۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

با رشد انفجاری کسب و کارهای نوپا مواجهیم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۰
با رشد انفجاری کسب و کارهای نوپا مواجهیم

آی‌تی‌من- جهرمی با بیان اینکه پیادهسازی برنامه‌ها برای دیجیتالی شدن، چند رکن دارد که نخستین آن شهروند دیجیتالیست، افزود: خوشبختانه به لحاظ شهروند دیجیتالی کشور ما وضعیت خوبی دارد، رکن دوم‌ کسب و‌کار است که هرچند ممکن است از نظر جغرافیایی عدم تناسب وجود داشته باشد اما در کشور شکل گرفته است و رکن سوم اتخاذ قوانین مناسبی است تا خدمات برای شهروندان را فراهم کند.

عضو‌ کابینه دولت دوازدهم با بیان این که از سال ۹۲ تا امسال تمرکز دولت با گسترش دسترسی‌ها و کار ویژه روی موضوع شهروند دیجیتالی بود گفت: بعد از حدود ۱۲ سال وقفه ای که در توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات اتفاق افتاد، از سال ۹۲ در پی توسعه‌های انجام شده با گسترش انفجاری رشد کسب و کارهای نوپا روبرو شدیم. به طوری که در سال ۹۲ تنها ۴۰۰ اپلیکیشن ایرانی را داشتیم که این تعداد در سال ۹۶ به ۱۲۰ هزار اپلیکیشن رسید که توسط گروه‌های مختلف داخلی درست شده بود.

وی افزود: ادامه این رشد انفجاری به گونه‌ای بود که در طول سال جاری این تعداد به ۲۵۰ هزار اپلیکیشن رسیده است، یعنی رشد آنها در سال جاری به اندازه چندین سال قبل بوده است.

آذری جهرمی ادامه این رشد انفجاری را به دلیل اشباع شدن قابل امتداد ندانست و گفت: نیاز مردم جاریست بنابراین اگر ما برنامه‌ای نداشته باشیم، شرکت‌های خارجی جایگزین می شوند. امروز کسانی که به دنبال قدرت‌افزایی هستند تنها با خدمات دهی‌توان‌ خود را بالا می‌برند.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات برای ایجاد اشتغال چهار برنامه به سازمان مدیریت ارائه کرده است که یکی از آنها توانمندسازی و رفع موانع کسب و کارهای نوپاست، افزود: مطابق این برنامه اقدام به شناسایی فضاهای مازاد اداری کردیم و از شورای عطف برای آنها مجوز پارک علم و‌فناوری گرفتیم که می توانند در استان های دیگر شعبه بزنند،  یعنی فضای اشتراکی کار را با قوانین پارک‌ها ایجاد کردیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به ایجاد پارک فناوری اقتصاد دیجیتال در مشهد با ظرفیت ۱۲۰ شرکت و در تهران با ظرفیت ۱۵۰ شرکت، گفت: در پارک مشهد پنج یا شش سرمایه گذار خطرپذیر مستقر می شوند که بدین ترتیب هدفگذاری توزیع منابع را عوض کردیم و برای آن هدفگذاری انجام دادیم تا از مسیر خود خارج نشود.

جهرمی درباره احداث پارک علم و‌ فناوری در استان سمنان هم توضیح داد: برای این منظور اگر بخواهیم ساختمانی برای استقرار شرکت‌ها بسازیم دو سه سالی طول می‌کشد اما اگر ساختمانی مناسب در اختیار ما بگذارند تا ۲۷ اردیبهشت شرایط فعالیت کارآفرینان را در آن فراهم می‌کنیم تا مشکلات زیست بوم در استان سمنان نیز حل شود.

وی با بیان اینکه این پارک قرار نیست با پارک های دیگر استان سمنان رقابت کند، افزود: مشکل مجوزها در کشور جدی است بطوریکه کسب و کاری چون پرورش ماهی ۵۲ مرحله و ۱۷ استعلام نیاز دارد و اخذ پروانه فعالیت آن دو سال به طول می‌انجامد در حالی که مدت اعتبار آن تنها یک سال است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه از طریق پنجره واحد می توان مراجعات مردم را حذف کرد، خاطرنشان کرد: مکانیزم مدیریتی کشور برای اعمال مدیریت پروانه و مجوزها بر اساس استعلامات بنا شده که به دلیل ایجاد گلوگاه‌ها، به افزایش فساد کمک کرده است.

آذری جهرمی راهکار حذف این نوع از فساد را شفافیت دانست و گفت: حتما شنیده اید که می گویند برای جلوگیری از مشکلات و‌ فساد باید پلتفرم بومی داشت، درحالیکه در مسئله اخیری که این روزها در مورد اپلیکیشن دیوار مطرح است، پلتفرم؛ صددرصد داخلی است پس ذات بیرونی و داخلی بودن سرور الزاما مشکل رخداد جرایم را حل نمی کند.

 
کد مطلب : ۲۷۱۲۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما