کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دبیرکل ITU:

جنگ آمریکا با هواوی انگیزه سیاسی دارد

Engadget , 18 فروردين 1398 ساعت 12:01

دبیر کل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات سازمان ملل متحد اعلام کرد که نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا در مورد شبکه‌های نسل پنجم ساخته شده با تجهیزات شرکت هواوی بیشتر جنبه سیاسی و تجاری دارد تا نگرانی در مورد امنیت.


آی‌تی‌من- بنا به گزارش انگجت، هولین ژائو، دبیر کل اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) گفت: هنوز مدرکی دال بر مشکلات امنیتی تجهیزات هواوی ارایه نشده است. با این حال تامین امنیت شبکه‌های نسل پنجم به سود همه خواهد بود.

وی همچنین گفت: من سعی در ترغیب هر دو طرف دارم تا شرایط و فرصت برابری برای کسب‌وکار هواوی نیز فراهم شود و در طول فرآیند عملیاتی، اگر کسی متوجه امر اشتباه یا مشکل امنیتی شد، می‌توان هواوی را متهم کرد. اما از آنجا که تاکنون مشکل خاصی به دست نیامده است، این منصفانه نیست که نام هواوی را در لیست سیاه بگذاریم.

این در حالی است که آمریکا تمام تلاش خود را کرده تا بتواند متحدانی از جمله کانادا و ایتالیا را علیه هواوی برای خود جمع کند و با بهانه اینکه چین می‌خواهد از طریق تجهیزات این شرکت از کشورهای دیگر جاسوسی کند، مانع پیاده‌سازی شبکه‌های نسل پنجم در این کشورها شده است و البته برای این کارش هیچ مدرک و شواهدی نیز ندارد.

به طور مثال، آمریکا به آلمان هشدار داده است که عقد قرارداد با هواوی به اشتراک اطلاعات لطمه می‌زند. سفیر آمریکا در نامه خود به پیتر آلمایتر، وزیر بازرگانی آلمان گفته است که اگر این کشور در ایجاد زیرساخت ارتباطاتی نسل پنجم از «فروشندگان غیرقابل اطمینان» استفاده کند، آمریکا ناگزیر خواهد بود ترتیبات اشتراک اطلاعاتی با آلمان را مورد تجدید نظر قرار دهد. روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که قطعا دولت آلمان این هشدار را جدی تلقی می‌کند، زیرا کشورهای اروپایی متحد آمریکا از لحاظ اطلاعاتی از جمله در زمینه آگاهی از فعالیت گروه‌های تروریستی به شدت به همکاری با منابع آمریکایی نیاز دارند.

استرالیا نیز به ارایه‌دهندگان خدمات موبایلی خود دستور داده که به دلایل امنیتی نباید از تجهیزات هواوی استفاه کنند. اتحادیه اروپا نیز از این مساله اظهار نگرانی کرده است.
البته هواوی نیز از دولت آمریکا به خاطر منع موسسات دولتی از خرید تجهیزات آنها شکایت کرده است. این شرکت قصد دارد به بزرگترین تولید کننده گوشی جهان و برند اول موبایل در اروپا تبدیل شود، اما سیاست جدید غربی‌ها چالش‌هایی را در راستای رسیدن به این هدف ایجاد خواهد کرد.

این در حالی است که اخیرا آمریکا آخرین ضربه خود را نیز به هواوی زد؛ زیرا موسسه فناوری ماساچوست (MIT) همکاری‌های تحقیقاتی خود با هواوی و ZTE را به بهانه بازرسی‌ها و تحقیقات دولتی از این دو شرکت چینی به حال تعلیق درآورد و علاوه بر این معیارهای امنیتی شدیدتری را در رابطه با سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های مربوط به چین، روسیه و عربستان سعودی اعمال کرده است.

یکی از دلایل تعلیق همکاری این دانشگاه برجسته با طرف‌های چینی به دور زدن تحریم‌های ایران توسط آنها برمی‌گردد. دو نفر از مدیران برجسته موسسه فناوری ماساچوست در بیانیه‌ای نوشته‌اند: MIT  هرگونه مشارکت جدید با هواوی، ZTE  و زیرمجموعه‌های آنها یا تمدید پروژه‌های فعلی را به خاطر بازرسی‌های فدرال در مورد تحریم‌ها نمی‌پذیرد.

این دانشگاه در حال بازبینی کلی آن دسته از مشارکت‌ها و پروژه‌های بین‌المللی است که ریسک بالایی دارند. همانطور که گفته شد، هواوی از سوی آمریکا و چند کشور دیگر به سواستفاده از تجهیزات مخابراتی به منظور جاسوسی، کلاهبرداری، سواستفاده از شبکه‌های بانکی برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و حتی تلاش برای سرقت یک ابزار روباتیک آزمایش گوشی متهم شده است.

 


کد مطلب: 271554

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271554/جنگ-آمریکا-هواوی-انگیزه-سیاسی

ITMen
  https://www.itmen.ir