۰
کانادا سفیر چین را اخراج کرد

ادامه فشار آمریکا و متحدانش به هواوی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۴۰
ادامه فشار آمریکا و متحدانش به هواوی

آیتی‌من-  با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت فناوری های نوین و گسترش تلاش و فعالیت شرکت های مختلف تکنولوژی و اپراتورهای بین المللی برای برقراری و توسعه زیرساخت های لازم برای فناوری نسل پنجم اینترنت 5G، می توان گفت که یک ماراتن و رقابت تنگاتنگ میان این غول های تکنولوژی درگرفته است و هر یک از آن ها در تلاشند نخستین اپراتور و شرکت مخابراتی باشند که امکان دسترسی و بهره برداری از جدیدترین نسل اینترنت را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند. 

به گزارش ایسنا هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه کننده موبایل در جهان محسوب می شود، در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و بسیاری از کشورهای هم پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین و نقض حریم خصوصی کاربران، ممنوع اعلام کرده اند.

بر اساس گزارش سایت  androidauthority، ماجرا از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد که ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که گوشی های هوشمند ساخت شرکت های چینی نظیر هواوی و ZTE از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می دهد تا علیه ایالات متحده از آن ها استفاده کند.

حالا به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا هنوز هم از تلاش برای جلوگیری از ادامه فعالیت شرکت هواوی و همچنین تخریب نام و آوازه این غول تکنولوژی چینی دست برنداشته است و سعی دارد به کشورهای هم پیمان خود در این خصوص هشدارهای جدی تری داده و از آنها درخواست کند که از ادامه فعالیت های شرکت هواوی در نصب تجهیزات و راه اندازی شبکه نسل پنجم اینترنت، 5G، جلوگیری به عمل بیاورند.

با این که دولت چین و شرکت های هواوی و ZTE همگی این اتهامات را بارها رد و تکذیب کرده اند، اما به نظر می رسد که آمریکایی ها به تلاش برای جلوگیری از فعالیت آن ها و قطع همکاری سایر کشورها ادامه می دهند.

به گفته برخی از کارشناسان و تحلیلگران، به نظر می رسد که تلاش آمریکا برای قطع همکاری سایر کشورها با شرکت هایی نظیر هواوی به منظور ضربه زدن به اقتصاد چین و افزایش تبعات منفی جنگ تجاری میان این کشور با آمریکا باشد چراکه هواوی با فروش بسیار خوب و عملکرد موفقیت آمیزی که در زمینه عرضه گوشی و گجت های هوشمند و هم چنین ارائه خدمات مخابراتی دارد، توانسته است گردش مالی بسیار خوبی را برای چین به ارمغان بیاورد و در صدر فهرست پرفروش ترین برندهای تکنولوژی و گوشی های هوشمند حتی بالاتر از اپل آمریکا قرار گرفته است. گرفتن بازار فروش کشورهای مختلف از هواوی بدون شک می تواند در کاهش قابل توجه میزان فروش کلی این شرکت تأثیرگذار باشد و ضربه مهلکی به اقتصاد چین وارد کند.

 کانادا سفیر خود در چین را اخراج کرد
اما در آخرین تحولات و فشارها به این شرکت چینی، نخست وزیر کانادا، سفیر این کشور در چین را به دلیل اظهار نظر درباره موضوع دستگیری مدیر ارشد هواوی و استرداد وی به آمریکا از کار برکنار کرد.

به گزارش فارس به نقلب از دویچه وله، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، سفیر این کشور در چین را به دلیل اظهاراتی درباره پرونده دستگیری منگ ونگژو، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی چین، که به مذاق وی خوش نیامد از کار اخراج کرد.

جان مک کالم، سفیر کانادا در چین، گفته بود که خیلی خوب می شود اگر آمریکا از درخواست خود برای استرداد منگژو به واشنگتن صرف نظر کند.

منگژو در ماه دسامبر و زمانی که می خواست برای سفر به مقصدی ثالث پرواز خود را در کانادا تغییر دهد به درخواست آمریکایی ها توسط مقامات کانادایی بازداشت شد. بهانه این بازداشت، نقض تحریم های علیه ایران اعلام شده است.

این سفیر کانادایی اوایل هفته جاری در مصاحبه با یک رسانه چینی نیز گفته بود شرایط برای عدم استرداد ونگژو به واشنگتن قوت گرفته است.

ترودو در این باره طی بیانیه ای گفت: من از سفیر خواستم که استعفا دهد و سپس استعفای وی را به عنوان سفیر کانادا در چین پذیرفتم.

البته در زمینه دستگیری مدیر ارشد مالی هواوی چین نیز بیکار نشسته و تا کنون ۳ کانادایی را در چین بازداشت کرده و حتی یکی از دستگیرشدگان به اعدام محکوم شده است.

 فرانسه هم به جان هواوی افتاد
از سوی دیگر فرانسه نیز با بهانه کنترل دقیق تر زیرساخت های مخابراتی مورد استفاده در شبکه نسل پنجم خود، اعلام کرد که قصد دارد، سخت گیری های بیشتری را در این زمینه اعمال کند که شرکت هواوی را هدف گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسین ایج، اگر چه سخت گیری های جدید در ظاهر هیچ شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی را به طور خاص هدف نگرفته است، اما بر اساس مصوبات جدید دولت و مجلس فرانسه استفاده از برخی تجهیزات مخابراتی خاص که می توانند برای جاسوسی و خرابکاری مورد استفاده قرار بگیرند، با دقت ها و بررسی های بیشتری صورت می گیرد.

به نظر می رسد هدف از تصویب این قانون جدید دشوارتر کردن فعالیت هواوی در فرانسه است. این شرکت هم اکنون بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی در جهان است و برخی کشورهای اروپایی و ایالات متحده در کنار استرالیا و نیوزلند آن را به همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع دولت چین متهم کرده اند. هواوی بارها این اتهامات را بی اساس دانسته و آنها را رد کرده است.

لو دریان وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه هفته گذشته مدعی شده بود، پاریس از خطرات امنیتی ناشی از دسترسی هواوی به شبکه تلفن همراه خود آگاه است و دولت اقدامات ضروری را در صورت نیاز در این زمینه انجام خواهد داد. از همین رو اپراتورهای مخابراتی فرانسه باید قبل از استفاده از برخی تجهیزات مخابراتی حساس از دولت اجازه بگیرند.

 
کد مطلب : ۲۷۱۱۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما