۰

تدوین الگوی رفتاری برای روبات ها

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۸
تدوین الگوی رفتاری برای روبات ها
در سال های اخیر استفاده از فناوری های خودکار به ویژه به عنوان خودروها و دستگاه های خودران یا روبات هایی که به خودی خود قادر به حرکت هستند، گسترش یافته است. عده ای بر این باورند که این دستگاه های روباتیک به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند و همین امر می توان موجب بروز مشکلاتی در جامعه شود. به همین منظور، گروهی از محققان دانشگاه های هارتفورد (University of Hartford)، کنتیکت (University of Connecticut) و موسسه مکس پلانک (Max Planck Institute) برای قانونمند کردن رفتار دستگاه ها و سیستم های خودران و خودکار، نوعی الگوی رفتاری ارایه کرده اند که بر اساس اصول اخلاقی پایه ریزی شده به طوری که این قبیل دستگاه ها می توانند از این الگوی رفتاری استفاده کنند. از نظر محققان، رفتار سیستم های خودکار را باید به شکلی هدایت کرد که قوانین و اصول اخلاقی را بر این اساس رعایت کنند و رفتارهای آنها از نظر اخلاق گرایان مورد تایید قرار گیرد. آنها در این مدت به دنبال اصول اخلاقی بوده اند که بتوان آنها را در چارچوب دستگاه های عملکردی خودکار گنجاند و آنها را به گونه ای برنامه ریزی کرد که طبق همین اصول رفتار کنند. 

محققان بر این باورند که رفتار هوش مصنوعی را باید از طریق اصول اخلاقی هدایت کرد. این اصول با نظر جمعی اخلاق گرایان تعیین می شوند و تنها نباید به رفتار اخلاقی سیستم های پیچیده و دینامیک اهمیت داد، بلکه باید منصفانه بودن این رفتارها را هم مدنظر قرار داد. 



آنها با مطالعات گسترده ای که انجام داده اند، یک الگوی رفتاری جامع و منعطف براساس اصول رفتاری موجود به نام CPB طراحی و ارایه کرده اند. در این الگو، یک سیستم خودکار با استفاده از یک اصل خلاصه شده از مواردی که اخلاق گرایان بر صحت آن کار توافق کرده اند، اقدام بعدی خود را تعیین می کنند. در CPB، از یادگیری ماشینی برای خلاصه کردن یک اصل ترجیح اخلاقی استفاده می شود که جزیی از ویژگی های مرتبط از موارد خاص معضلات اخلاقی است. یک سیستم می تواند هر لحظه از این اصل برای تعیین اقدامات ترجیح اخلاقی را استفاده کند. الگوهای ارایه شده حتی در قضاوت نسبت به اقدامات سیستم های خودکار هم کمک می کنند. در واقع، از الگوی CPB می توان برای دستیابی و درک بهتر رفتار روبات ها استفاده کرد. 

هدف نهایی از این مطالعات و ارایه این الگوی رفتاری، تعیین ویژگی های مرتبط رفتاری و وظایف روبات ها در زمینه مراقبت از سالمندان است. با کمک این الگوها می توان رفتار روبات های پرستار را در رفتار با سالمندان تحت کنترل گرفت. 
 
مرجع : Tech Xplore
کد مطلب : ۲۷۰۵۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما