۰

تراشه های خانگی آمازون تهدیدی برای اینتل

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۲۷
تراشه های خانگی آمازون تهدیدی برای اینتل

 آمازون (بزرگ ترین خرده فروش آنلاین و بزرگ ترین شرکت رایانش ابری) به یک کار جدید رو آورده است: ساختن تراشه های کامپیوتری.

این شرکت در ماه گذشته، خبر داد که در چند سال گذشته، سرگرم ساختن یک تراشه جدید بوده تا در میلیون ها سرور مراکز داده خود در سرتاسر جهان از آنها استفاده کند.

با اینکه آمازون در نظر ندارد این تراشه ها را مستقیماً به مشتریان بفروشد، اما تصمیم به خودکفایی از سوی آمازون که یکی از بزرگ ترین خریداران پردازنده های کامپیوتری در جهان است، می تواند اثر عمده ای بر شرکت اینتل به عنوان یکی از بزرگ ترین تراشه سازان جهان داشته باشد.

اینتل به تازگی در رساندن خود به قافله فناوری (از استفاده فزاینده از دستگاه های موبایل گرفته تا هوش مصنوعی) با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است؛ چرا که آمازون، اپل و گوگل در این اواخر تأثیر مهمی در طراحی تراشه داشته اند.

گفتنی است تراشه جدید آمازون زمانی پدیدار شده است که نیروهای دخیل در بازار به سرعت در حال تضعیف تراشه سازان و فروش سالیانه ۴۱۲ میلیارد دلاری آنها هستند.

شرکت های آنلاین همچون آمازون و گوگل آنچنان رشد کرده اند که می توانند به جای خریدن تراشه از تأمین کنندگان دیرپا، با ساختن پردازنده هایی متناسب با احتیاجات شان، پول زیادی پس انداز کنند.

گفته می شود تراشه خانگی آمازون سبب خواهد شد تا این شرکت در برابر اینتل (که در طول چند سال گذشته یکه تاز بازار بوده است) قدرت چانه زنی داشته باشد.

البته این شرکت اینترنتی هنوز هم از اینتل خرید خواهد کرد؛ زیرا ساختن همگی تراشه ها برای آمازون کار دشواری خواهد بود.

اینتل اذعان دارد که شرکت هایی مانند آمازون، خواهان کاهش وابستگی به یک تأمین کننده هستند.

لیزا اسپلمان (یکی از معاونین اینتل) می گوید: «من از پویایی بازار بی اطلاع نیستم. هدف ما عبارت است از درک و احترام گذاشتن به این نیاز.»

گفتنی است نزدیک به ۳۵ درصد از تراشه های سرور که سالیانه در سرتاسر جهان فروخته می شود، در اختیار ده شرکت قرار می گیرد؛ از جمله شرکت های اینترنتی بزرگی مثل آمازون و تعدادی مؤسسه مخابراتی.

 
مرجع : رایورز
کد مطلب : ۲۷۰۸۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما