۰
مدیرکل دفتر توسعه کسب‌ و کار بین‎‌الملل معاونت علمی ریاست جمهوری:

استفاده از شرکای خارجی موفق‎ترین مدل صادرات محصولات فناورانه است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۳
استفاده از شرکای خارجی موفق‎ترین مدل صادرات محصولات فناورانه است
 

روح‎الله استیری با بیان اینکه، به طور معمول نشست‎های تجاری بین شرکت‎‏های دانش‎بنیان از سمت ایران و شرکت‎های متناظر از سمت کشور هدف برگزار می‎شود، افزود: برگزاری نشست تجاری تنها یکی از حدود 15 برنامه‎ای است که برای توسعه صادرات در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.

استیری در مورد انتخاب شرکت‎های فناور برای اعزام به سایر کشورها گفت: در واقع ما برای هر نشستی فراخوان جداگانه منتشر می‎کنیم و شرکت‎ها بر اساس برنامه صادراتی خود که اعلام کرده‎اند ثبت نام می‎شوند؛ به طوری‎که برخی شرکت ها علاقه‎مند به حضور در بازار کشورهای مشترک المنافع مانند گرجستان و آذربایجان یا قرقیزستان هستند و بازار مورد نظر شرکتی نیز ممکن است سی آی اس نباشد و علاقه‎مند باشد در آفریقا فعالیت تجاری کند.

وی همچنین در مورد تعداد شرکت‎های فناور برای اعزام، گفت: در وهله نخست بایستی با افراد و شرکت‎های متناظر کشور هدف هماهنگی لازم صورت گیرد که البته بدین منظور بیشتر اتاق بازرگانی یا وزارت فناوری کشور هدف درگیر کار می‎شوند.

وی تصریح کرد: البته تعداد شرکت‎های اعزامی به بازارهای هدف صادراتی خیلی نمی‎تواند باشد و متوسط بین 20 تا 30 شرکت حایز شرایط لازم از سمت ایران مدیریت و ثبت نام می شوند.

استیری گفت: ما برای سفر به کشورهای کنیا و اوگاندا در شرق آفریقا که مهرماه سال جاری اتفاق افتاد حدود 45 شرکت دعوت کردیم چراکه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و هیات عالی‎رتبه از نمایندگان وزارت بهداشت، علوم و وزارت امورخارجه و سازمان توسعه تجارت و بانک توسعه صادرات حضور داشت و یک هواپیمای اختصاصی رزرو شد و برنامه را بزرگتر دیدیم.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات بخش بین‎الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش از اعزام شرکت‎های فناور و دانش بنیان به کشورهای هدف، تهیه یک کتابچه به زبان انگلیسی و زبان کشور هدف به سازمان مربوطه و اتاق بازرگانی کشور میزبان به منظور افزایش ضریب نفوذ صادراتی است.

استیری توضیح داد: ما پس از انتخاب شرکت‎های حایز شرایط، اطلاعات و توانمندی‎های آنها را به دو زبان انگلیسی و زبان کشور هدف کتابچه می‎کنیم و این اطلاعات قبل از سفر به کشور هدف به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر و دعوت از مقامات و شرکت‎های متناظر ایرانی در نشست تجاری که قرار است برگزار شود، ارسال می‎شود. 

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: بسیاری از شرکت‎های فناور ایرانی علاقه‎مند به افشای توافقات و قراردادهای خود با طرف خارجی نیستند و البته شاید هم حق با آنها باشد، مهم آن است که دولت با برنامه‎ریزی لازم بستری را برای مبادلات بین‎المللی آنها فراهم کرده است که بعدها اثر خود را در اعداد و ارقام صادراتی نشان خواهد داد.

وی در عین حال در خصوص علاقه به تکروی و حضور مستقل شرکت‎‎ های فناور ایرانی در بازارهای صادراتی گفت: به طور حتم این تکروی ممکن است منجر به کاهش سرعت صادراتی این شرکت‎ها شود.

استیری همچنین در خصوص چگونگی انتخاب کشورهای هدف نیز گفت: کشورها با هدف انتقال تکنولوژی انتخاب می‎شوند و باید تولیدکنندگان و شرکت‎های فناور ما در این کشورها به لحاظ کیفیت و قیمت دارای مزیت رقابتی باشند.

وی افزود: برگزاری نشست در یک کشور اروپایی یا آمریکای لاتین در حال حاضر در اولویت برنامه‎ها نیست چرا که شاید بازار هدف ثانویه باشند و در واقع بازار اولیه هدف ما کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، شرق آفریقا و آسیای میانه است.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیح داد: بازار اولیه یعنی مناطقی که ما از نظر کیفیت و قیمت مزیت رقابتی داریم؛ شاید از نظر کیفیت کالاهای ما در مقایسه با کشورهای اروپایی و شرق آسیا همچون کره و ژاپن قابل رقابت نباشد اما از نظر قیمت و سرویس دهی مناسب باشد.

استیری یکی از مدل‎های موفق در صادرات محصولات فناورانه به سایر کشورها را استفاده از جوینت و شرکای خارجی عنوان کرد و گفت: اگر مشارکت داشته باشید به طوری که با یک شریک آلمانی وارد بازار اروپا یا از طریق یک شریک آفریقای جنوبی وارد کشورهای آفریقایی شوید به طور حتم امور صادراتی شرکت‎های فناور کشورمان راحت تر خواهد بود.

وی افزود: به‎عنوان مثال در حال حاضر ورود به بازار کشور عراق با کمک شرکت های ترک بسیار راحت تر است چرا که ضریب نفوذ آنها در بازار این کشور بسیار بالاتر از شرکت های ایرانی است.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی افزود: این درحالی است که شرکت های صادراتی ایران خود اصرار و علاقه دارند که به صورت جداگانه وارد یک بازار شوند، بفروشند و کسی هم دور و بر آنها نباشد که البته این سیاست هیچگاه موفق نخواهد بود.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۰۷۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما