

معاون توسعه صندوق نوآوری وشکوفایی با بیان اینکه شهرداری محدودیت‌های ما را ندارد و قید دانش بنیان بودن برای حمایت از شتاب دهنده‌ها مهم نیست، خاطرنشان کرد: البته شتاب دهنده‌های غیردانش بنیان هم به صورت غیرمستقیم می‌توانند از حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند.

ملکی‌فر با بیان اینکه هم‌اکنون فرم‌های دریافت تسهیلات برای شتاب دهنده‌ها درحال تنظیم است، عنوان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی پیشتر برنامه خاصی برای حمایت از شتاب دهنده‌ها نداشت اما خوشبختانه در دوره جدید کلیت این بسته حمایتی در هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به تصویب رسیده است.
 
 کلیات بسته حمایتی از شتاب دهنده‌ها
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به کلیات این بسته حمایتی، گفت: تامین 70 درصد مبلغ ودیعه رهن محل استقرار شتاب دهنده‌ها به مدت 5 سال بدون کارمزد و سود، یکی از این روش‌های حمایتی است و مزیتش این است که این ودیعه، وثیقه نیز محسوب می‌شود و نیازی به وثیقه ندارد. یعنی اگر یک شتاب دهنده برای استقرار نیاز به یک میلیارد تومان ودیعه داشته باشد، کافی است 300 میلیون تومان از آن را خود پرداخت کند و 700 میلیون تومان دیگر را صندوق تامین می‌کند و در قرارداد، شتاب دهنده مستاجر خواهد
بود نه صندوق.

وی دومین شیوه حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شتاب دهنده‌ها را تسهیلات ارزان قیمت به منظور بازسازی، مرمت و آماده‌سازی فضای استقرار برشمرد و افزود: روش دیگر حمایتی که در این بسته پیش‌بینی شده، تسهیلات ارزان قیمت برای تجهیز فضای استقرار شتاب دهنده‌ها است که طبیعتا چون تسهیلات است شامل سود، ضمانت، وثیقه و بازپرداخت می‌شود.

ملکی فر به موضوع تامین سرمایه خطرپذیر نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه وقتی شتاب دهنده‌ها به عنوان سیدمانی از صندوق تسهیلات بگیرند پذیرش ریسک با خود شتاب دهنده‌هاست؛ این روش مانند وام گرفتن از بانک است با این تفاوت که این وام کم‌بهره است اما زمانی که شتاب دهنده‌ها از مرحله سیدمانی عبورکردند، دراین روش رویکرد مستقیم را حذف کرده‌ایم. البته صندوق با هیچ کدام از بازیگران اکوسیستم دانش بنیان به صورت مستقیم وارد دیالوگ نخواهد شد. به نظرم این به نفع همه است چون صندوق، وی‌سی(سرمایه‌گذاری جسورانه) نیست و تا جایگاه صندوق سرمایه گذاری جسورانه فاصله دارد لذا ما باید وی‌سی‌های فعال کشور را تقویت کنیم.

ملکی‌فر خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی به عنوان عوامل و کارگزاران بحث وی‌سی همکاری می‌کند.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده‌های بزرگ در مواردی که نیاز به تسهیلات با اعداد بزرگتر دارند، کافی است به صندوق‌های جسورانه بورسی یا صندوق‌های پژوهش و فناوری مراجعه کنند و از آنها کمک بگیرند و در قالب مشارکت از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

وی به موضوع توانمندسازی به عنوان یکی دیگر از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: این خدمت فقط به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص دارد و اگر شتاب دهنده‌ای دانش بنیان نباشد، نمی‌تواند از این خدمات استفاده کند. این کمک‌های خرد بلاعوض است یعنی نه بازپرداخت دارد، نه وثیقه می‌خواهد اما به صورت وجه نقد نیست و شامل آموزش، مشاوره، بحث‌های بازاریابی، حضور در نمایشگاه‌ها و دریافت گواهی‌نامه‌ها و استانداردها است.

وی در پایان خطاب به شتاب دهنده‌ها گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی سالن‌هایی را در مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان در اختیار دارد که می‌تواند به صورت رایگان و یا با تخفیف‌های خوب در بازده‌های زمانی یک تا سه روزه در اختیار شتاب دهنده‌ها قرار دهد.

 
کد مطلب : ۲۷۱۷۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما