۰
میان ایران و ارمنستان و قطر

قرارداد ترانزیت دیتا از جنوب به شمال امضا شد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۲
قرارداد ترانزیت دیتا از جنوب به شمال امضا شد

آی‌تی‌من- محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر خود اعلام کرد: در ملاقات با وزیر ارتباطات ارمنستان: قرارداد سه جانبه قطر، ایران و ارمنستان برای ترانزیت دیتا جنوب به شمال امضا و تبادل شد.

وی ادامه داد: برای همکاری‌های مشترک آینده در توسعه امنیت سایبری، توسعه اقتصاد دیجیتال و صادرات نرم‌افزاری، کارگروه مشترکی تشکیل دادیم تا جزئیات آن نهایی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به همکاری قبلی سه جانبه میان ایران، ارمنستان و عراق در حوزه ترانزیت داده، گفت: نخستین گامی که امروز اجرایی شد، امضای قرارداد همکاری فیمابین شرکت هایی از قطر، ارمنستان و شرکت ارتباطات زیرساخت ایران برای ترانزیت اطلاعات از مبدا خلیج فارس به مقصد اروپا بود.

محمدجواد آذری جهرمی پس از دیدار و مذاکره با یاکوپ آرشاکیان وزیر ارتباطات و حمل و نقل ارمنستان گفت: چندین سال است که میان ایران و ارمنستان همکاری هایی در حوزه ICT آغاز شده که از جمله آنها به ترانزیت داده از عراق به اروپا از طریق ارمنستان اشاره کرد که از سال های گذشته براساس تفاهمنامه ای میان ایران عراق و ارمنستان بوده است.

وی ادامه داد: براساس این پیشینه خوب همکاری‌ها، در سفر آقای نخست وزیر ارمنستان و ملاقاتی با وزیر محترم ارتباطات ارمنستان داشتیم و تلاش کردیم تا حوزه همکاری‌ها را گسترش دهیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه نخستین گامی که امروز اجرایی شد، امضای قرارداد همکاری فیمابین شرکت‌هایی از قطر، ارمنستان و شرکت ارتباطات زیرساخت ایران برای ترانزیت اطلاعات از جنوب به شمال ایران و از مبدا خلیج فارس به مقصد اروپا بود تا همکاری های مشترک و خوبی را آغاز کنیم.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: همچنین امروز تفاهم کردیم که همکاری ها را در مورد امنیت سایبری، برطرف کردن اختلالات فرکانسی در مرزهای دو کشور و توسعه سطح همکاری ها در صادرات محصولات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال را با فعالیت‌های جدید، آغاز کنیم.

آذری جهرمی با اشاره به انجام مذاکرات اولیه و توافق بر روی محورها تصریح کرد: قرار شد در کار گروه مشترکی، برنامه های اجرایی آماده شود و بزودی در سفرم به ارمنستان، تفاهمنامه همکاری را با جزییات امضا کنیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه به ارمنستان به عنوان یک همسایه خوب و شریک تجاری نگاه می‌کنیم  گفت: اراده دو کشور بر توسعه سطح همکاری هاست و فکر می‌کنیم ظرفیت ICT برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی بسیار چشمگیر خواهد بود.

وی با دعوت از وزیر ارتباطات و شرکت‌های ارمنستانی برای حضور در نمایشگاه الکامپ، افزود: امیدوارم شاهد حضور شرکت‌های ارمنستانی و آقای وزیر در این نمایشگاه باشیم و با همکاری مشترک سطح روابط اقتصادی را به طور قابل توجهی گسترش دهیم.

همچنین یاکوپ آرشاکیان وزیر ارتباطات و حمل و نقل ارمنستان با اشاره به پتانسیل موجود همکاری در ارمنستان، ایران و کشورهای منطقه، گفت: ایران و ارمنستان همکاری‌های خود را از قبل شروع کرده‌اند و منتظر پیوستن کشورهای دیگر برای گسترش همکاری‌ها در منطقه هستیم و قدم‌های اول برداشته شده است و نوبت به استفاده از این پتانسیل در زمینه های زیرساختی و حملات سایبری برای انجام همکاری ها هستیم.

وی با بیان اینکه ارمنستان آماده می‌شود تا در حوزه ITU بتواند سرمایه گذاری بیشتری را انجام دهد و همکاری هایی را به صورت مشترک با ایران انجام دهد، افزود: مطمئن هستم دستاوردهای خوبی را در آینده نزدیک می‌توانیم میان دو کشور داشته باشیم.

 
کد مطلب : ۲۷۱۳۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما