۰
معاون وزیر امور خارجه روسیه:

پرتاب ماهواره از سوی ایران، نقض قوانین بین‌المللی نیست

ویدیو لحظه جدا شدن ماهواره پیام از ماهواره بر سیمرغ را ببینید
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۹
سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه
سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه

آی‌تی‌من- ماهواره ایرانی پیام ساخت دانشمندان دانشگاه امیرکبیر، بامداد دوشنبه به فضا پرتاب شد اما پس از طی دو مرحله موفق، به دلیل سرعت کم پرتاب‌گر، در مدار قرار نگرفت.

پیشتر مایک پامپئو وزیر امور خارجه امریکا درباره پرتاب ماهواره هشدار داده بود. پس از پرتاب پیام نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در ادعایی عجیب گفته بود که ایران درباره شکست پروژه پرتاب ماهواره دروغ می‌گوید و آنها به بهانه ماهواره پیام، پرتاب موشک قاره‌پیمای بالستیک را آزمایش کرده‌اند.

به گزارش ایرنا سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مربوط به پرتاب ماهواره پیام امیرکبیر توسط ایران به فضا اعلام کرد: تهران با پرتاب ماهواره به فضا قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند.

وی با بیان اینکه باید پرتاب ماهواره‌برها را از موشک‌های بالستیکی ساخته شده برای نابودی اهداف جدا دانست، گفت: این‌ها وسایل حمل غیرمشابه هستند و فناوری‌هایی که در آنها بکار گرفته می شوند، با یکدیگر تفاوت دارند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: حتی اگر به فرض محال این دو نوع موشک را یکسان بدانیم که برای من غیرقابل تصور است، هیچ دلیلی برای انتقاد از ایران که موج جدید آن را در ماه های اخیر علیه این کشور شاهد بودیم، نمی بینم.

مقام روس گفت: ایران با آزمایش‌های موشکی خود هیچ گونه اقدام ممنوع ازنظر قوانین بین‌المللی یا توافقنامه هایی که این کشور در آن مشارکت دارد، انجام نمی دهد.

وی تصریح کرد: در قطعنامه 2231 شورای امنیت هیچگونه ممنوعیتی برای بکارگیری فناوری های موشک های بالستیکی برای ایران اعمال نشده و فقط از این کشور خواسته شده از پرتاب موشک‌های ویژه حمل کلاهک‌های هسته‌ای خودداری کند.

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، ماهواره برها و موشک های بالستیکی زمین- زمین غیرهسته ای، از نظر ساختار با موشک‌های قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای تفاوت‌های اساسی دارند و همه متخصصان این را می‌دانند.

وی ادامه داد: از این رو انتقاد از ایران به خاطر این که این کشور برنامه موشکی خود را توسعه می‌دهد نادرست است و آن را اقدامی غیرمسوولانه می‌دانیم که به طور عمدی و آگاهانه جامعه جهانی را به گمراهی می‌کشاند.

در ادامه ویدیوی «لحظه جدا شدن ماهواره پیام از ماهواره بر سیمرغ» را تماشا کنید.
 
کد مطلب : ۲۷۱۰۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما