۰
تصویب «دستورالعمل حمایت از شتاب‌دهنده‌های استانی فاوا»

شرایط بهره‌مندی شتاب‌دهنده‌های استانی از وام وجوه اداره شده

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۳
شرایط بهره‌مندی شتاب‌دهنده‌های استانی از وام وجوه اداره شده
 
آی‌تی‌من- بر اساس اعلام کارگروه وجوه اداره شده، این دستورالعمل به منظور توسعه فناوری، رونق‌بخشی به کسب و  کار فعالان حوزه ICT کشور و تثبیت اشتغال، حمایت و تقویت شرکت‌های نوپا در استان‌ها، تصویب و اعلام شده است.

براساس این آیین‌‌نامه کارگروهی اجرایی متشكل از روساي كارگروه‌هاي تخصصي، دبير وام وجوه اداره شده، دبير كارگروه فني و اجرایي مصوب كارگروه وام وجوه اداره شده وزارت به همراه نماينده سنديكاي صنعت مخابرات و نماينده نظام صنفي رايانه‌اي كشوري تشکیل می‌شود.

کسب و کار نوپا نیز گروه يا شركت داراي ايده نوآورانه در حوزه كسب و كار تعریف شده است که تعریف بسیار بازی است و تقریبا هر شرکت قدیمی و جدیدی را می‌تواند شامل شود.

شتاب‌دهنده نیز شخص حقوقي كه است سرمايه اوليه مجموعه‌اي از كسب و كارهاي نوپا را تامين و در ازای ميزان معيني از سهام به ارایه خدمات به آنها مي‌پردازد.

فرایند ارزیابی
براساس این آیین‌نامه درخواست‌هاي واصله از طريق وبگاه وجوه اداره شده به منظور بررسي ميداني امكانات شتاب‌دهنده و نيز بررسي فني مستندات طرح ارایه شده به اداره كل استان مربوطه ارجاع مي‌شود. بررسي و ارزيابي شتاب‌دهنده متقاضي، توسط اداره كل انجام و پس از تكميل كاربرگ مربوطه نتيجه به دبيرخانه و سپس به كارگروه فني اجرایي ارجاع می‌شود تا بر اساس امتيازات مندرج در پيوست شماره 2 مورد بررسي قرار گرفته و پس از تعيين ميزان تسهيلات و تأييد نهايي كارگروه فني اجرایي، در دستور كار، كارگروه وام وجوه اداره شده وزارت قرار گيرد.
 
سقف و شرایط دریافت تسهیلات
سقف تسهيلات قابل ارایه به شتاب‌دهنده‌هاي استاني از محل وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 15 میلیارد ریال است. ميزان تسهيلات دريافتي بر اساس حاصل ضرب درصد امتياز حاصله در سقف وام در نظر گرفته شده و نظر كارگروه فني اجرایي تعيين می‌شود. البته متقاضي مي‌تواند
به دفعات تا سقف تسهيلات قابل ارایه از تسهيلات وجوه اداره شده وزارت (15 میلیارد ریال) بهره‌مند شود.

شتاب‌دهنده‌هاي استاني براي دريافت تسهيلات از منابع وجوه اداره شده، مي‌بايست حداقل داراي شرایط زیر باشند:
- ماهيت حقوقي داشته و به صورت رسمي ثبت شده باشد.
- حداقل يكسال از راه‌اندازي آن سپري شده باشد.
- بومي و استاني باشد (داراي تعدادي پرسنل اجرائي و اداري از نيروهاي تمام وقت بومي باشند).
- حداقل دو دوره پذيرش برگزار كرده و حداقل تعداد 5 هسته كاري پذيرش و مراحل استقرار اوليه آن را انجام داده باشد.
- روال مستند و مشخص براي فرآيند شتابدهي از ابتداي زنجيره تا انتها داشته باشد.
- طرح كسب وكار خود را مطابق با نمونه ارایه شده توسط دبيرخانه وام وجوه اداره شده، ارایه داده باشد.
- براي سرمايه‌گذاري در هسته‌هاي كاري مورد پذيرش، نمونه قرارداد مستند داشته و در آن ميزان سرمايه‌گذاري و تعداد سهام دريافتي را ذكر كرده باشند.
- موفق به كسب حداقل 40 امتياز از كاربرگ امتيازدهي شتاب‌دهنده‌ها شده باشد.

براساس این گزارش شتاب‌دهنده‌هایي كه بيش از سه سال سابقه دارند، در صورت احراز توان مالي مطابق با دستورالعمل وام وجوه اداره شده وزارت تا 15 میلیارد ریال مي‌توانند از تسهيلات وجوه اداره شده بهره‌مند شوند.

شتاب‌دهنده‌هایي كه داراي اظهارنامه مالياتي و ليست بيمه نيستند در صورت تایيد در كارگروه وام وجوه اداره شده وزارت، به ميزان یک میلیارد ریال و به ازای هر هسته کاری مستقر 250 میلیون ریال از تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.
 
چه مواردی امتیاز دارد؟
استقرار در استان‌هاي كمتر توسعه يافته با تائيد كارگروه استاني 10 امتیاز و تهداد هسته‌های مستقر هر هسته یک امتیاز و در مجموع 10 امتیاز به عنوان امتیاز آورترین بخش‌های این آیین‌نامه شناخته می‌شوند.

همچنین فضای اداری مدیریتی هر 10 متر مربع یک امتیاز و حداکثر 5 امتیاز، فضای کار هسته‌های
مستقر هر 100 متر مربع یک امتیاز و حداکثر 4 امتیاز، فضای مشترک (سالن کنفرانس و...) هر متر مربع یک امتیاز و حداکثر 2 امتیاز، فضای تفریحی (امکانات ورزشی، بوفه غذاخوری و...) هر 10 متر مربع یک امتیاز حداکثر 3 امتیاز، رایانه رومیزی، اینترنت پرسرعت، تلفن و فکس، چاپگر به ازای هر مورد یک امتیاز، در دسترس بودن امکانات عمومی شهری 2 امتیاز، زمان فعالیت هر شش ماه یک امتیاز و حداکثر 4 امتیاز، تعداد دوره پذیرش هر دوره یک امتیاز و حداکثر 4 امتیاز، نیروی انسانی تمام وقت هر نفر یک امتیاز و حداکثر 5 امتیاز، نیروی متخصص تمام وقت هر نفر کارشناس و کارشناس ارشد یک امتیاز و دکترا 2 امتیاز و حداکثر 2 امتیاز، تعداد نیروی تخصصی که از طریق قرارداد همکاری با شتاب‌دهنده همکاری می‌کنند (منتور، مشاور و...) به ازای هر قرارداد همکاری یک امتیاز و حداکثر 5 امتیاز، نیروی متخصص دارای سابقه راه‌اندازی و راهبری یک کسب و کار با 5 سال سابقه 2 امتیاز، تعامل با دانشگاه‌ها، مراکز علمی تحقیقاتی و صنعتی در هر تفاهم‌نامه کاری یک امتیاز و حداکثر 3 امتیاز، تعامل با سرمایه‌گذاران و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر هر مورد تفاهم‌نامه همکاری یک امتیاز و حداکثر 2 امتیاز، رویدادهای فناورانه برگزار شده توسط شتاب‌دهنده هر مورد یک امتیاز و حداکثر 5 امتیاز، تعداد هسته‌های فناورانه که به شرکت‌های تجاری تبدیل شده‌اند دو امتیاز و هر شرکت خروجی بالای 6 ماه یک امتیاز حداکثر 7 امتیاز، وجود برنامه پیش‌شتاب‌دهی 2 امتیاز، میزان سرمایه جذب شده توسط استارتاپ‌های خروجی در طول فعالیت شتاب‌دهنده هر 50 میلیون تومان یک امتیاز حداکثر 5 امتیاز و میزان سرمایه‌گذاری شتاب‌دهنده روی استارتاپ‌ها تاکنون هر 50 میلیون تومان یک امتیاز و احداکثر 3 امتیاز دارد.

برای دریافت فرم‌های مربوط به وام وجوه اداره شده برای شتاب‌دهنده‌های استانی می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۱۶۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما