۰
دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد:

تشکیک در آمار اشتغال حوزه ICT

تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۲
تشکیک در آمار اشتغال حوزه ICT
ابوالحسن فیروزآبادی گفت: در موضوع کسب وکارهای دیجیتال یا اقتصاد دیجیتال رونق بسیار خوبی در کشور وجود دارد و به طور محسوسی مورد توجه شرکت های خارجی قرار گرفته اما در رابطه با اینکه 200هزار شغل در این زمینه ایجاد شده باشد، من در این عدد کمی تشکیک دارم. 

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره علت تشکیک خود در آمار 200هزار شغل دیجیتال، اظهار داشت: کسب و کارها بعضا مکمل هستند یعنی به عنوان مثال فردی رستوران دارد و در کنار رستورانش بخشی از کار خود مانند بازاریابی آن را از طریق دیجیتال انجام می دهد، حالا آیا همه کارهایی که در آن شغل یعنی رستوران ایجاد شده را می توان کسب و کار دیجیتال دانست یا فقط قسمت مارکتینگ آن را می توانیم اقتصاد دیجیتال بدانیم؛ چون هنوز تعریفی برای شغل نداریم بعضا چنین نگاه های اشتباهی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: آن مشاغلی که بخواهیم بگوییم صددرصد مربوط به اقتصاد دیجیتال است و شغل یا کسب و کار مکمل نیست، من فکر می کنم کمتر از 200 هزار شغل باشد. در واقع کسانی که ادعا می کنند 200هزار شغل ایجاد شده هم درست می گویند اما تعریف شان از اقتصاد دیجیتال با ما فرق می کند.

فیروزآبادی ادامه داد: با این تعریفی که من گفتم یعنی کسب و کارهایی که به معنی واقعی دیجیتال هستند، در سال 96 حدود 100هزار شغل ایجاد شده است که این عدد بسیار بزرگی محسوب می شود. متاسفانه برخی از دوستان به غلو در عدد ایجاد اشتغال در کشور عادت کرده اند؛ مثلا می گویند یک میلیون یا دو میلیون شغل ایجاد کرده ایم، در صورتی که شغل ایجاد کردن در دنیا معنا و تعریف خاص خود و قیمت مشخصی دارد. 

وی افزود: این قیمت هایی که در حوزه اقتصادی در کشور وجود دارد، با آمارهایی که بعضاً مطرح می شود، متناسب نیست اما در حوزه کسب وکار دیجیتال قطعاً ما چیزی حدود 100هزار شغل در سال 96 داشتیم.

رییس مرکز ملی فضای مجازی درباره مشکلات و موانع موجود بر سر راه کسب و کارهای اینترنتی، گفت: کسب وکارهای دیجیتال بسیار متنوع هستند، شکل های مختلفی دارند و برای بسیاری از سازمان های سنتی ما مانند مالیات و مانند بیمه ناشناخته هستند. 

 
کد مطلب : ۲۷۰۴۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما