۰
افزایش قدرت ستاد اجرایی فرمان امام در دو اپراتور اصلی کشور

دو سناریو درباره خروج سپاه از سهامداری اپراتورهای ثابت و سیار

تاریخ انتشار
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۵۸
دو سناریو درباره خروج سپاه از سهامداری اپراتورهای ثابت و سیار
آیتی‌من - روابط عمومی بنیاد تعاون سپاه در اطلاعیه ای بسیار کوتاه از واگذاری سهام و خروج این مجموعه، از شرکت توسعه اعتماد مبین مربوط به سهامداری شرکت های مخابرات ایران و همراه اول خبر داد.

به گزارش سپاه نیوز، روابط عمومی بنیاد تعاون سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: "در راستای تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با واگذاری سهام خود، از شرکت توسعه اعتماد مبین (مربوط به سهامداری شرکتهای مخابرات ایران و همراه اول) خارج گردید."

 خروج شهریار مهستان از هیات مدیره مخابرات
آگهی تغییرات در هیات مدیره شرکت مخابرات ایران نشان می دهد شرکت شهریار مهستان وابسته به بنیاد تعاون سپاه، همان شرکتی است که سهام خود را در کنسرسیوم خریدار مخابرات واگذار کرده است.

براساس آگهی تغییرات شرکت مخابرات ایران به تاریخ 20 شهریور ماه، شرکت توسعه اعتماد مبین، شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد مبین، شرکت گسترش الکترونیک مبین و شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان، اعضای هیات مدیره را به مدت دو سال تشکیل خواهند داد.

این درحالی است که در معرفی اعضای هیات مدیره در فروردین ماه امسال، محمد شهسورای به نمایندگی از شرکت شهریار مهستان عضو هیات مدیره بوده است که بنابراین شهسواری از هیات مدیره کنار می رود.

با توجه به تغییرات هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، سهام شرکت شهریار مهستان به یکی از مجموعه های سهامدار فعلی، یعنی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (توسعه اعتماد)، دولت یا بنیاد تعاون بسیج مستضعفین (مهر اقتصاد) واگذار شده است که به نظر می رسد محتمل ترین گزینه، ستاد اجرایی باشد.

به این ترتیب شرکت توسعه اعتماد مبین دو صندلی در هیات مدیره خواهد داشت و قدرت این شرکت بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

 خروج سپاه از بنگاه داری یا تحریم های احتمالی؟
با توجه به بیانیه دو سه خطی بنیاد تعاون سپاه، سوالات زیادی در اذهان عمومی درباره دلیل واگذاری و نحوه انجام کار شکل گرفت. به ویژه این که درباره دلیل واگذاری توضیحی داده نشده است. 

یکی از سناریوهای مطرح شده در شبکه های اجتماعی، عبور از تحریم ها بوده است. به ویژه این که اخیرا دو شرکت تراکتورسازی و فولاد مبارکه، به دلیل آنکه سهام آنها متعلق به بسیج به عنوان بخشی از سپاه است، تحریم شده اند.

اما این گمانه زنی از آنجا بعید به نظر می رسد که پروسه خروج سپاه از اپراتورها، با توجه به این که اکنون به پایان رسیده، قاعدتا ماه ها پیش آغاز شده است. از سوی دیگر به نظر می رسد بنیاد تعاون بسیج مستضعفین همچنان سهام خود را در شرکت توسعه اعتماد مبین حفظ کرده است.

اما سناریوی محتمل تر، سیاست های کلی نیروهای مسلح تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر خروج نیروهای نظامی از بنگاه داری است. 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بهمن ماه سال گذشته در گفت وگو با روزنامه ایران از خروج نیروهای نظامی از کارهای اقتصادی «غیرمرتبط» با دستور رهبری خبر داده و گفته بود: «مسوولیت این کار از طرف مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده و ستاد کل در کل نیروهای مسلح این موضوع را دنبال می کند تا این نیروها از کارهای اقتصادی غیرمرتبط به هر دلیل، خارج شوند».

 دولت شفاف سازی می کند
در همین راستا محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به واگذاری سهام بنیاد تعاون سپاه در شرکت اعتماد مبین واکنش نشان داد. این واکنش از آن جهت مهم است که طبق پروانه اپراتورهای ثابت و سیار، هرگونه تغییر عمده در سهامداری مخابرات و ارتباطات سیار، باید با مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باشد. 

وزیر ارتباطات در این باره گفت: در راستای سیاست های کلی ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد تعاون سپاه تصمیم گرفته است سهام غیر مستقیم خود را در مخابرات واگذار کند.

محمدجواد آذری در خبری که فارس منتشر کرد، درباره خروج بنیاد تعاون سپاه از شرکت توسعه اعتماد مبین مربوط به سهام داری شرکت های مخابرات ایران و همراه اول گفت: یک سیاست کلی که در این سال ها پیگیری و ستاد کل نیروهای مسلح هم به آن تاکید داشته خروج نیروهای مسلح از عرصه اقتصادی بوده است.

وی افزود: آن چیزی که منتشر شد این است که بنیاد تعاون سپاه تصمیم گرفته است سهام غیر مستقیم خود را در مخابرات واگذار کند و جزئیات مکانیزم آن اطلاع رسانی می شود.

 
کد مطلب : ۲۷۰۴۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين