۰
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی:

حمایت از پژوهشگران و فناوران جانی تازه می‌گیرد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۶
حمایت از پژوهشگران و فناوران جانی تازه می‌گیرد
 
ایمان افتخاری رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی درباره فعالیت های این مرکز در سال جاری عنوان کرد: برنامه‎ریزی و اقدامات پیش بینی شده در صندوق برای آینده به گونه ای است تا این نهاد به مجموعه ای نقش‌آفرین در سیاستگذاری علم و فناوری تبدیل  شود. برای تحقق این هدف راهکارهای متعددی در نظر گرفته شده است تا با عملی کردن آنها این مسیر سریع‎تر طی شود.

افتخاری ادامه داد: افزایش تنوع بسته‎های حمایتی صندوق یکی از اقداماتی است که  صندوق در این مسیر انجام می دهد. در سال‎های گذشته  تعاملات صندوق با زیستبوم علم و فناوری کشور بیشتر از طریق امضا تفاهم نامه با دانشگاه ها بود. اما در سال جاری در نظر داریم این تعاملات به شرکت های دانش‌بنیان و صنایع نیز توسعه پیدا کند.

البته تمرکز صندوق بر فعالیت در حوزه علم و دانش است و در حوزه شرکت های دانش‌بنیان نیز از نظر محتوایی، تقسیم کار مشخصی با سایر زیرمجموعه های معاونت علمی و فناوری انجام می دهیم. از سویی توجه به حوزه آموزش نیز از اولویت های مهم صندوق است تا فعالیت های این حوزه هم متناسب با سیاست های علمی کشور تقویت شود.

به گفته وی، یکی از کانون‌های تمرکز این نهاد روی بسته‎های پسا دکتری خواهد بود. در سال جاری با حمایت مالی بهتر و ارزیابی های کیفی‌تر شاهد پشتیبانی قوی تر از  این بخش برنامه‌های صندوق می‌شویم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسعه تعاملات بین‌المللی را از دیگر فعالیت‌های مد نظر صندوق در سال جاری دانست و گفت: در سال های گذشته همکاری های مناسبی با کشورهایی همچون چین، آلمان و روسیه شکل گرفته است.  در نظر داریم این تعاملات را با کشورهایی که شتاب قابل توجهی در رشد علمی داشته اند، توسعه دهیم. علاوه بر توسعه تعاملات با کشورهای یاد شده تعامل با کشورهای برزیل، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سوییس و سنگاپور، هلند و لهستان و برخی دیگر از کشورها از جهت ظرفیت های خاصی که برای همکاری وجود دارد برای صندوق در اولویت قرار دارد. هدف این است که با برنامه‌ریزی های دقیق زمینه برای حضور بین المللی محققان کشور و افزایش تعاملات بین‌المللی هدفمند آنها فراهم شود.

افتخاری در بخش بعدی سخنان خود درباره نظام ارزیابی صندوق بیان کرد: مبنای نظام ارزیابی صندوق، رجوع نظر متخصصان است، که از نقاط قوت صندوق محسوب می‌شود. یکی از کاستی‌های نظام ارزیابی حاکم در بیشتر نهادهای علمی کشورمان این است که مبتنی بر نظر متخصصان نیست. در نظر داریم با بهسازی این ساختار ارزیابی، نظامی را عرضه کنیم که مورد اعتماد سایر نهادها قرار گیرد و در آینده نزدیک جایگزین روش های ماشینی ارزیابی شود.

 
کد مطلب : ۲۷۱۵۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما