۰

اروپا بالاخره قوانین جدید کپی رایت را تصویب کرد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۲
اروپا بالاخره قوانین جدید کپی رایت را تصویب کرد
 آی‌تی‌من-  به گزارش آسوشیتدپرس، کشورهای اتحادیه اروپا با تغییر قوانین کپی رایت این قاره بعد از دو دهه موافقت کردند و بر همین اساس گوگل موظف به پرداخت مبالغی به ناشران بابت انتشار مطالب آنها از طریق سرویس‌های خود خواهد بود. همچنین باید مطالب حفاظت شده‌ای را که ناشران تمایلی به انتشار آنها به طور عمومی ندارند فیلتر کند. این تحول با مخالفت برخی دولت‌های اروپایی مواجه شده است.

قانون کپی رایت اتحادیه اروپا به قانون 26 ماه مارس معروف است. نمایندگان اروپایی طرح نهایی اصلاحیه این قانون را تصویب کردند و طبق آن سایت‌های آنلاین فروش کتاب و منتشر کننده محتواهای داستانی و غیرداستانی باید قبل از انتشار مطالب نویسندگان ساکن این قاره اجازه کتبی از آنها گرفته باشند.

اتحادیه اروپا فروشندگان آنلاین و شبکه‌های اجتماعی را ملزم کرده است که موافقت کتبی نویسندگان و ناشران را برای استفاده از آثار آنها کسب کنند.

این تغییرات شرکت‌های فناوری مانند
گوگل، فیس‌بوک و سایر پلت‌فرم‌های اینترنتی را موظف به عقد قراردادهای جدیدی با نوازندگان، موسیقیدانان، نویسندگان، ناشران و روزنامه‌نگاران برای استفاده از آثارشان در فضای آنلاین خواهد کرد.

همچنین سایت‌هایی مانند گوگل، یوتیوب، فیس‌بوک و اینستاگرام موظف به نصب فیلترهایی برای جلوگیری از آپلود محتوای تحت قانون کپی رایت خواهند شد و در غیر این صورت ممکن است جریمه شوند.

مجموعا ۱۹ عضور شورای اروپا شامل فرانسه و آلمان به نفع قانون کپی رایت رای دادند و کشورهایی نظیر ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، لهستان، فنلاند و سوئد با آن مخالفت کردند در حالی که بلژیک، استونی و اسلوونی به این قوانین رای ممتنع دادند که البته در نهایت راه به جایی نبردند و این قانون تصویب شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا حالا ۲۴ ماه زمان دارند تا دستورالعمل تازه را به قوانین ملی خود اضافه کنند.

گفتنی است که پارلمان اروپا در ماه گذشته با این تغییرات موافقت کرد و هدف از این کار را حفاظت
از صنعت چاپ و نشر اروپا به ارزش 915 میلیارد دلار دانست که 11.65 میلیون نفر در آن شاغل هستند.

ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اروپا گفت: با تصویب این قانون اتحادیه اروپا امیدوار است بتواند قوانین کپی رایت خود را در عصر دیجیتال به طور کامل اجرا کند. این اتحادیه در حال حاضر قوانین شفافی در حوزه نشر مطالب در فضای مجازی دارد و از این مساله اطمینان دارد که دیگر حقوق نویسندگان پایمال نخواهد شد.

 یانکر با اشاره به قانون جدید اتحادیه اروپا و ضرورت آن برای حفظ حقوق نویسندگان افزود: به نظر می‌رسد در دوره کنونی با تعدد ناشران دیجیتال قطعه گمشده پازل در این حوزه اصلاحیه قانون کپی رایت بود که ما آن را انجام دادیم. وی تصویب این قانون را پیروزی نویسندگان و خلق کنندگان آثار نوشتاری عنوان کرد.

جالب است بدانید که طبق این قانون، بریتانیا که در حال حاضر عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، دو سال وقت دارد قوانین خودش را با اصلاحیه جدید اروپایی‌ها هماهنگ کند.

 
مترجم : نسترن صائبی
کد مطلب : ۲۷۱۶۸۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما