۰

فرانسه گوگل را ۵۰ میلیون یورو جریمه کرد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۵
فرانسه گوگل را ۵۰ میلیون یورو جریمه کرد

آیتی‌من - کمیسیون ملی اطلاعات و آزادی ها در فرانسه (CNIL) که نهاد ناظر بر حفاظت از اطلاعات در این کشور است، اعلام کرد که شرکت گوگل باید مبلغ ۵۰ میلیون یورو (۵۷ میلیون دلار) به دلیل نقض قوانین این اتحادیه در موضوع حفظ حریم خصوصی در فضای اینترنتی پرداخت کند.

به گفته این کمیسیون، گوگل بزرگترین موتور جست وجوی جهان، فاقد شفافیت و وضوح لازم برای آگاه سازی کاربران درباره چگونگی استفاده از اطلاعات شخصی آنها به ویژه برای تبلیغات هدفمند است. آنها در حکم شان گفته اند که گوگل اطلاعات را در مورد «اهداف پردازش داده ها، دوره های ذخیره داده ها و بخش هایی که در آن داده های شخصی برای تبلیغات استفاده می شود» در ورای سلسله ای از اسناد، صفحات و تنظیمات گسترده به کاربران ارایه کرده است. آنها افزوده اند که علاوه بر این، گوگل نتوانسته است رضایت کاربران را برای ارایه تبلیغات مبتنی بر ویژگی های شخصی به دست بیاورد.

مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی اتحادیه اروپا (GDPR) که بزرگترین مجموعه قوانین حفظ حریم خصوصی در بیش از دو دهه اخیر محسوب می شود، از ماه مه امسال اجرایی شده است. این قوانین به کاربران اینترنت امکان می دهد تا داده های شخصی خود را بهتر کنترل کنند و به نهادهای ناظر نیز قدرت می دهد تا بتوانند جریمه ای به ارزش حداکثر چهار درصد از مبلغ درآمد جهانی شرکت ناقض وضع کنند.

به گفته کمیسیون ملی اطلاعات و آزادی ها در فرانسه، رقم این جریمه با توجه مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی اتحادیه اروپا تعیین شده است یعنی مقرراتی که بر شفافیت، اطلاع رسانی و رضایت تاکید دارد. این جریمه پس از آن تعیین شده که دو سازمان غیردولتی اروپایی یعنی سازمان  «None Of Your Business» مستقر در وین پایتخت اتریش و سازمان فرانسوی «La Quadrature du Net» از شرکت گوگل شکایت کردند؛ شکایاتی که از پشتیبانی مردمی با ۱۰ هزار امضا برخوردار بودند.

مقامات فرانسه به دلیل تفاسیر دقیقشان از قوانین حریم خصوصی و داشتن یک رویکرد سختگیرانه نسبت به شرکت های اینترنتی آمریکایی معروفند. آنها اکنون با تعیین این جریمه رکوردی را به ثبت رساندند که احتمالا باعث تحولی در دره سیلیکون خواهد شد.

 گوگل در حال بررسی حکم است
گوگل گفته است که در حال بررسی این حکم است. این شرکت اعلام کرده است: مردم از ما می خواهند که بلندترین معیارها را در شفافیت و کنترل داشته باشیم. ما عمیقا متعهدیم که به این انتظارات رسیدگی کنیم و الزامات قواعد حفاظت از داده ها در اتحادیه اروپا را رعایت کنیم. ما این تصمیم را بررسی می کنیم تا گام های بعدی خود را تعیین کنیم.
 
این در حالی است که شرکت فیس بوک نیز ماه گذشته توسط ایتالیا به دلیل منحرف سازی کاربران در مورد استفاده از داده ها و اطلاعات شخصی شان ۱۰ میلیون یورو جریمه شده بود.

در ضمن، گوگل در سال 2014 به دلیل نقض حریم خصوصی بر اساس قانون قبلی در نهایت 150 هزار یورو جریمه شد و در سال 2016 نیز مبلغ 100 هزار یورو به دلیل کاهش سطح دسترسی کاربران روی اندروید برای حذف محتوای ناخواسته جریمه شد، اما قانون جدید GDPR ضمن بالا بردن رقم جریمه، محدودیت بیشتری برای شرکت های خاطی آمریکایی ایجاد خواهد کرد.

گوگل همچنین اعلام کرده اجرای قانون باید فقط روی Google.fr اعمال شود نه روی سایت جهانی گوگل که همه مردم جهان از آن استفاده می کنند.

 
مرجع : The Verge
کد مطلب : ۲۷۱۱۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما