۰
در پنل تخصصی بررسی چالش‌های تنوع‌بخشی به اکوسیستم استارت‎آپی مطرح شد؛

استارت‎آپ‌هایی با بیزینس B2B بیشتر قابل توجه سرمایه‌گذاران هستند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۹
استارت‎آپ‌هایی با بیزینس B2B بیشتر قابل توجه سرمایه‌گذاران هستند

رییس انجمن vc (سرمایه‌گذاری خطرپذیر) ایران در خصوص راهکارهای رسیدن به تنوع‌بخشی اکوسیستم کارآفرینی کشور، گفت: اگر ما بپذیریم که سال‌های آینده باید با توسعه و تنوع‌بخشی به اکوسیستم کارآفرینی کشور همراه شود، نیاز است که در حوزه سرمایه‌گذاری کشور، انگیزه‌هایی ایجاد کنیم که ورود استارت‎آپ‌ها جدی‌تر از گذشته شود و اگر وضع اقتصاد کشور خوب باشد، وضعیت اکوسیستم نیز به سمت بهبود می‌رود.

رضا زرنوخی افزود: ما باید به دو نکته توجه کنیم؛ یک اینکه در دنیا هم تمام بخش‌های صنعتی الزاما از مدل استارت‎آپی به توسعه اقتصادی نرسیده‌اند و دوم، حوزه توسعه اکوسیستم استارت‎آپی الزاما قابل تکثیر در تمام زمینه‌ها نیست و ما نیز نباید چنین توقعی داشته باشیم.

زرنوخی با بیان اینکه در دنیا معمولا برای بالا بردن ظرفیت‌های توسعه نوآوری‌شان از استارت‎آپ‌ها استفاده می‌کنند، ادامه داد: با توجه به چالش‌های موجود در کشور، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند بخشی از ریسک‌های بازار اقتصادی را در نظر بگیرند و سپس وارد حوزه کاری مورد نظرشان شوند، اگر استارت‎آپ‌ها بیزینس مدل‌هایشان را به سمت b2b (تجارت کسب‌‌و‌کار به کسب‌و‌کار) ببرند، بیشتر قابل توجه سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت اما اگر برنامه کاری به سمت تجارت b2c (کسب‌‌و‌کار به مصرف ‌کننده) و b2g (کسب‌وکار به دولت) برود، قاعدتا سرمایه‌گذار به دلیل پیچیدگی‌های این دو مدل کسب، بیشتر سمت کسب و کار نوع اول می‌رود.

وی در خصوص نقش حاکمیت در پیشرفت استارت‎آپ‌ها گفت: اگر هدف بسترسازی برای توسعه فناوری باشد، حاکمیت نقشی ندارد اما در حوزه بسترسازی برای توسعه کسب‌وکارها حاکمیت می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، بسیاری فکر می‌کنند مشکلات کشور را می‌توان
با ابزار استارت‎آپی حل کرد، در حالی که این طور نیست.

سردبیر مدتورپرس نیز در ادامه نشست گفت: در دو سال گذشته، حدود 1400 استارت‎آپ را برای تولید محتوا بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که حجم استارت‎آپ‌های حوزه خدمات، زیاد است و از آن جا که این کسب‌وکارها 70 درصد اقتصاد استارت‎آپ‌ها را به خودشان اختصاص داده، نمی‌توان به آن نقدی وارد کرد.

رضا جمیلی حجم بازار اقتصاد ایران در حوزه سلامت را 100هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرد و گفت: فقط سازمان تامین اجتماعی سالانه 20هزار میلیارد تومان برای خدماتش هزینه می‌کند و این کار را به سنتی‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد و سوال این است که چرا استارت‎آپ‌ها در این حوزه به حد کافی فعال نیستند؟ اگر قرار است اکوسیستم متنوع شود باید استارت‎آپ‌ها کار را در حوزه‌های این‌چنینی در دست بگیرند.

در ادامه این پنل تخصصی، بحث به سمت شتابدهنده‌ها کشیده شد، به این که برخی‌انتقاد دارند شتاب‌دهنده‌ها معمولا از کسب‌وکارهایی حمایت می‌کنند که زود بازده هستند. بنیانگذار شتاب‌دهنده مپس در این خصوص گفت: فضای استارت‎آپی ما لابراتوآر نیست و نمی‌توان برای آن فرمولی در نظر گرفت، به اذعان افرادی که این حوزه را می‌شناسند، در جامعه استارت‎آپی ما چهار هزار شرکت دانش‌بنیان و هفت هزار شرکت نوپا تولید شده و آن را به یک زیست‌بوم پویا و زنده تبدیل کرده است.

فریدون کورنگی افزود: به همین دلیل هر کسی که به آن ورود پیدا می‌کند، قوانین خاص خودش را می‌گذارد و برای سرمایه‌گذاری در بخش خاصی آماده می‌شود، این حرف که ما و برخی شتاب‌دهنده‌های دیگر برای استارت‎آپ‌های کوچک برنامه‌ریزی نمی‌کنیم درست است.

وی بیان داشت: در شتاب‌دهنده ما برنامه‌ خاصی برای شرکت‌های
کوچک نیست و معمولا برای آن‌هایی برنامه‌ریزی می‌کنیم که بیزنس پلن‌شان (طرح کسب‌وکار) بین پنج تا هشت سال آینده را در بر می‌گیرد.

رییس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز درباره چالش‌های پیش روی استارت‎آپ‌ها گفت: انجمن این فرصت را به ما داد که در جریان مشکلات این گروه قرار بگیریم، فرهنگ و آموخته‌های ما متاسفانه به این شکل است که اگر در زمینه‌ای توفیق پیدا کنیم آن را به راحتی در اختیار افراد دیگر قرار نمی‌دهیم.

حمیدرضا اعتدال مهر افزود: مدتی قبل از فعالان این حوزه خواستیم که درباره دستاوردهایشان به ما گزارشی بدهند؛ چیزی که در این بین خیلی ترسناک به نظر می‌رسید وجود دسته‌بندی‌های کاملا اقتصادی در زمینه استارت‎آپ‌ها بود، در حالی که نباید از قبل آن را اقتصادی فرض کرد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش‌ها نسبت به حوزه کسب‌وکارها، استارت‎آپ‌ها را مترادف با خلاقیت دانست و گفت: همان‌طور که نمی‌توان خلاقیت را ارزیابی و پیش‌بینی کرد، در حوزه استارت‎آپ‌ها نیز نباید پیش‌بینی خاصی در نظر گرفت و برای رسیدن به آن پیش‌بینی به استارت‎آپ‌ها فشار آورد که وارد لاین خاص و مورد نظر سرمایه‌گذار شوند، باید دست آن‌ها را برای بروز خلاقیت‌های‌شان باز گذاشت.

اعتدال مهر در خصوص نقش دانشگاه در متنوع شدن اکوسیستم استارت‎آپی کشور گفت: ما به عنوان فعالان این زیست‌بوم با فرآورده‌ها و محصولات دانشگاه‌ها کار می‌کنیم و هیچ خبری از تربیت فعالان زیست‌بوم در دوره دبیرستان سراغ ما نیامده تا درباره طرح و ایده‌ای با ما صحبت کند، مساله این است که دانشگاه در این خصوص مسوولیت نمی‌پذیرد.

وی گفت: این کار با همکاری نهادهای دیگر انجام شود، نه صرفا انجمن صنفی به تنهایی.

 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۱۴۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما