۰

روباتی که در شبکه تلویزیونی روسیه خبر خواند

تاریخ انتشار
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۷
روباتی که در شبکه تلویزیونی روسیه خبر خواند

آی‌تی‌من- پروموبات (Promobot) که روبات‌های خدماتی تولید می‌کند، این روبات را در شهر پرم ساخته است. سر این روبات سیلیکونی و چهره اش براساس چهره آلکسی یوژاکف، یکی از صاحبان کمپانی تولید کننده ساخته شده است. در حال حاضر این روبات مجری تنها صورت و گردن خود را حرکت می‌دهد. اما نسخه نهایی روبات به طور کامل توانایی حرکت دارد.

به گفته سازندگان این روبات، ساخت این روبات دو سال پیش آغاز و باید در سال گذشته به طور کامل عرضه می‌شد. گفته شده که هزینه ساخت این روبات بیش از یک میلیون روبل روسیه (15 هزار و 600 دلار) است. سازندگان این روبات تاکنون سفارش ساخت ۱۲ روبات دیگر از این نوع را دریافت کرده‌اند.

شبکه خبری روسیه ۲۴ گفته که مجری جدید این شبکه کاملا روسی است و تمامی نرم افزارها و تقریبا تمام اجزا آن در داخل کشور تولید شده است. آلکس تاکنون چند بولتن خبری برای شبکه خبری روسیه ۲۴ اجرا کرده است. او در زمان اجرای بخشی از بولتن خبری درباره کنفرانس هوش مصنوعی در مسکو با لبخندی گفت: باید بگویم که در نمایشگاه نوآوری‌های تکنولوژی، مهم‌ترین قهرمان من بود؛ آلکس روبات.

شبکه خبری روسیه ۲۴ در وب‌سایت خود نوشته است: برای اولین بار یک روبات در قالب مجری خبر ظاهر شده، این برعهده مخاطبان تلویزیون است که درباره نحوه اجرای او تصمیم‌گیری کنند.

این شبکه خبری همچنین از مخاطبانش پرسیده: آیا روبات‌ها می‌توانند جایگزین خبرنگاران شوند؟

به گفته پروموبات، این روبات انسان‌نما می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و بر اساس اطلاعاتی که وارد مغز او می‌شود، با افراد گفتگو کند. همچنین هنگام صحبت کردن ۲۹ موتور در صورت سیلیکونی آن حرکت می‌کند و حالات صورت را نشان می‌دهد.

گفتنی است که روسیه قصد دارد در مقابل سیلیکون ولی یک قطب فناوری اطلاعات در این منطقه به راه بیندازد.

واکنش‌های منفی
روبات آلکس برای همه جالب نبود. برخی افراد این روبات را ترسناک توصیف کردند. برخی از مخاطبان از ظاهر او شاکی هستند و او را به پخش تبلیغات سیاسی متهم می‌کنند. آنها می‌گویند: این روبات انسان‌نما به علت قرائت اخبار با لحن یکنواخت و نیز به خاطر ظاهر غیرجذابش بینندگان را خسته کرد.

یکی دیگر از دلایل بازخوردهای منفی قرائت خبر توسط این روبات لحن یکنواخت و کسالت‌بار او بوده است. نظر می‌رسد این مجری آهنی هنوز برای طبیعی شدن واکنش های احساسی و عاطفی وی باید بیشتر تلاش شود. همانطور که گفته شد، این روبات در انتهای خبری که در این زمینه قرائت کرد به شوخی مدعی شد قهرمان اصلی این نوآوری فناورانه خود وی بوده است، اما نحوه بیان آن آنچنان مصنوعی و ماشینی بود که تاثیر چندانی در بینندگان ایجاد کرد.

اکثر کاربرانی که در یوتیوب ویدیوی اجرای این روبات خبرخوان را دیده‌اند معتقدند او هنوز نمی‌تواند جایگزینی مناسب برای انسان‌ها باشد.

 
مترجم : نسترن صائبی
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۱۷۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما