۰

ضبط مکالمات تلفنی 2 سال حبس دارد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۵
ضبط مکالمات تلفنی 2 سال حبس دارد

آی‌تی‌من- معمولاً خود افراد از ضبط شدن صدای‌شان و جمع کردن مدارک علیه خودشان مطلع نیستند. این امر با نرم‌افزارهای متعددی در ایران رواج پیدا کرده و بسیاری از افراد هنگام مکالمات تلفنی صدای طرف مقابل را بدون اجازه ضبط می‌کنند.
 
این در حالی است که قانون مجازات اسلامی درباره ضبط یا شنود غیرقانونی مطالبی را ذکر کرده است که افراد درصورت متوجه شدن می‌توانند از طرف مقابل خود شکایت کنند.

علی عابدینی، وکیل دادگستری، درباره اینکه آیا ضبط کردن صدای افراد هنگام مکالمه تلفنی جرم تلقی می‌شود یا نه، گفت: این موضوع در حیطه جرائم رایانه‌ای قرار می‌گیرد و برای افرادی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به شنود می‌کنند، مجازات‌هایی را درنظر گرفته است؛ البته در برخی مواقع با اجازه دستگاه قضایی، مکالمات برخی از افراد شنود می‌شود که طبیعی است در این صورت جرمی اتفاق نیفتاده است.

این وکیل دادگستری افزود: بحث ما درباره مردم عادی است که بدون اجازه طرف مقابل اقدام به ضبط مکالمات می‌کنند که قانون‌گذار در این باره نظر خود را بیان کرده و افراد خاطی را برای اولین بار به ۶ ماه تا دو سال حبس و جزای نقدی تا 40 میلیون ریال محکوم می‌کند؛ حال اگر این اقدامات به‌صورت سازمان‌یافته صورت گرفته باشد افراد خاطی به ۱۶ ماه تا دو سال حبس و جزای نقدی و در برخی موارد و بر اساس نظر قاضی به هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

وی تصریح کرد: اگر افراد برای چندمین بار دست به این اقدام بزنند علاوه بر مجازات حبس و جزای نقدی از خدمات الکترونیکی نیز محروم خواهند شد لذا اکثر مردم درباره این قانون اطلاع کافی ندارند و از طرفی سودجویان نیز از این امکان علیه افراد استفاده می‌کنند؛ مردم باید آگاه باشند که شنود غیرقانونی از آنها می‌تواند مجازات‌هایی را برای فرد خاطی داشته باشد.

 
مرجع : آنا
کد مطلب : ۲۷۱۵۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما