کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نایب رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران عنوان کرد:

اجرای سلیقه ای قوانین مالیاتی و بی‎استفاده بودن آن برای اصناف

14 اسفند 1397 ساعت 14:58

نایب رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران در مورد اصلاح متن تبصره 8 ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم که به موجب آن کسبه‌ای که میزان فروش آنها در ماه حدود ۷۰ میلیون تومان باشد از ارایه اظهارنامه مالیاتی معاف می‎شوند، گفت: نمایندگان مجلس هفته گذشته بندی از ماده 100 قانون مالیات‎های مستقیم را اصلاح کردند که اگر درست اجرا شود، به نفع فعالان صنف رایانه است. چراکه میزان فروش بسیاری از کسبه صنف در ماه کمتر از ۷۰ میلیون تومان است و بر اساس تصویب مجلس از ارایه اظهارنامه مالیاتی و نگهداری اسناد و مدارک معاف خواهند شد.



آیتی‌من- منوچهر زند در این خصوص افزود: چند سالی است که بر اساس تبصره ماده 100 قانون مالیات‎های مستقیم، کسبه‌هایی که میزان فروش آنها در ماه کمتر از ۲۰ میلیون تومان است می‎توانند، مالیات را به صورت توافقی و بدون ارایه اظهارنامه پرداخت کنند. اما متاسفانه بسیاری از همکاران صنفی که از این ماده قانونی استفاده کردند، از توافق با ادارات کل امور مالیاتی خارج شدند.

وی با تاکید بر اینکه قوانینی که تصویب می‎شوند، باید صحیح و طبق قانون اجرا شوند تا اصناف از آن بهره‎مند شوند، گفت: قوانین بسیاری وجود دارد، اما به درستی و طبق قانون اجرا نمی‎شوند و بعضا در اجرای آن سلیقه‎ای عمل می‎شود. به همین دلیل فعالان صنف نمی‎توانند از آن بهره‎مند شوند. امیدوارم با اصلاح تبصره ماده 100 و اجرای صحیح آن فعالان صنف بتوانند از این قانون استفاده کنند.

نایب رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در مورد مشکلات مالیاتی صنف رایانه گفت: هیچ تشکل و نهاد دولتی و خصوصی مخالف پرداخت مالیات نیست. اما معتقدیم مالیات باید منصفانه ، منطقی و بر اساس شرایط اقتصادی کشور و در نظر گرفتن رکود شدید بازار محاسبه و دریافت شود.

زند افزود: گاهی واحدهای صنفی با توجه به موقعیت مکانی خود مجبور به پرداخت مالیات‎های سنگین می‎شوند، فقط به این دلیل که ماموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور بجای اینکه درآمد هر واحد را به صورت مجزا محاسبه کرده و مالیات دریافت کنند، به صورت منطقه‎ای یا طبقه پاساژها مالیات را تعیین می‎کنند. گاهی مواقع اینگونه تصور می‎شود که ممیزان مالیاتی به اشتباه درحال محاسبه مالیات مستقلات می‎باشند نه مالیات بردرآمد.

وی تصریح کرد: طبق قانون مالیات واحدهای صنفی باید بر اساس میزان سود حاصله هر مودی مالیاتی دریافت شود. اما در بسیاری مواقع این موضوع رعایت نمی‎شود و ممیزان مالیاتی بر اساس میزان فروش بدون در نظر گرفتن درصد سود میزان مالیات را محاسبه می کنند.

وی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی هر سال تعدادی از واحدهای صنفی را به عنوان نمونه  مورد بررسی مجدد قرار می دهد و پرونده را  از توافق خارج کرده و مودی ملزم به پرداخت مالیات با اعداد و ارقام  بسیار بالاتری می‎شود.

زند گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و رکودی که بر بازار کامپیوتر حاکم شده است، سازمان امور مالیاتی باید شرایط ویژه‎ای برای فعالان این صنف در نظر بگیرد.همانطور که برخی از صنوف به دلایل فرهنگی معاف از مالیات هستند یا مالیات بسیار کمی پرداخت می کنند. صنف رایانه نیز به دلایل حمایتی و ارتباط با تمام بخش‎های جامعه می‎تواند در زمره این صنوف قرار گیرد.

بر اساس این گزارش؛ نمایندگان مجلس هفته گذشته بند ز تبصره ۸  ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم را تصویب کردند که به موجب آن کسبه‌ای که میزان فروش آنها در ماه حدود ۷۰ میلیون تومان باشد از ارایه اظهارنامه مالیاتی معاف می‎شوند.

بر این اساس عبارت «ده برابر» در متن تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی آن برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به عبارت «سی برابر» اصلاح می‌شود. طبق ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مودیان موضوع این فصل این قانون مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده (۱۳۱) این قانون پرداخت نمایند.

تبصره- سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

لازم به ذکر است، از ۴ یا ۵ سال قبل قرار شد کسبه‌هایی که میزان فروش آنها در ماه کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد مالیات توافقی بدهند یا اینکه افزایش مالیاتی شان توافقی باشد. در حال حاضر مبلغ فروش ۲۰ میلیون تومان در ماه رقم ناچیزی است به همین دلیل سازمان مالیاتی درخواست افزایش این رقم به ۷۰ میلیون تومان را کرده است یعنی کسانی که در ماه فروش ۷۰ میلیون تومانی داشته باشند توافق شده که از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارایه اظهارنامه مالیاتی معاف شوند؛ کاری که باعث بهبود فضای کسب و کار خواهد شد.

 


کد مطلب: 271390

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271390/اجرای-سلیقه-قوانین-مالیاتی-بی-استفاده-بودن-اصناف

ITMen
  https://www.itmen.ir