۰
مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره اینستاگرام اجرا شود

تازه‌ترین اظهارنظرها درباره فیلتر اینستاگرام

تقی‌پور: اینستاگرام اگر شرایط ما را قبول دارد فعالیت کند؛ وگرنه تشریف ببرد/ جاوید نیا: شاید چاره ای جز فیلتر اینستاگرام نباشد
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۲
تازه‌ترین اظهارنظرها درباره فیلتر اینستاگرام

آی‌تی‌من- معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور گفت: دولت اگر راهی بجز فیلترینگ دارد، ورود کرده و بر آن اعمال حاکمیت کند؛ اما اگر واقعاً راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نیست.

جواد جاویدنیا، در رابطه با فیلتر شدن اینستاگرام به خبرگزاری فارس گفت: اتفاقات اخیر و مسدود شدن صفحه شخصی بسیاری از مسوولان ما در اینستاگرام بزرگ‌ترین بی‌احترامی به ملت ایران است.

وی ادامه داد: هرچند که در گذشته این اتفاق پیش‌بینی شده و حتی در مقطعی وزارت ارتباطات به دنبال برقراری مذاکره بوده‌ است، اما این اقدام کافی نیست.

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور ادامه داد: باید طبق مصوبات فضای مجازی همه نرم‌افزارهای مجازی و دیتابیس‌های آنها به کشور منتقل شود و متعهد شوند که قانون ما را رعایت می‌کنند در غیر این صورت مجوزی برای  آنها صادر نمی‌شود.

جاویدنیا ادامه داد: این ساماندهی را وزارت ارتباطات باید انجام دهد که متاسفانه هیچ گونه اقدامی نشده و اکنون می‌بینیم اعمال قانونی و حاکمیتی از ایران در این زمینه انجام نگرفته است.

وی گفت: هدف و اساس کار، فیلترینگ اینستاگرام نیست اما یک مثالی همیشه مطرح است اگر دشمن حمله کند و یک پل ارتباطی وجود داشته باشند که از آن طریق بتواند وارد کشور شود یا باید آن پل مستحکم شود و احتمال لطمه دیدن از بین برود و در غیر این صورت کار عاقلانه این است که آخرین حربه را به کار گرفته و پل ارتباطی را قطع کنیم پس فیلتر کردن گام آخر است.

معاون دادستانی کل کشور ادامه داد: متاسفانه در مورد اینستاگرام از همان 5 سال پیش گفته شد که فیلتر هوشمند انجام می‌شود و به رغم اینکه دادستانی کل مخالف این اتفاق بود؛ متاسفانه با اصرار دولت و صرف هزینه کلان، این اتفاق افتاد. اما یکی دو روز بیشتر دوام نیاورد و هزینه و وقت صرف شده هدر رفت؛ پس از آن گفتند مذاکره می‌کنیم که آن هم نتیجه‌ای نداشت.

جاویدنیا تاکید کرد: بنابراین در این شرایط اعلام می‌کنیم اگر راهی بجز فیلترینگ باقی مانده اعلام کنند و دولت به آن ورود کند و بر آن اعمال حاکمیت شود اما اگر راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نیست.

وی افزود: این در حالی است که نمونه‌های داخلی خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند جایگزین صفحه اینستاگرام خارجی شود.
 
وزیر اسبق ارتباطات: مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره اینستاگرام اجرا شود
در همین حال رضا تقی‌پور، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و وزیر ارتباطات در دولت دهم خواستار اجرای سریع مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام شد و گفت: بندهای این مصوبه می‌گوید اگر پیام‌رسان‌های خارجی این شرایط را قبول دارند که فعالیت کنند؛ اگرنه تشریف ببرند.

تقی‌پور درباره اقدام اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام در مسدود کردن صفحات سرداران سپاه، به خبرگزاری فارس گفت: زمانی که مصوبه سیزدهم خردادماه سال۹۶  شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی با اهمال مسوولان روبه‌رو می‌شود و در نتیجه پیام‌رسان‌های خارجی در چارچوب تعیین شده قرار نمی‌گیرند و نقض آشکار قانون اتفاق می‌افتد، امروز باید گفت از ماست که بر ماست.

وی ادامه داد:‌ طبیعی است پیام‌رسانی که مالکیت آن مشخص نیست، پررو می‌شود و دست به چنین کاری می‌زند.

تقی‌پور خواستار اجرای سریع مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام شد و افزود: اجرای این مصوبه شرط اضافی نمی‌خواهد و تنها مصوبه‌ای که تصویب شده باید اجرا و بندهای مربوط به اینستاگرام پیگیری شود.

وی گفت:‌ دو بند اصلی این مصوبه، تعیین نماینده‌ای از سوی پیام‌رسان خارجی در داخل کشور و عدم خروج اطلاعات کاربران ایرانی از کشور است.

تقی‌پور ادامه داد: اگر امروز اینستاگرام در ایران نماینده‌ای داشت، سوال می‌کردیم که چرا صفحات داعش فعال است، در حالی که چنین تصمیمی درباره صفحات سرداران سپاه گرفته شده است؟ می‌پرسیدیم آیا با مردم، فرهنگ و انقلاب ایران ضدیت دارند؟ 
وی ادامه داد: مساله دوم این است که اطلاعات کاربران ایرانی نباید از کشور خارج شود که این اتفاق هم‌اکنون رخ می‌دهد و اگر اینستاگرام در ایران نماینده داشت، باید به این سوال پاسخ می‌داد.

وی تأکید کرد: بندهای این مصوبه می‌گوید که اگر پیام رسان خارجی این شرایط را قبول دارند که فعالیت کنند، وگرنه تشریف ببرند.
 
صفحات مسدود شده
گفتنی است که طی دو روز گذشته، شبکه اجتماعی اینستاگرام تعداد زیادی از صفحات منتسب به نهادهای نظامی ایران را مسدود کرده است. بخشی از این صفحات منتسب به نهادهای نظامی و فرماندهان و تعداد دیگری نیز منتسب به افرادی بود که پیش‌تر در این نهادها عضویت داشته‌اند.

 اغلب صفحات مسدود شده به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و افرادی با سوابق عضویت در این نهاد انقلابی منتسب بوده است. لازم به ذکر است که نهادهای نظامی ایران بارها در بیانیه‌های رسمی اعلام کرده‌اند که هیچ فعالیتی در هیچکدام از شبکه‌های اجتماعی ندارند.

تعدادی از صفحات مسدود شده به شرح زیر است:
  • سپاه پاسداران
    ارتش و سپاه ایران
    ژنرال پرس
    سرلشکر باقری
    سرلشکر عزیز جعفری
    سردار قاسم سلیمانی
    سردار موسی کمالی
    سردار حسین سلامی
    سردار حبیب شهسواری
    سردار جواد عظیمی فر
    حاج سعید قاسمی
    محمدباقر قالیباف
    عزت الله ضرغامی
    سپاه فاطمیون
    مقاومت تا ظهور
اینستاگرام تاکنون در خصوص این اقدام خود توضیحی نداده است اما به نظر می‌رسد اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان گروه تروریستی عامل این حرکت خصمانه بوده است.

 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۱۷۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين