۰
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

هاتگرام و طلاگرام به صورت آزمایشگاهی از تلگرام جدا شدند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۱
هاتگرام و طلاگرام به صورت آزمایشگاهی از تلگرام جدا شدند
آیتی‌من - دبیر شورای عالی فضای مجازی روز گذشته در حاشیه «همایش رسانه های نوین اجتماعی» در جمع خبرنگاران گفت: بر مبنای گزارش های اعلام شده از سوی هاتگرام و تلگرام طلایی، این دو شبکه پیام رسان به صورت آزمایشگاهی از تلگرام مستقل شده است.

ابوالحسن فیروزآبادی افزود: برای دوران گذر، به دو کلاینت فارسی تلگرام که از نظر نرم افزاری و سخت افزاری، ویژگی بهتری داشتند، تا شهریور ماه فرصت فعالیت داده شد تا پس از آن به صورت مستقل از تلگرام، فعالیت خود را ادامه دهند اما به دلایل تحریم و سایر دلایل مطرح شده، این فرصت تا پایان آذرماه تمدید شد.

وی افزود: هم اکنون بر مبنای گزارش اعلام شده از سوی این دو شبکه، استقلال از تلگرام حاصل شده اما این استقلال به صورت آزمایشگاهی بوده و پیاده سازی کامل آن، نیازمند سخت افزارها و تجهیزات مانند دیتاسنتر و سرور است که امیدواریم در مهلت تعیین شده، کاملا اجرایی شود.

فیروزآبادی تأکید کرد: تصمیم برای فعالیت دو شبکه هاتگرام و طلاگرام، از سمت مقام قضایی انجام شده و ادامه فعالیت آنها نیز با تصمیم گیری قضایی انجام می شود؛ در این زمینه نظر مرکز ملی فضای مجازی نیز پرسیده شده است.

 وزارت ارتباطات گاهی فیلترینگ را شل می کند
رییس مرکز ملی فضای مجازی درباره اعمال فیلترینگ روی فیلترشکن ها و دسترسی به وی پی ان ها در کشور که طی چند روز اخیر با قطع و وصلی هایی همراه است گفت: دستگاه های فیلتر وزارت ارتباطات گاهی مواقع شُل کار می کنند و گاهی مواقع به درستی؛ این موضوع را باید از خودشان بپرسید.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید براینکه تمدید مهلت به دو نسخه فارسی تلگرام تا پایان سال شایعه است و این شبکه های پیام رسان تا پایان آذرماه زمان دارند، افزود: طی یک سال اخیر در حوزه پیام رسان ها اتفاقات خوبی رخ داده و روند مثبتی را شاهد هستیم. به نحوی که مردم یاد گرفتند از پلتفرم های ایرانی استفاده کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم در پایان آذرماه و با تبدیل شدن دو نسخه فارسی تلگرام به شبکه پیام رسان بومی، شاهد موفقیت پیام رسان های بومی و تعداد قابل توجه کاربران ایرانی عضو این پیام رسان های باشیم.

 حمایت های ویژه از گپ و سروش چیست؟
فیروزآبادی درباره وضعیت حمایت از پیام رسان های بومی و انتخاب دو پیام رسان از میان ۷ پیام رسان بومی، نیز گفت: ما ۷ پیام رسان را تایید کردیم اما شواهد نشان داد که این پیام رسان ها نمی توانند تمام بازار را برعهده بگیرند و به همین دلیل توصیه ما این بود که بین خودشان تقسیم بندی برای بخش های مختلف ارائه خدمات را برعهده بگیرند و یا اینکه در یکدیگر ادغام شوند که این دو توصیه محقق نشد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی افزود: تصمیم گیری برای انتخاب دو پیام رسان برمبنای ارزیابی فنی صورت گرفته و به معنای قطع حمایت های قبلی از سایر پیام رسان ها نیست. دو پیام رسان سروش و گپ از نظر اینکه نرم افزارشان قابلیت توسعه داشته و شرایط اجتماعی بهتری داشتند مورد حمایت های جدید قرار می گیرند.

وی گفت: نحوه حمایت از این دو پیام رسان، اختصاص دیتاسنتر مخصوص و رفع نیازهای سخت افزاری در این فاز است که در این زمینه وزارت ارتباطات، مناقصه ایجاد دیتاسنتر برقرار کرده و درحال برطرف کردن امکانات مورد نیاز سخت افزاری این دو پیام رسان مطابق لیست اعلامی، هستیم. اما سایر پیام رسان ها همچنان می توانند سرورهایشان را در دیتاسنتر وزارت ارتباطات نگهداری کرده و از ترافیک رایگان اینترنت استفاده کنند.

فیروزآبادی همچنین از برگزاری جلسه با فراکسیون فضای مجازی مجلس در هفته آینده برای طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی که چندماهی است در دست بررسی است خبر داد و گفت: جزییات این طرح، پس از برگزاری این جلسه مشخص خواهد شد.

 دو پیام رسان نهایی چگونه انتخاب شدند؟
معاون مرکز ملی فضای مجازی نیز در این باره گفت: به دلیل وجود منابع محدود و با توجه به اینکه در دور دوم، انتظار ما این است که حجم ترافیکی و تعداد کاربران پیام رسان های بومی بالاتر روند، محدوده حمایت را تنگ تر کرده تا بتوانیم حمایت های بهتری انجام دهیم. اما این به این معنی نیست که مابقی پیام رسان ها نمی توانند به فعالیتشان ادامه دهند.

عباس آسوشه به خبرگزاری مهر گفت: در جلسات متعددی که با پیام رسان ها داشتیم به آنها گفته بودیم که شما را ارزیابی می کنیم و بعد از ارزیابی در یک لیست، پیام رسان ها را براساس رتبه اول، دوم و سوم تعیین و مشخص خواهیم کرد. ۳ محور ارزیابی وجود داشت که شامل امتیاز طراحی، امتیاز امنیتی و امتیاز اجرایی می شد. این ۳ امتیاز با جزئیات مورد نیاز ، مورد بررسی قرارگرفت و در نهایت دو پیام رسان «سروش» و «گپ» رتبه های اول و دوم را به دست آورده و مقرر شد در مرحله دوم، فقط این دو پیام رسان، مورد حمایت قرار گیرند. 

وی درباره حمایت های جدید از این دو پیام رسان گفت: حمایت های جدید به مباحث ترافیکی و قدرت انجام محاسبات و سرورهای مورد نیاز برمی گردد. به این معنی که با این دو پیام رسان توافق شده که میزان سرورهای مورد نیاز و نیز مقدار منابع ذخیره سازی مورد نیازشان را به ما اعلام کنند. در حال آماده سازی بستر ارایه سرویس به این دو پیام رسان از جهت ترافیکی و ارتباط با شبکه مورد نیازشان توسط وزارت ارتباطات هستیم.

آسوشه تاکید کرد: هم اکنون تعداد کاربران پیام رسان ها نسبت به آنچه که ۳ ماه پیش بررسی شده، مقداری کاهش را نشان می دهد اما پیش بینی ما این است که این کاهش به سرعت قابل جبران خواهد بود، به شرط اینکه تصمیم گیری نهایی اتفاق بیافتد و به زمان بندی اعلام شده در رسانه ها برای فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی پایبند باشیم.

 قوانین را اصلاح کنید
در همین حال مدیرعامل پیام رسان گپ در واکنش به انتخاب 2 پیام رسان سروش و گپ از جمع 5 پیام رسان مورد حمایت برای برخورداری از حمایت جدید دولتی، گفت: مهم ترین حمایت و خواسته پیام رسان های داخلی وضع قوانین موردنیاز است.

مهدی انجیدانی در گفت وگو با فارس افزود: بیشترین مشکل فعلی پیام رسان ها به قوانین مربوط می شود که مواردی مانند جرایم اینترنتی، پرداخت اینترنتی در یک پلتفرم باید تعیین تکلیف شوند، زیرا تاکنون در کشور پلت فرمی که به طور همزمان با چند میلیون کسب و کارها و کاربران فعالیت کند، وجود نداشته است.

مدیرعامل پیام رسان گپ افزود: خواسته مهم دوم، یکپارچگی و برخورداری از سیاست مشترک درباره پیام رسان های داخلی و استفاده از این امکان در کشور است؛ زیرا امروز کشور در این حوزه مشکل دانش ندارد و  مشکل اصلی عزم ملی است. 

 
کد مطلب : ۲۷۰۵۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما