۰

جاسوسی دولت امارات از کاربران آیفون در سال 2016 

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۲
جاسوسی دولت امارات از کاربران آیفون در سال 2016 

آی‌تی‌من- گزارش‎ رویترز حاکی است که تیمی از متخصصان سابق جاسوسی دولت آمریکا که هم اکنون برای امارات متحده عربی کار می‌کنند، با استفاده از یک ابزار جاسوسی پیچیده به نام Karma به گوشی آیفون فعالان سیاسی، دیپلمات‌های و رهبران کشورهای رقیب نفوذ کرده‌اند. این عملیات نشان می‌دهد که ابزارهای جنگ‌ سایبری دیگر نه تنها در دست قدرت‌های بزرگ جهان، که برای ملت‌های کوچک‌تر هم قابل استفاده است.

بر اساس اطلاعاتی که رویترز از پنج نفر از متخصصان سابق جاسوسی به دست آورده، ابزار کارما به این کشور حاشیه خلیج فارس، امکان داده که از سال 2016 به این سو، اهداف خود را زیر نظر بگیرد، اهدافی که از امیر قطر و مقامات بلندپایه ترکیه گرفته تا برنده جایزه نوبل و فعال حقوق بشر در یمن را در بر می‌گیرد.

جالب است بدانید این اولین‌باری است که از چنین ابزاری برای جاسوسی استفاه شده است. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده که با فرستادن
ایمیل یا پیامک به تلفن‌همراه قربانیان، کنترل این دستگاه‌ها را به‌دست می‌گیرد.

ظاهرا در طول سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، این ابزار به عکس‌ها، ایمیل‌ها، پیام‌های متنی و موقعیت مکانی قربانیان دسترسی یافته و بدون نیاز به کلیک روی لینکی و بدون اجازه کاربران فعال شده و به اطلاعات‌شان دسترسی داشته است.

اما در گوشی آیفون این ابزار جاسوسی با اتکا به نوعی نقض امنیتی iMessage به اطلاعات افراد مورد نظر دسترسی یافته است. 

جزئیات و نحوه عملکرد این ابزار جاسوسی هنوز مشخص نشده، اما ظاهرا این ابزار جاسوسی، فقط در سیستم‌عامل iOS فعال می‌شود و از نقض امنیتی iMessage بهره می‌برد.

برای جلوگیری از نگرانی کاربران اپل در نسخه به روز رسانی شده iOS امکان فعالیت کارما را غیرممکن کرده است. بنابراین نیازی به نگرانی درباره این نقص امنیتی نیست.

 شرکت اپل و دولت امارات هنوز درباره این نقص امینتی اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.

 
مترجم : ساحره چمنی
مرجع : Reuters
کد مطلب : ۲۷۱۱۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما