۰
با چند ساعت اختلاف؛

کره جنوبی مسابقه 5G را از آمریکا برد

تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۴
کره جنوبی مسابقه 5G را از آمریکا برد
 
آی‌تی‌من- رسانه‌های کره‌جنوبی اعلام کردند که سه اپراتور این کشور شامل SK Telecom، KT و LG Uplus ساعت 11 عصر روز چهارشنبه گذشته به وقت محلی خدمات 5G را راه‌اندازی کرده‌اند، ولی در مرحله اول فقط تعدادی از افراد مشاهیر از آن بهره‌مند شده‌اند؛ ادعایی که البته آمریکایی‌ها آن را تبلیغات دروغین می‌دانند.

بر اساس این گزارش‌ها، SK Telecom که بزرگ‌ترین اپراتور کره‌جنوبی است، اعلام کرده که شبکه 5G خود را برای 6 نفر از مشاهیر این کشور راه‌اندازی کرده است.

این راه‌اندازی دو روز زود‌تر از زمان از پیش اعلام شده انجام شده است؛ زیرا پیش‌بینی می‌شد که اپراتور آمریکایی ورایزون نیز قصد دارد شبکه مشابه نسل پنجمی خود را زودتر از موعد افتتاح کند و به نخستین اپراتور جهان در این زمینه تبدیل شود. اما از آنجا که مساله اعتبار ملی در میان بود، نهاد رگولاتوری کره جنوبی با اصلاح شرح خدمات و الزامات پروانه اپراتورهای خود، به SK Telecom امکان دادند که شبکه نسل پنجم را برای تعداد محدودی از مشاهیر، از جمله دو عضو گروه موسیقی پات EXO و کیم‌ یونا، قهرمان سابق اسکیت نمایشی المپیک، راه‌اندازی کنند.

از سوی دیگر، خدمات نسل پنجمی ورایزون آمریکا نیز روز چهارشنبه گذشته در بخش‌هایی از شیکاگو و مینیاپولیس راه‌اندازی شد؛ در حالی که قرار بود این خدمات یک ‌هفته دیرتر، یعنی چهارشنبه آینده (11 آوریل) افتتاح شود. ورایزون اعلام کرده که این خدمات را تا پایان سال جاری میلادی در بیش از 30 نقطه از ایالات متحده راه‌اندازی خواهد کرد.

عموم کاربران کره جنوبی، از دیروز (جمعه) با عرضه عمومی گوشی گلکسی S10 5G سامسونگ قادر به اتصال به شبکه نسل پنجم شدند. این گوشی نخستین گوشی جهان با قابلیت اتصال به 5G است. ال‌جی نیز گوشی نسل پنجمی خود را در همین ماه آوریل به بازار خواهد فرستاد. ورایزون نیز گوشی Moto Z3 لنوو را به همراه تجهیزات لازم به این منظور عرضه خواهد کرد. این در حالی است که AT&T سیستم مبتنی بر 5G خود را در ماه دسامبر گذشته در 12 شهر راه‌اندازی کرد که البته فقط برای کاربران دعوت شده و از طریق وای‌فای در دسترس است.

سه اپراتور کره جنوبی اعلام کرده‌اند که تا پایان سال جاری میلادی پوشش شبکه نسل پنجم خود را در مجموع در 85 شهر فراهم می‌کنند.

از آنجا که پیشگامی در راه‌اندازی شبکه‌های نسل پنجمی، منافع اقتصادی زیادی برای اپراتورها دارد، آمریکایی‌ها قبول نمی‌کنند که در این زمینه از کره جنوبی شکست خورده‌اند. کوین کینگ، مدیر ارتباطات سازمان ورایزون در این زمینه به خبرگزاری نیکی ژاپن گفت: آنها (اس‌کا تلکام کره) به 6 نفر سلبریتی گوشی داده‌اند و می‌گویند شبکه نسل پنجم راه انداخته‌اند؟ این یک بازی رسانه‌ای است.

وی افزود: ما شبکه و تجیهیزات نسل پنجم را برای همه کاربران‌مان راه‌اندازی کرده‌ایم و هم اکنون تجیهزات این شبکه در شیکاگو و مینیاپولیس در فروشگاه‌ها موجود است.

کره و آمریکا هر دو انتظار دارند که از مزایای اقتصادی بازار بزرگ فناوری 5G سهم بیشتری ببرند؛ بازاری که تا سال 2034 میلادی به حجمی معادل 565 میلیارد دلار خواهد رسید. در این میان، شرکت‌های چینی هم سرمایه‌گذاری وسیعی در این زمینه انجام داده‌اند. اپراتورهای ژاپنی نیز قصد دارند خدمات 5G را تاسال 2020 و در جریان بازی‌های المپیک توکیو راه‌اندازی کنند.

در این میان، شرکت‌‌های چینی بیشترین حق اختراع ثبت شده را در این زمینه دارند و از میان 3400  پتنت متعلق به چینی‌ها، 1529 مورد را هواوی به تنهایی ثبت کرده است. پس از آنها شرکت‌های کره جنوبی با 2051  و آمریکایی‌ها با 1368 حق اختراع قرار دارند.

 
کد مطلب : ۲۷۱۵۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما