کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گوگل شورای اخلاق هوش مصنوعی را منحل کرد

18 فروردين 1398 ساعت 19:05

مترجم : نسترن صائبی

گوگل 26 مارس یعنی ۶ فروردین شورایی را تشکیل داد تا به بررسی مسایل اخلاقی مربوط به پروژه‌های هوش مصنوعی بپردازد و حالا بعد از گذشت تنها چند روز خبر انحلال این شورا منتشر شده است.



 آی‌تی‌من- به  گزارش TechSpot، چند روز پیش گوگل به شورای مشاوران خارجی فناوری‌های پیشرفته اعلام کرد که این شورا را منحل خواهد کرد. دلیل این امر نیز اعتراضات گسترده نسبت به عضویت برخی افراد در این شورا است.

این هیات نظارت که Advanced Technology External Advisory Council یا به اختصار (ATEAC) نام داشت، مسوول بررسی اخلاقیات در رابطه با هوش مصنوعی، آموزش ماشین و تشخیص چهره بود و گوگل آن را برای ارایه راهنمایی درباره مسایل اخلاقی هوش مصنوعی، خودکارسازی و فناوری‌های مرتبط با آن راه‌اندازی کرده بود. از جمله اعضای این شورای هشت ‌نفره، می‌توان به قائم ‌مقام سابق وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و یک دانشیار دانشگاه Bath اشاره کرد.

این شرکت گفته بود که گروه مورد نظر به برخی از پیچیده‌ترین چالش‌های گوگل رسیدگی خواهد کرد. این در حالی بود که گوگل چندی پیش زیر فشارهای داخلی و خارجی درباره چگونگی برنامه‌ریزی‌اش برای استفاده از فناوری‌های در حال ظهور قرار گرفته بود. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به تشخیص چهره و سوگیری الگوریتمی اشاره کرد.

در ژوئیه ۲۰۱۸ این شرکت اعلام کرد که قراردادش با پنتاگون در حوزه فناوری هوش مصنوعی برای هدایت پهپادها را تمدید نخواهد کرد. پروژه Maven  در میان کارمندان گوگل نامحبوب بود و موجب شد تا برخی از کارمندان این شرکت استعفا دهند. در واکنش به این اتفاق گوگل مجموعه‌ای از اصول هوش مصنوعی را منتشر کرد که گفته شده آنها را مد نظر قرار می‌دهد. این اصول، تعهداتی چون مفید برای جامعه و پاسخگو به مردم را شامل می‌شوند.

گوگل در مورد منحل کردن این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: معلوم شد که در فضای کنونی، ATEAC قادر نیست مطابق انتظار ما عمل کند. بنابراین آن را منحل کردیم و به سراغ گروه طراحی رفتیم. ما مسوولیت اقدامات خود را در رابطه با مسائل مهمی که در مورد هوش مصنوعی پیش می‌آید بر عهده می‌گیریم و شیوه جایگزینی را برای دریافت نظرات خارجی درباره این موضوعات به‌کار می‌بریم.

 


کد مطلب: 271572

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271572/گوگل-شورای-اخلاق-هوش-مصنوعی-منحل

ITMen
  https://www.itmen.ir