۰

ضربان ساز بی سیم مغز برای درمان اختلالات عصبی

تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۸
ضربان ساز بی سیم مغز برای درمان اختلالات عصبی

محرک عصب مذکور که پژوهشگران آمریکایی توسعه داده‌اند، به طور بالقوه می‌تواند درمان‌های مناسب را برای بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند صرع و پارکینسون ارائه دهد.
 
نام این دستگاه «WAND» است و همانند یک «ضربان ساز»(pacemaker) برای مغز عمل و فعالیت الکتریکی مغز را کنترل می‌کند و تحریک الکتریکی را در صورت تشخیص موردی غیرطبیعی ارسال می‌کند.

این دستگاه‌ می‌تواند در جلوگیری از لرزش‌های ناشی از ناتوانی یا تشنج در بیماران مبتلا به انواع بیماری‌های عصبی بسیار موثر باشد اما امواج الکتریکی که پیش از تشنج یا لرزش ایجاد می‌شوند، می‌توانند بسیار ظریف باشند و فرکانس و قدرت تحریک الکتریکی مورد نیاز برای جلوگیری از آنها نیز به همان اندازه ظریف و قابل لمس هستند.

WAND، یک دستگاه «بی‌سیم مصنوعی نظارت بر فعالیت مغز»(wireless artifact-free neuromodulation) است، به این معنی که هنگامی که یاد بگیرد که نشانه‌های لرزش یا تشنج را تشخیص دهد، می‌تواند پارامترهای تحریک را به تنهایی برای جلوگیری از حرکات ناخواسته تنظیم کند و به این دلیل که «حلقه بسته»(closed-loop) است، می‌تواند این پارامترها را در زمان واقعی تنظیم کند. «حلقه بسته» به معنی آن است که می‌تواند به طور همزمان تحریک را شناسایی و آن را ضبط کند.

WAND می‌تواند فعالیت الکتریکی بیش از ۱۲۸ کانال مغز را ثبت کند.

«سامانتا سانتاکروز» (Samantha Santacruz) استادیار دانشگاه تگزاس در آستین و استاد سابق دانشگاه برکلی کالیفرنیا گفت: به منظور ارائه درمان مبتنی بر تحریک با حلقه بسته، که یک هدف بزرگ برای افراد مبتلا به پارکینسون و صرع و انواع اختلالات عصبی است، بسیار مهم است که به طور همزمان ضبط و تحریک عصبی انجام شود، اما تاکنون هیچ دستگاهی وجود نداشته است.

 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۰۹۷۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما