۰

مایکروسافت و MIT نقاط کور خودروهای خودران را می بینند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۱۵
مایکروسافت و MIT نقاط کور خودروهای خودران را می بینند

آیتی‌من - به گزارش انگجت، مایکروسافت و MIT سعی دارند با توسعه یک مدل جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بر مشکلات و کمبودهایی که هم اکنون در حوزه خودروهای خودران وجود دارد، غلبه کنند. 

در مرحله تست، زمانی که این سیستم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در موقعیتی حساس قرار گرفت، تصمیم این سیستم با تصمیمی که راننده انسان در چنین موقعیتی می گیرد، مقایسه شد. محققان دریافتند که تصمیم گیری سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی با تصمیم گیری راننده انسان شباهت بسیار زیادی با هم دارد.

نکته
جالب تر اینجاست که از خودروی خودران نمی توان انتظار داشت که آمبولانس را تشخیص دهد و راه را برایش باز کند، ولی این سیستم هوش مصنوعی با تماشای عملکرد راننده خودروی دیگر می تواند این موضوع را درک کند و در واقع یاد بگیرد.

گفتنی است که این سیستم جدید مایکروسافت و MIT می تواند به صورت بلادرنگ و در آن واحد خود را اصلاح کند. مثلا اگر سیستم از مسیر درست خارج شود، راننده انسانی اوضاع را در اختیار می گیرد و به آن نشان می دهد که چه چیزی اشتباه است تا دیگر این اشتباه تکرار نشود. 

محققان
حتی روی این موضوع بررسی و مطالعه کرده اند که چگونه می توان از تبدیل خودروی بدون راننده به وسیله ای کنترل ناپذیر جلوگیری کرد تا سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند در تمامی شرایط کنترل را به دست بگیرد و واکنشی کاملا ایمن از خود نشان دهد.

این سیستم در واقع مبتنی بر الگوریتم یادگیری ماشینی است که هم پاسخ های قابل قبول و غیرقابل قبول را تشخیص می دهد و هم از محاسبات و آمار و احتمال استفاده می کند تا الگوهای امنی برای خود درست کند. حتی اگر عملکردی در ۹۰ درصد مواقع صحیح باشد،
سیستم آن را مدنظر قرار می دهد و وضعیت را با دقت می سنجد. 

محققان هنوز موفق نشده اند این مدل را در برای محیط واقعی توسعه دهند و این مدل در حال حاضر فقط مختص بازی های ویدیویی با متغیرها و فاکتورهای محدود است. با این حال مایکروسافت و MIT قصد دارند سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدشان را برای خودروهای خودران در شرایط واقعی به بوته آزمایش بگذارند. اگر سیستم جدید طراحی شده بتواند عملکرد چشمگیری از خود نشان دهد، پیشرفت بزرگی در این حوزه خواهد بود.

 
مرجع : Engadget
کد مطلب : ۲۷۱۱۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما