۰
وزارت ارتباطات هشدار داد:

با شماره های بین المللی ناشناس تماس نگیرید

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳
با شماره های بین المللی ناشناس تماس نگیرید
آیتی‌من - در شیوه ای نوین برای کلاهبرداری که حداقل در دو ماه گذشته در جریان بوده، با شماره موبایل فرد تماس برقرار شده اما قبل از این که او موفق به پاسخگویی بشود، تماس قطع می شود. هدف از این کار این است که فرد تماس گیرنده با آن شماره تماس بگیرد و این کار برای تماس گیرنده هزینه بالایی در پی دارد.

این شیوه پیشتر نیز برای سرویس های ارزش افزوده تلفنی نیز استفاده می شد. مشترک در صورت تماس با این شماره ها، ملزم به پرداخت هزینه می شد. به همین دلیل نیز دارنده این شماره روی گوشی مشترک Missed Call (تماس ناموفق) انداخته تا آنها با این سرویس تماس بگیرند. 

حالا در روشی مشابه، اما این بار با شماره های بین المللی آفریقایی یا از شرق اروپا با مشترکان تماس می گیرند تا از آنها با همین کلک کلاهبرداری کنند.

 پیامک همراه اول
در همین راستا همراه اول تلاش کرد با ارسال پیامک، در خصوص این نوع کلاهبرداری هشدار دهد.

در این پیامک آمده بود: «مشترک محترم در صورت مشاهده تماس از سوی شماره های بین المللی ناآشنا و نامتعارف از کشورهای مختلف، از برقراری تماس با آن ها جدا خودداری فرمایید. تماس با این شماره ها می تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل نماید.»

اما برای مشترکانی که از ماجرا خبر نداشتند، این پیام چندان مفهوم نبود و به همین دلیل سناریوهای عجیبی در شبکه های اجتماعی مطرح شد. برای مثال یکی از کاربران نوشت: «امروز به صورت گسترده این پیامک برای مشترکین همراه ارسال شده، سوال اینه منظور از «هزینه های زیاد» بحث ریالی ماجرا است یا یک تهدید و ترساندن مردم؟»
همین موضوع هم با انتقاد آذری جهرمی مواجه شد و او در پاسخ به یک کاربر درباره متن این پیام از هشتگ بی سلیقگی استفاده کرد.

 توییت وزیر فاوا
آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در توییتی نسبت به تماس های بین المللی که اسباب کلاهبرداری می شوند هشدار داد. هرچند توییت وی نیز چندان واضح نبود و او نیز البته وعده داد روابط عمومی وزارتخانه توضیحات بیشتری ارایه می کند.

او در پیامی نوشت: «قانون بقای کلاهبردار و قاچاقچی: از بین نمیروند بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر ابزار می دهند. یک روز پیامک کلاهبرداری، این روزها Missed Call و انتظار تماس و شارژ مشترک تلفن همراه. روابط عمومی امروز بیشتر توضیح می دهد. با به اشتراک گذاری، مانع ضرر مردم شویم.»

 توضیحات روابط عمومی وزارت فاوا
پس از هشدار همراه اول و وزیر ارتباطات درباره شیوه جدید کلاهبرداری ها از طریق تماس های بین المللی، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه درباره شیوه جدید کلاهبرداری ارتباطی توضیح داد.

جمال هادیان گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت به صورت جدی در حال پیگیری این موضوع است.

هادیان درباره کلاهبرداری جدید از روش برقراری تماس بین المللی و قطع سریع آن، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت ایران پیگیر شناسایی اپراتورهای واسطی است که این کلاهبرداری از طریق آنها انجام می شود.

وی افزود: برخی اپراتورهای واسط بین المللی خواسته یا ناخواسته در فرآیند تماس با شهروندان ایرانی و قطع سریع آن همکاری دارند که باعث افزایش هزینه های مشترکان می شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، تصریح کرد: برهمین اساس شرکت ارتباطات زیرساخت با ورود به این موضوع قصد شناسایی این اپراتورها را دارد  و همزمان با شناسایی این اپراتورها، اقدام های لازم برای قطع ارتباط آنها انجام می شود.

وی افزود: کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می کنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفق اقدام به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده کنند؛ به دلیل آنکه این تماس ها از سرشماره های بین المللی برقرار می شود، به محض تماس هزینه های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می شود.

هادیان با بیان این که احتمال دارد منشا این تماس ها داخلی یا خارجی باشد، به تمام مشترکان تلفن همراه توصیه کرد: پس از برقراری هر تماس ناآشنا و بین المللی و قطع آن، از پاسخگویی مجدد خودداری کنند تا متحمل هزینه های سنگین نشوند.

 
کد مطلب : ۲۷۰۳۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين