۰
قطع دسترسی ایرانی ها به ShapeShift

پای تحریم های آمریکا به ارزهای دیجیتال هم باز شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۱
پای تحریم های آمریکا به ارزهای دیجیتال هم باز شد
آیتی‌من -  این سایت خبری که به طور اختصاصی به پوشش اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال می پردازد. روز پنجشنبه گزارش داد که پس از تحریم دو شهروند ایرانی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، دسترسی ایرانیان به کیف پول بیت کوین شان قطع شده و آنها حتی با VPN نیز نمی توانند به پلتفرم ShapeShift، که یکی از پلتفرم های معروف برای معاملات بیت کوین محسوب می شود، متصل شوند. 

هفتم آذرماه وزارت خزانه داری ایالات متحده در ادامه تحریم ها علیه کشورمان، دو نفر به نام «محمد قربانیان» و «علی خوراشادی زاده» را به فهرست تحریم های خود افزود. براساس آن اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا محمد قربانیان فعال ارز دیجیتال با نام های Ensaniyat یا Ensaniyat_Exchanger و خوراشادی زاده با نام های Iranvisacart یا Mastercartaria فعال بوده است.

برخی منابع آگاه نوشته اند که تحریم این دو نفر به این اتهام بوده است که آنها با استفاده از باج افزار SamSam، به بیش از 200 قربانی شامل سازمان های تجاری، بیمارستان ها، دانشگاه ها و دستگاه های دولتی حمله کرده و اطلاعات این نهادها را برعهده گرفته اند. آنها در ازای برگرداندن دسترسی به این اطلاعات، خواستار بیت کوین شده اند. 

براساس ادعای دفتر کنترل دارایی های خارجی امریکا OFAC، این دو نفر 7 هزار بیت کوین را تاکنون به ریال تبدیل کرده اند.

اما به نظر می رسد تحریم این دو نفر پایان ماجرا نیست و دسترسی برخی ایرانی ها به پلتفرم ShapeShift قطع شده است و حتی با VPN نیز امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

ظاهرا این قطع دسترسی برای ایرانیان و کاربرانی بوده است که از قربانیان و خوراشادی زاده بیت کوین خریداری کرده اند. در تحریم های امریکا نیز آمده است کسانی که با این دو نفر ارتباط مالی برقرار کنند نیز شامل تحریم ها شده و به طور کلی اتصال شان به سیستم مالی امریکا قطع خواهد شد.

این در حالی است که بسیاری از ایرانی ها، به لطف قیمت ارزان برق، در حال استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستند و تحریم های امریکا می تواند اثر مستقیمی بر آنها داشته باشد.

 هرلحظه احتمال تحریم ایرانی ها وجود دارد
هم زمان با این اتفاق، سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت: از آنجایی که در کشور مقرراتی برای ارز های دیجیتال و فعالیت صرافی ها در این حوزه نداریم، مردم به ناچار سراغ صرافی های خارجی می روند.

وی به خبرگزاری مهر گفت:  نگرانی هایی درباره سپرده گذاری در صرافی های خارج از کشور وجود دارد. عمده صرافی ها در این بازار آمریکایی هستند و تحت قوانین کشور آمریکا و قوانین وزارت بازرگانی این کشور فعالیت می کنند. در نتیجه شرایط تحریم برای آنها وجود دارد و چنانچه آدرس «آی پی» ایرانی را تشخیص دهند و متوجه شوند که مبدا نقل و انتقال پول، ایران است، هر لحظه امکان تحریم کردن حساب ایران را دارند و به این ترتیب پول ایرانی ها از بین رفته و اجازه دسترسی به آن داده نمی شود.

وی افزود: در بازارهای واقعی سرمایه برای سپرده گذاری قبل از ورود به بازار اصلی، یک بخش دمو و آموزش وجود دارد و این درحالی است که در مبادله ارزرمزها هیچگونه دمو و آموزشی وجود ندارد و این خطر وجود دارد که شخص، نقاط کلیدی را نشناخته و پس از سرمایه گذاری ضرر کند.

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که به نظر می رسد اگر در ایران صرافی های شناخته شده قانونی وجود داشته باشد، برخی از مشکلات قابل رفع است گفت: وجود صرافی های الکترونیکی در داخل کشور، رعایت قوانین مربوط به پولشویی و مشخص شدن مبدا و مقصد سرمایه را به همراه خواهد داشت، در این صورت مردم هم می دانند که اهلیت کدام صرافی تایید شده و فعالیت خود در حوزه ارز دیجیتال را از طریق آن پیگیری می کنند.

 استخراج ارز دیجیتالی قانونی می شود
مهدیون با بیان این که استخراج ارز دیجیتال، یک صنعت تبدیلی است که از برق، ارز دیجیتال تولید می کند گفت: در حالی که بسیاری کشورها معامله با این ارزرمزها را ممنوع کرده اند اما استخراج آن ممنوع نیست. چرا که این مدل استخراج ارزآوری برای کشورها به همراه خواهد داشت. استخراج ارز و فروش آن در صرافی های معتبر و تبدیل این ارز به صادرات به نفع کشورها خواهد بود. اما در کشورما هنوز این موضوع به صورت صنعتی شناخته نشده و به همین دلیل به صورت زیرپله ای کار می شود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی درباره «مصوبه شورای پول و اعتبار که بر اساس آن هرگونه فعالیتی در زمینه ارز دیجیتال را برای مبارزه با پولشویی، ممنوع کرده است»، گفت: اگر فعالیت ماینرها تحت ضوابط خاصی بوده و هدایت شده باشد، ضربه خاصی به اقتصاد نمی زند. باید فعالیت این بازیگران ارزدیجیتال را به رسمیت شناخت تا آنها از فعالیت زیرزمینی دست کشیده و کار قانونی انجام دهند. البته این موضوع نیازمند تعریف یک مدل اقتصادی درست است.

وی وعده داد: به زودی با مصوبه ای که دولت با همکاری مرکز ملی فضای مجازی در دست تنظیم دارد، فعالیت استخراج کنندگان پول دیجیتال و صرافی های الکترونیکی ارزرمزها قانونی می شود. مهدیون با اظهار امیدواری از اینکه این مصوبه، فعالیت قانونی بازیگران ارز دیجیتال در کشور را رقم بزند، می گوید: هم اکنون بخشی از تجهیزات مربوط به استخراج ارز دیجیتال به دلیل مشخص نشدن این مصوبه، همچنان در گمرک معطل مانده است.

مهدیون گفت: هم اکنون نیز منتظر مصوبه دولت برای قانونمندشدن استخراج ارز دیجیتال در کشور هستیم و شنیده ها حاکی است که با توجه به اینکه مخالفتی با صنعتی شدن ماینینگ در کشور وجود ندارد، به زودی این تجهیزات از سوی گمرک ترخیص می شوند.

وی درباره مصوبه در دست بررسی دولت برای قانون گذاری فرآیندهای مرتبط با ارز دیجیتال نیز گفت: این موضوع در کمیسیون های دولت در دست بررسی است. هم اکنون دولت درحال تنظیم یک سند سیاستی است که در آن قرار است بانک مرکزی و بورس ضوابط خود را اعلام کرده و صرافی ها و ماینرها شکل قانونی به خود بگیرند. از آنجایی که مرکز ملی فضای مجازی نیز یک سری مطالعاتی دراین باره داشته و در ۶ جلسه کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی روی آن بحث شده است، این فرآیند توسط مرکز ملی فضای مجازی و کمیسیون دولت به صورت هماهنگ با هم جلو می رود و نیازی به سیاست جداگانه ای در شورای عالی فضای مجازی ندارد. مضاف بر اینکه، پیش نویس این مصوبه نیز توسط مرکز ملی فضای مجازی برای شورای عالی فضای مجازی، آماده شده بود اما با توجه به اینکه دولت در این زمینه دیدگاه های هماهنگ دارد، نیازی به طرح آن در جلسه شورا نبود.

 
کد مطلب : ۲۷۰۶۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما