۰
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

اینستاگرام هم اگر همکاری نکند فیلتر می شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۱۵
اینستاگرام هم اگر همکاری نکند فیلتر می شود
گزینه وزارت ارتباطات بودم
دبیر شورای عالی فضای مجازی برای نخستین بار درباره این که در دولت یازدهم به او پیشنهاد وزارت داده شده است صحبت کرد. ابوالحسن فیروزآبادی گفت: آقای روحانی شخصا از بنده دعوت کردند که برنامه بنویسم و همچنین دستور دادند که انتخاب بنده به عنوان وزارت ارتباطات رسانه ای شود ولی ظرف 24 ساعت به دلیل اینکه تعداد داوطلبان برای وزارتخانه ها بیشتر از تعداد وزارتخانه ها بود، قرار شد جناب آقای واعظی وزیر وزارتخانه شود.
وی افزود: به هر حال در ستاد انتخاباتی آقای روحانی فعال تر بودند، به ایشان نزدیک تر بودند و این حق انتخاب آقای رئیس جمهور بوده که  انتخاب کنند.

 کاربران تلگرام؛ 8 میلیون نفر
فیروزآبادی با بیان این که همه اعضای شورای عالی فضای مجازی موافق شکست انحصار تلگرام بودند گفت: هدف ایده آل ما در حقیقت خروج کامل از انحصار بود و خوشبختانه تا حدودی این هدف محقق شده است. طبق گزارش هایی که داریم نزدیک به 30 درصد از تلگرام خارج شده اند و میزان بازدید هم چیزی حدود 25 درصد کاهش پیدا کرده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: کاربران تلگرام بدون هاتگرام و تلگرام طلایی چیزی حدود 7 الی 8 میلیون است و اگر شما با 43 میلیون مقایسه کنید مشاهده می کنید که ما در این امر بسیار موفق بوده ایم. من با فرض طلاگرام و هاتگرام که حدود 27 یا 28 میلیون یا 30 میلیون است، 30 میلیون با این 7 الی 8 میلیون مشترک دارد. یعنی جمعش 38 میلیون نمی شود و جمع آن 30 درصد کمتر از 43 میلیون می شود.

 سخنان خرم آبادی، نظر شخصی است
رییس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا فیلتر نشدن نسخه های فارسی تلگرام، دور زدن دستور قضایی نیست گفت: تنها یک نفر است که این موضوع را مطرح می کند که هاتگرام و تلگرام طلایی فیلترشکن است و آن شخص آقای خرم آبادی هستند. ایشان فنی نیستند؛ در اصطلاح فنی به اینجور نرم افزار، نرم افزارهای کلاینت می گویند و اگر بخواهیم به زبانی بگوییم که همه مردم متوجه آن شوند، این گونه است که در صنعت، 100درصد مونتاژ داریم و گاهی مونتاژ ها در حد کامپوننت می شوند و بعضی وقت ها نیز از قطعات خارجی استفاده می شود. ما سا ل ها در این کشور پیکان تولید کردیم اما  موتور  آن از موتور پژو استفاده می شد و آن را پیکان موتور پژویی می نامیدیم ولی پیکان را پژو نمی دانستیم. همینطور هاتگرام و تلگرام طلایی را تلگرام نمی دانیم ما این ها را پیام رسان هایی می دانیم که از موتور تلگرام استفاده می کنند.
وی با تاکید بر این که این دو اپلیکیشن با دستور قضایی کار می کنند گفت: آقای خرم آبادی به عنوان یک شخص این حرف را می زنند، نه  به عنوان یک مقام قضایی.
فیروزآبادی تاکید کرد: در عمل حمایتی از تلگرام طلایی و هات گرام نشده است. البته شیب مهاجرت به پیام رسان های داخلی کم شده اما دوباره به حالت سابق بازخواهد گشت.

 آخرین فرصت تلگرام های فارسی تا پایان سال
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: ما سال را به پایان نخواهیم رساند مگر اینکه هاتگرام و تلگرام طلایی موتورشان ایرانی شود یا مسدود خواهند شد؛ باید توجه داشته باشیم در دنیا اینگونه نیست که همه پیام رسان ها 40 میلیونی یا 100 میلیونی باشند بلکه هزاران پیام رسان وجود دارد ولی فقط 20 تای آنها بالای 100 میلیون کاربر دارند. در ایران هم قرار نیست فقط یک پیام رسان وجود داشته باشد. ما حتی محدود بودن استفاده مردم از یک پیام رسان ایرانی را هم انحصار می دانیم و تلاش خواهیم کرد در کنار یک پیام رسان 40 میلیونی ، 5، 6 یا 10 پیام رسان 3 الی 10 میلیونی برای کاربرد های خاص داشته باشیم .

 فیلترینگ شُل شده
فیروزآبادی گفت: من تأیید می کنم فیلترینگ شُل شده و کسانی که متولی فیلتر در کشور هستند به دلایلی فیلترینگ را انجام می دهند. وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت که این کار را بر عهده دارند، به دلایلی که خودشان می دانند و به ما هم گفتند، فیلترینگ را ضعیف کردند.
وی درباره دلایل ضعیف شده فیلترینگ گفت: استفاده از فیلترشکن ها برای مردم ما مضر است چراکه باعث می شود فضای ناسالمی در فضای مجازی کشور داشته باشیم . فیلترشکن ها با چه اهدافی ساخته می شوند؟ آنها دو هدف بیشتر ندارند یا اینکه یک حکومتی قصد دارد به حکومت دیگر ضربه بزند و با سرمایه گذاری و اختصاص پهنای باند به فیلترشکن خودش که چیزی در حدود 200 گیگابیت بر ثانیه است و از نظر اقتصادی رقم بالایی محسوب می شود؛ این دسته از فیلترشکن ها معمولا توسط وزارت خارجه آمریکا تامین می شود که همان چند فیلترشکن معروف است که مردم می شناسند اما سری دوم فیلترشکن هایی هستند که پهنای باند کمتری دارند و شرکت هایی با اهداف خاصی از آنها پشتیبانی می کنند.
وی افزود: فیلترشکن ها به نوعی ویروس هستند چرا که کسی به خاطر خدا فیلترشکن در اختیار مردم نمی گذارد بلکه فیلترشکن را ایجاد می کند تا یک بهره برداری اقتصادی از دستگاهی که از فیلترشکن استفاده می کند انجام دهد. وقتی فیلترشکنی روی گوشی نصب می شود در واقع این گوشی ها مورد استفاده فرد ثالثی قرار می گیرند که این فرد ثالث معلوم نیست با چه هدف اقتصادی، سیاسی، امنیتی یا فرهنگی و اجتماعی این فیلترشکن را در اختیار مردم گذاشته است. دوستان وزارت ارتباطات نظرشان این است و به همین خاطر یک نوع تعادلی برقرار می کنند و معتقدند که فیلترینگ تا حد فعلی شُل باشد البته ما این را قبول نداریم که تا این حد شُل باشد و در حال مذاکره با آنها در این مورد هستیم تا یک تعادلی برقرار شود و آمار استفاده مردم از فیلترشکن ها کاهش پیدا کند.

 احتمال فیلتر اینستاگرام
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که تلگرام با ما همکاری نکرد و به همین دلیل فیلتر شد گفت: اینستاگرام هم اگر همکاری نکند به سرنوشت تلگرام دچار می شود، البته اینستاگرام قسمت مخفی شهروندی ندارد و همه چیز در آن دیده می شود. در حالی که در تلگرام حوزه های مخفی شهروندی وجود داشت یعنی پرایوت چت و گروه های کوچک وجود داشت که مخفی بودند اما در اینستاگرام همه چیز دیده می شود و بیشتر جنبه بولتنی دارد اما به هر حال فیلترینگ اینستاگرام هم قابل بررسی است و آن احتمالی که در خصوص تلگرام به آن خبرنگار گفتم در اینجا هم صدق می کند.

 انتقاد از تشکیل نشدن جلسات شورا
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: ما هم به وضعیت تشکیل جلسات انتقاد داریم. ما تمایل داریم و تأکید مقام معظم رهبری هم هست که حداقل ماهی دو جلسه تشکیل شود و آقای رئیس جمهور هم بارها در این زمینه ابراز تمایل کردند که ماهی دو بار جلسات تشکیل شود اما به هر حال در عمل این اتفاق صورت نمی گیرد.
وی افزود: مشکلات اجرایی کشور و گرفتاری های رئیس جمهور مانع می شود که ایشان تشکیل جلسه دهند اما به هر حال ما هم در کنار مردم این انتقاد را داریم.
 
کد مطلب : ۲۷۰۰۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين