کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طبق مقایسه‌ای در 2017 و 2018 اعلام شد؛

رشد 46 درصدی حجم استخدام‌ در استارت‎آپ‎ها و کسب و کارهای مجازی

ایران تلنت , 28 بهمن 1397 ساعت 12:38

در روزهای تحریم، گران شدن لحظه‌ای ارز و نوسان بازار، خیلی از کسب‌وکارهای ایرانی با مشکل روبرو شدند. بسیاری شرکت‌های بزرگ ایرانی تعدیل نیرو کردند و بعضی استخدام نیروی جدید را متوقف کردند. از ظواهر امر به نظر می‌رسد کسب‌و‌کارها آب رفته‌اند اما، ماجرا اینقدرها هم ساده نیست. کسب‌و‌کارها آب رفته‌اند اما نه لزوما همه‌شان؛ آمارها نشان می‌دهد در بعضی عناوین شغلی، استخدام نیروی کار حتی افزایش هم داشته است. نگاه دقیق‌تر به آنچه برای کسب‌وکارهای ایرانی اتفاق افتاده شاید بتواند در جهت‌گیری آینده مجموعه‌ها در زمینه منابع انسانی و برنامه‌ریزی نیروهای جوان برای آینده‌ شغلی‌شان راهگشا باشد.



ایران تلنت در تازه‌ترین گزارش خود، آمار و تحلیلی مقایسه‌ای از وضعیت کسب‌وکارها در زمینه منابع انسانی در سال‌های 2017 و 2018 یعنی در روزهای اوج بحران اقتصادی ارائه داده است. طبق این گزارش، کسب‌وکارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها 46 درصد رشد استخدام داشته‌اند. تقاضا برای بعضی شغل‌ها مثل Developer هم نه تنها افت نداشته، بلکه همچنان سهم بالایی از نیاز کسب‌وکارها را به خود اختصاص می‌دهد.

آمارها می‌گویند برخلاف انتظار، در روزهای بحران بزرگ‌ترین تعدیل نیروها در شرکت‌های بزرگ اتفاق افتاده است. حجم استخدام‌ها به‌طور کلی 6 درصد افت داشته؛ این افت برای شرکت‌های بالای 100 نفر 13 درصد بوده و برای کسب‌وکارهای زیر 100 نفر 5 درصد. در مقایسه سال‌های 2017 تا 2018 بیشترین کاهش استخدام را شرکت‌های مخابراتی با 77 درصد، نیروگاه‌ها با 70 درصد دارویی و شرکت‌های تجهیزات پزشکی با 58 درصد داشته‌اند. شرکت‌های خودروسازی با 37 درصد در رتبه‌ بعدی قرار دارند. 

بنابر اظهارات کارشناسان ایران تلنت، در روزهای اوج بحران، تنها شغل‌هایی که حجم استخدامشان کم نشد، شغل‌های مربوط به حوزه IT بود. استخدام گروه شغلی مهندس کامپیوتر، نرم‌افزار و طراح وب در این بازه زمانی افزایش 14 درصدی داشته است. از طرفی، شغل‌های دسته فروش، بازاریابی و تبلیغات که همیشه پیشتاز نیازهای نیروی انسانی شرکت‌ها بودند، افت کرده‌اند. در این دسته که دقیق‌تر می‌شویم، می‌بینیم شغل‌های فروش کاهش داشتند و در عوض، جایشان را به شغل‌های بازاریابی داده‌اند. این یعنی کسب‌وکارها تصمیم گرفته‌اند نیازهایشان در این حوزه را زیربنایی و عمقی‌تر حل کنند. بیشترین میزان کاهش استخدام هم 61 درصد و در استخدام داروساز اتفاق افتاده است.

در میان صنایع مختلف، شرکت‌های دیجیتال و استارتاپ‌ها با رشد چشمگیر 46 درصد در حجم استخدام، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌های مسافرتی، هتل‌داری و توریسم با 37 درصد، کاریابی‌ها و شرکت‌های تامین منابع انسانی با 32 درصد و شرکت‌های مالی، سرمایه‌گذاری، بیمه و بانک‌ها با 24 درصد افزایش حجم استخدام در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 


کد مطلب: 271323

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271323/رشد-46-درصدی-حجم-استخدام-استارت-آپ-ها-کسب-کارهای-مجازی

ITMen
  https://www.itmen.ir