۰

آنگلا مرکل از هواوی حمایت کرد؛ البته با شرط و شروط

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۷
آنگلا مرکل از هواوی حمایت کرد؛ البته با شرط و شروط

آی‌تی‌من- به گزارش رویترز، کمیسیون اروپا که مسوولیت پیشنهاد قوانین و اجرای تصمیمات اتحادیه را برعهده دارد، در حال تدوین لایحه‌ای برای تحریم تجهیزات نسل پنجم هواوی است، اما این مساله عواقب ناخوشایندی برای صنعت ارتباطات این منطقه در پی دارد و حالا مرکل به آن واکنش نشان داده است.
 
آنگلا مرکل در واکنش به احتمال تحریم هواوی از سوی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این کمپانی تحت شرایط خاصی می‌تواند به فعالیت در زیر ساخت شبکه نسل پنجم آلمان ادامه دهد.
 
سفر مرکل به ژاپن
آنگلا مرکل که برای دیدار با مقامات ژاپنی به این کشور سفر کرده است، در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در توکیو با اشاره به مناقشاتی که درباره شرکت چینی هواوی پیش آمده، اعلام کرد: دستیابی هوآوی به فناوری برتر اینترنت و برخورداری از اینترنت نسل پنجم ستودنی است.
 
وی افزود: شرکت‌های چینی مانند هواوی می‌توانند در آلمان فعالیت داشته باشند.
 
نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار با بیان اینکه ژاپن به دنبال قطع همکاری با هواوی نیست، تاکید کرد: باید برای دستیابی به اطلاعات دقیق در خصوص فعالیت‌های اطلاعاتی هواوی در آمریکا اقدامات لازم صورت پذیرد.
 
صدر اعظم آلمان با اشاره به دغدغه‌های امنیتی در مورد احتمال جاسوسی هواوی، خواستار ارایه تضمین‌هایی از سوی این شرکت شد. به گفته وی، این تضمین‌ها باید پایبندی غول فناوری چین به معیارهای حریم شخصی و عدم جاسوسی را ثابت کنند.


 
سخنرانی در دانشگاه ژاپن
با توجه به اینکه امنیت کاربران موضوع اصلی ورود مرکل به ژاپن برای دیدار با مقامات این کشور بود، بخشی از سخنرانی وی در دانشگاه کیئو (کیو) نیز به این موضوع اختصاص داشت. مرکل پس از دیدار با مقامات ژاپنی، در سخنرانی خود در
میان دانشجویان ژاپنی درباره همکاری‌های آتی آلمان و هواوی گفت: زمان دقیق این همکاری را به زودی اعلام می‌کنیم.

از آنجا که تعدادی از مستعدترین دانشجویان ژاپنی در کیئو تحصیل می‌کنند، وی از آنها خواست که حین توسعه فناوری‌های مدرن نظیر هوش مصنوعی به دقت معیارهای اخلاقی و انسانی را مد نظر قرار دهند.
 
وی گفت: تمامی فعالیت‌های ما باید در خدمت بشر باشد. با توجه به پیشرفت‌های علمی قطعا می‌توان گفت که روزی خواندن فکر دیگران ممکن خواهد شد. اما موضوع اینجاست گرچه فناوری خوانش ذهن به افراد ناتوان کمک خواهد کرد که صحبت کنند، اگر قرار باشد از این فناوری برای خواندن فکر همه استفاده شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
 
وی همچنین افزود: به طور مثال قرار دادن یک تراشه در مغز من می‌تواند به افزایش کیفیت و سرعت تفکرم کمک کند، اما به نظر شما من همان آدم سابق خواهم آمد؟ تا چه زمانی می‌توان تعریف انسان بودن را در مورد فردی به کار برد که تراشه‌ای در سر دارد؟
 
اتهامات تازه آمریکا به هواوی
وزارت دادگستری آمریکا اتهامات جنایی بی‌سابقه‌ای را علیه شرکت چینی هواوی مطرح کرده و این شرکت را به نقض تحریم‌های ایران و سرقت اسرار تجاری متهم کرده است. هواوی در واکنش به مواضع وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه‌ای تمامی اتهامات وارده را رد کرده و بر تبعیت خود از قوانین بین‌المللی تاکید کرده است.
 
هواوی در پرونده جداگانه‌ای به سرقت اسرار تجاری اپراتور مخابراتی TMobile آمریکا نیز متهم شده است و ماموران فدرال آمریکا در حال تحقیق در این زمینه هستند.
 
در همین حین تلاش آمریکا برای استرداد منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی به این کشور از کانادا همچنان در جریان است. وی به فریب و گمراه کردن بانک‌ها
در مورد کسب‌وکار هواوی در ایران متهم است. وی از اول دسامبر در کانادا دستگیر شده و قرار است به اتهامات او رسیدگی شود.
 
وزارت خارجه چین در اطلاعیه خود در این زمینه آمریکا را به تلاش برای تضعیف شرکت‌های فناوری چین متهم کرده و افزوده که این کشور مدتی است، به دنبال بی‌اعتبار کردن شرکت‌های چینی و فشار بر آنهاست و قصد دارد فعالیت‌های قانونی آنها را متوقف کند، اما این اقدامات از انگیزه‌های سیاسی برخوردار است.
 
اتحادیه اروپا به ‌دنبال تحریم هواوی
همانطور که گفته شد، کمیسیون اروپا در حال تدوین لایحه‌ای برای تحریم تجهیزات شبکه هواوی در زیرساخت‌های ارتباطی نسل پنجم این اتحادیه است. این کمیسیون نقش قوه مجریه را در اتحادیه ایفا می‌کند و مسوولیت پیشنهاد قوانین، اجرای تصمیم‌گیری‌‌ها و تنفیذ پیمان نامه‌ها را برعهده دارد.
 
پیش از این، آمریکا و استرالیا به بهانه تهدیدات کمپانی چینی علیه امنیت ملی فروش تجهیزات سلولی آنها را در خاک خودشان ممنوع کرده بودند. ظاهرا این دو کشور نگران سواستفاده هواوی از تجهیزات مخابراتی برای جاسوسی از شرکت‌ها و افراد هستند.
 
این در حالی است که «انجمن جهانی موبایل» یا GSMA  که هماهنگی‌های بین‌المللی در حوزه موبایل را انجام می‌دهد، نگران است که تحریم هواوی به صورت بین‌المللی باعث عقب ماندگی عمیق صنعت ارتباطات و اپراتورهای بی‌سیم شود. این انجمن اواخر ماه جاری میلادی قرار است نشستی را برگزار کند ،اما بحث و جدل‌های پیرامون هواوی باعث شده متس گرانراید، دبیر کل GSMA از اعضای انجمن بخواهد مذاکره درباره کمپانی چینی را به دستور کار اصلی نشست اضافه کنند. این نشت در حاشیه  کنگره جهانی موبایل 2019 برگزار خواهد شد، اما مشخص نیست
در صورت اجرایی شدن تحریم هواوی از سوی اتحادیه اروپا دقیقا چه کاری از GSMA  برخواهد آمد.
 
حتی دویچه تلکام، بزرگترین کمپانی مخابراتی اروپا، تاکید کرده در صورتی که ناچار به کنار گذاشتن محصولات هواوی از تجهیزاتش شود، ارایه خدمات جدید برای دو تا سه سال به تعویق خواهد افتاد.

 
هواوی در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ و بسیاری از کشورهای هم‌پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت‌ تاثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین و نقض حریم خصوصی کاربران، ممنوع اعلام کرده‌اند.
 
این در حالی است که دانمارک به عنوان یکی از کشورهای اروپایی چند روز پیش دو کارمند شرکت هواوی را به دلیل آنچه نقض قوانین مربوط به اقامت عنوان شده است، اخراج کرد. به گفته پلیس دانمارک، بازرسی از دفتر چینی شرکت هواوی در کپنهاک بخشی از یک تحقیق معمولی است که توسط مقامات در مکان‌هایی که تعداد زیادی از کارگران خارجی در آن کار می‌کنند، انجام می‌شود.
 
سخنگوی پلیس کپنهاک گفته است ابتدا چهار کارمند هواوی پس از بازرسی روز پنجشنبه به نقض قوانین اقامت این کشور متهم شده‌اند که در نهایت دو نفر از کشور اخراج شدند.
 
او گفته است: بازرسی از شرکت هواوی در کپنهاک، هیچ ربطی به اتهام جاسوسی برخی کشورهای اروپایی به این شرکت ندارد موضوعی که توسط چین رد شده است.
 
اخراج این دو کارمند هواوی از دانمارک در حالی است که مقامات امنیتی لهستان نیز ماه گذشته میلادی از دستگیری یکی از کارکنان چینی شرکت هواوی در این کشور به اتهام جاسوسی خبر دادند.
مترجم : نسترن صائبی
مرجع : Reuters
کد مطلب : ۲۷۱۲۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما